2007-07-11, 14:20
Medlem
Ballenas avatar
Hallå.

Jag vill använda min TV som skärm till min dator och för det behövs speciella sladdar. Vilka vet jag inte och det är det jag undrar över. Min TV har endast ett Scart-uttag. I min dator har jag ett grafikkort av typen ATI Radeon 9800. Eftersom jag har noll koll på sladdar och uttag vet jag inte vad uttagen på mitt grafikkort heter så här är två bilder på uttagen:

http://www.goox.se/u/radeon9800%20003.jpg
http://www.goox.se/u/radeon9800%20005.jpg

Jag har förstått det finns två sätt att använda TVn som datorskärm. Ett är att dela på bilden dvs. att både TVn och datorskärmen är inkopplade. Eller två att bara TVn är inkopplad. Det är det senare jag är ute efter dvs. bara använda min TV.

Hur gör man för att få bilden till TVn? Vilka sladdar ska jag leta efter mm? Jag är mycket tacksam för svar.

/Ballena
Citera
2007-07-11, 14:27
Medlem
Flärps avatar
Har din TV stöd för DVI-in? Isf kan du använda det breda, vita uttaget på ditt grafikkort. Annars är det väl S-Video som gäller.
Citera
2007-07-11, 14:29
Bannlyst
Intressant

Med min dator fick jag en gigantisk skärm. (Med en tvkontroll till)

Men den hade samma sladdintag som alla andra skärmar jag har, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig

Citera
2007-07-11, 14:29
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightmunnas
Med min dator fick jag en gigantisk skärm. (Med en tvkontroll till)

Men den hade samma sladdintag som alla andra skärmar jag har, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig

Vilket nödvändigt inlägg...

Citera
2007-07-11, 14:35
Bannlyst
asdf

Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Vilket nödvändigt inlägg...

Lol vet, men du skrev fortare än mig så
Citera
2007-07-11, 17:30
Medlem
Ballenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Har din TV stöd för DVI-in? Isf kan du använda det breda, vita uttaget på ditt grafikkort. Annars är det väl S-Video som gäller.

OK, vad DVI-in är vet jag inte ens men jag ska läsa på och kolla upp om min TV har stöd för det. Jag återkommer.
Citera
2007-07-11, 17:42
Medlem
Gurka___s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballena
OK, vad DVI-in är vet jag inte ens men jag ska läsa på och kolla upp om min TV har stöd för det. Jag återkommer.

Kolla bara om TVn har ett exakt likdant uttag, (eller intag kanske man ska säga, vet inte ) Men om det inte är en ny LCD eller Plasma tv så har den förmodligen inte det. Däremot har den säkert S-Video in. Då är det bara och köpa en S-video kabel och koppla ihop dom där. Kom ihåg bara att det är bara bilden som hamnar på TVn, inte ljudet. :P

Om din TV mot förmodan inte skulle ha S-video in så kan du köpa en Adapter som gör om S-video in till Scart. För det borde din TV ha. Haha

Edit: Läste nu att din tv bara har ett Scartuttag. Då är det S-video -> Scart adapter som gäller. En sånhär: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383503
Citera
2007-07-11, 18:13
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballena

Du har VGA, DVI och S-video på ditt grafikkort. Som tidigare sagt, det som blir aktuellt är att köra bilden från S-videouttaget på ditt grafikkort till scartingången på din TV. Om du vill ha med ljudet från datorn ut på tv:n så kör du från line out på ljudkortet till scartingången.
Har du en scartingång på tv:n så funkar det. Det är bara frågan om inställningar. Har du riktig otur kan bilden bli svartvit och sånt, men är tv:n nyare än 10 år så ska det vara lugnt.

Här har du en kabel som klarar både ljud och bild:

http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=15330296
Citera
2007-07-11, 18:24
Medlem
Ballenas avatar
Tack för svaren Jag får väl bege mig till Clas Ohlsson någon dag.

Edit.

Hur kommer det att se ut ?

Grafikkort: S-video -->
_____________________Scart adapter------->________TV
Ljudkort: xxx---------->
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in