Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-19, 00:51
  #13
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiljan
Subventionerade dagisavgifter som idag fungerar säkert bättre för familjen rent ekonomiskt

Varför ska det alternativet som staten anser att familjerna vara subventionerade? Jag anser att det ska vara en barnpeng på samma sätt som skolpengen där man själv får välja. Jag kanske inte vill ha dagis utan vill ha en annan lösning till min barnpassning.
Citera
2007-07-19, 08:30
  #14
Medlem
Tiljans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Varför ska det alternativet som staten anser att familjerna vara subventionerade? Jag anser att det ska vara en barnpeng på samma sätt som skolpengen där man själv får välja. Jag kanske inte vill ha dagis utan vill ha en annan lösning till min barnpassning.

Jag har inte sagt att jag har något emot om de subventionerade dagisavgifterna skulle ändras till en barnpeng. Familjen borde ha rätten att kunna välja mellan andra typer av barnpassning och privata alternativ. Däremot så subventioneras avgifterna idag för att få ut kvinnorna i arbete och på så sätt ha två föräldrar i en familj som jobbar och kan betala skatt. Genom subventioneringen så tjänar staten pengar långsiktigt. Väljer man att stanna hemma själv med sitt barn så tycker inte jag att staten ska bekosta det valet. Sverige har idag, jämfört med många andra länder, en generös föräldrapenning som ger föräldrarna möjlighet att stanna hemma de första åren med sitt barn.
Citera
2007-07-21, 20:09
  #15
Medlem
Impertinents avatar
Att kvinnor ska ha lägre skatt är helt feltänkt. Kvinnor lever längre (kostar mer i pension) och är sjukare (kostar mer sjukvårdsresurser) än män. Logiskt sett borde kvinnor ha högre skatt. Rent känslomässigt tycker jag dock att skatten bör vara lika för kvinnor och män.
Citera
2007-07-22, 02:08
  #16
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
Forskare föreslår lägre skatt för kvinnor för att få fler kvinnor att förvärvsarbeta:
http://www.metro.se/se/article/2007/...3-45/index.xml

"Systemet vore rättvist, eftersom det kompenserar kvinnor som tar den största ekonomiska smällen för föräldraskap, och därför inte sparar lika mycket pengar som män fram till pension, menar Ichio och Alesina."

Jag tror inte det är nån risk att det skulle införas i Sverige. Det finns kvinnor som tjänar mycket pengar och män som inte gör det.

Det måste finnas bättre sätt. Nån som kan föreslå ett?

Skatten är redan lägre för kvinnor, om man ser till det faktum att den genomsnittliga kvinnan betalar betydligt mindre skatt än den genomsnittlige mannen. Dessutom så kostar den genomsnittliga kvinnan mer än den genomsnittlige mannen, eftersom kvinnor i allmänhet utnyttjar samhällets resurser i högre grad.

Så har vi det i det här landet, och det fungerar trots allt ganska bra.
Citera
2007-07-24, 02:03
  #17
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Att kvinnor ska ha lägre skatt är helt feltänkt. Kvinnor lever längre (kostar mer i pension) och är sjukare (kostar mer sjukvårdsresurser) än män. Logiskt sett borde kvinnor ha högre skatt. Rent känslomässigt tycker jag dock att skatten bör vara lika för kvinnor och män.

Å andra sidan kostar män mer när det gäller brott (sjukvård, polis, domstolsväsende, kriminalvård, rättspsyk). Undrar om nån verkligen kollat upp vem som kostar mest?

Likaså undrar jag om kvinnorna verkligen är sjukligare? Det kan ju vara att det går tidigare till doktorn (inget machoideal), medan männen väntar längre och är så mycket sjukare när han väl kommer till doktorn. Sen att kvinnorna lever längre betyder att de kan sköta om sina sjuka män (sparar skattepengar).

Men rent rättvisemässigt tycker jag också skatten ska vara lika; man väljer ju inte själv om man ska bli kvinna el man.
Citera
2007-07-24, 15:02
  #18
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
Men rent rättvisemässigt tycker jag också skatten ska vara lika; man väljer ju inte själv om man ska bli kvinna el man.

Då återstår bara att räkna ut vad som är lika och rättvist. Om jag och grannen båda betalar X% i skatt, är det rättvist? Eller skall vi ha det som i dag där man betalar en högre procentandel om man tjänar mer? Eller skall vi betala lika mycket i kronor och ören?
Citera
2007-07-24, 15:21
  #19
Medlem
silverblues avatar
Skattebefria alla inkomster upp till 10.000 kr i månaden och tillåt privat barnpassning/dagmammor.

En arbetslös tjej kan tex ta hand om fyra barn i sitt hem och få 2500 kr för varje barn. Hon får ett arbete och har 10.000 kr netto i handen varje månad i lön.
Citera
2007-07-24, 15:27
  #20
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silverblue
Skattebefria alla inkomster upp till 10.000 kr i månaden och tillåt privat barnpassning/dagmammor.

En arbetslös tjej kan tex ta hand om fyra barn i sitt hem och få 2500 kr för varje barn. Hon får ett arbete och har 10.000 kr netto i handen varje månad i lön.

Privat barnpassning är inte otillåten i Sverige.
Citera
2007-07-24, 21:12
  #21
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
Å andra sidan kostar män mer när det gäller brott (sjukvård, polis, domstolsväsende, kriminalvård, rättspsyk). Undrar om nån verkligen kollat upp vem som kostar mest?

Likaså undrar jag om kvinnorna verkligen är sjukligare? Det kan ju vara att det går tidigare till doktorn (inget machoideal), medan männen väntar längre och är så mycket sjukare när han väl kommer till doktorn. Sen att kvinnorna lever längre betyder att de kan sköta om sina sjuka män (sparar skattepengar).

Men rent rättvisemässigt tycker jag också skatten ska vara lika; man väljer ju inte själv om man ska bli kvinna el man.

Det är inte så många män som är brottslingar, trots allt. Visst är överrepresentationen enorm, men de absoluta talen torde inte vara så stora att de skulle påverka nationalekonomin i någon större omfattning.

Kvinnorna på långvården torde vara betydligt fler än männen i fängelserna.
Citera
2007-07-25, 20:09
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
Å andra sidan kostar män mer när det gäller brott (sjukvård, polis, domstolsväsende, kriminalvård, rättspsyk). Undrar om nån verkligen kollat upp vem som kostar mest?

Likaså undrar jag om kvinnorna verkligen är sjukligare? Det kan ju vara att det går tidigare till doktorn (inget machoideal), medan männen väntar längre och är så mycket sjukare när han väl kommer till doktorn. Sen att kvinnorna lever längre betyder att de kan sköta om sina sjuka män (sparar skattepengar).

Men rent rättvisemässigt tycker jag också skatten ska vara lika; man väljer ju inte själv om man ska bli kvinna el man.

Kostar män i genomsnitt mer? Ja, kanske. Men män betalar samtidigt in mycket mer skatter än kvinnor bl.a. p.g.a att ca. hälften av arbetande kvinnor jobbar i offentlig sektor.

Du att att det behövs två för tango när det gäller föräldraskap. Jo, visst... och det verkar som om du du försöker få det till att det är mannen som bestämmer att han ska ta ut 20% (eller vad det nu är) och att det sen blir så. Detta är ett antagande utan grund. Dessutom vill du ju att det ska vara tre i den version av tango du föredrar: mamma, pappa och byråkraten som bestämmer vem som ska vara ledig när.

Och angående hemmafruargumentat du hade så ska du inte göra antagandet att bara för att dina pojkvänner gång på gång dumpar dig (det måste ju vara så, annars harde du inte skrivit det du skrev) att alla är som de.
Citera
2007-07-25, 23:46
  #23
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Kostar män i genomsnitt mer? Ja, kanske. Men män betalar samtidigt in mycket mer skatter än kvinnor bl.a. p.g.a att ca. hälften av arbetande kvinnor jobbar i offentlig sektor.

Fast den där jämförelsen haltar lite. För om man ska mäta så så borde de som jobbar inom offentlig sektor ha lägre skatt för att de är underbetalda och bidrar till den allmänna omsorgen
Citera
2007-07-25, 23:56
  #24
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Fast den där jämförelsen haltar lite. För om man ska mäta så så borde de som jobbar inom offentlig sektor ha lägre skatt för att de är underbetalda och bidrar till den allmänna omsorgen

Det råder ingen brist på personer som vill arbeta i den offentliga sektorn. Tvärtom så finns det fler villiga arbetstagare än arbetstillfällen, vilket inte kan tolkas som något annat än att de är överbetalda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback