Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-08-27, 16:43
  #1
Medlem
Maeglins avatar
Tänkte starta en tråd där vi bidrar med tips på bra indie-pop.
Motivera gärna tipsen och vad det är för typ av låtar.



Några stycken:

Le Sport - Tell no one about tonight.
Underbar känga som nästan är lite elektro/synth. Hörde den första gången i början på sommaren och den är lika underbar än. Syverän text och allt är lite åt Embassy-hållet.

Johnny boy - you were the generation that bought more shoes and you get what you deserve.
Vissa menar att det här är den vackraste låt som gjorts. Sitter klisterlappar här och var i Sthlm med titeln på. Trots att jag inte vet vad låten handlar om så fullständigt glittrar det över den.

Northside - take 5
Lite åt manchester-stuket. Påminner mycket om Stone Roses och låter glatt och dansant på ett anglofilistiskt sätt. Låten finns inte i svenska skivaffärer såvitt jag vet och jag har letat..

Jag kommer att fylla på mer efter att jag lagat mat!
Citera
2005-08-27, 17:13
  #2
Medlem
Maeglins avatar
divine comedy - mutual friend
Har tipsat om denna i en tråd om deppiga kärlekslåtar. Texten är en liten berättelse om pojken som träffar drömflickan men sedan blir det tråkigheter. Låten är relativt ny och rekommenderas till alla som vill se en sorligare sida av vardagen idag.

Gentle waves - falling from grace
Misstänker att det här är tjejen från Belle and Sebastian (har glömt namnet)
Hennes röst har isåfall aldrig passat bättre i en låt någonsin. Jag har glömt vad dylika "plockpianon" kallas i verkligheten men det är vackert. Jag ska dricka vin i gräset ikväll och försöka få med utrustning så jag kan glädja andra med denna..
Citera
2005-08-27, 17:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Johnny boy - you were the generation that bought more shoes and you get what you deserve.
Vissa menar att det här är den vackraste låt som gjorts. Sitter klisterlappar här och var i Sthlm med titeln på. Trots att jag inte vet vad låten handlar om så fullständigt glittrar det över den.

Jag kan bara instämma. Skitfin låt.
Citera
2005-08-27, 18:31
  #4
Medlem
sc0ttys avatar
Franke - Deras album Optimismens hån är helt fantastiskt.
Epn Ställs mot dig är ett rent mästerverk, precis som titellåten.
Ni kan ladda hem tre låtar från Service.
http://publicservice.info/mp3/franke_jagalskardig.mp3
http://publicservice.info/mp3/franke_stallsmotdig.mp3
http://publicservice.info/mp3/franke_aldrigforsta.mp3

Som ett svenskt och extra slamrigt The Jesus and Mary Chain.
Citera
2005-08-27, 18:48
  #5
Medlem
Mr. Majestyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sc0tty
Franke Epn Ställs mot dig är ett rent mästerverk, precis som titellåten.

Älskar den låten!

Annars finns det ju hur mycket bra "indie" som helst... problemet är ju att indie är ett ganska vitt begrepp.

Men, några favoriter:

The Jesus and Mary Chain - Sowing Seeds (Spector-trummor! Taggtråd och Beach Boys-melodier...)
Field Mice - Emma's House (Twee! Snällt, men ändå med attityd)
Trembling Blue Stars - It's Easier to Smile (Twee möter Pet Shop Boys, kärleksbarnet är bedårande!)
Silver Jews - Honk If You're Lonely (Indie-americana-pop-whatever...)
Stars - The Very Thing (Världens bästa kanadensiska grupp, också lite electronica-aktigt)

Alltså, jag skulle kunna skriva låttitlar här tills det var dags att raka sig igen, men eftersom jag måste iväg och dricka alkohol så avslutar jag med:

The Magnetic Fields (allt).
Citera
2005-08-27, 18:50
  #6
Medlem
Mr. Majestyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Wayne
The Smiths - Cemetary Gates

Ord! Världens bästa låt, förmodligen...
Citera
2005-08-27, 20:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Wayne
The La's - There she goes

En av världshistoriens bästa poplåtar.
Citera
2005-08-27, 21:03
  #8
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Känns som jag tjatar ihäl mig, men för er som inte känner till honom ber jag er köpa "Bright Eyes - Fevers and Mirrors" om ni gillar indie-emo.

Annars så skulle jag vilja slå ett slag för Philemon Arthur & the Dung. Men det är jag nog ensam om ...
Citera
2005-08-27, 21:23
  #9
Medlem
Suicide Nations avatar
Gillar man Bright Eyes så rekommenderar jag Patrick Wolf - Wind in the Wires. Minimalistisk myspop med mycket atmosfär =)
Citera
2005-08-27, 21:30
  #10
Medlem
kul att någon tar up divine comedy, ett underskattat doldisband.

The Shins vill jag rekomendera
Citera
2005-08-27, 22:09
  #11
Medlem
Belle&Sebastian är riktigt bra britpop,indie är ett luddigt begrepp.
Television personalities är också bra.
Citera
2005-08-27, 22:09
  #12
Medlem
Suede var ett av de bästa banden enligt mig. Speciellt på de två första skivorna, "Dog man star" och "Suede".

Bra låtar:

Suede - "The power" - Mycket skön gitarr pop från andra skivan "Dog man star" (alla låtar på skivan är förövrigt bra).

Suede - "This time" - B-sida. Snygg låt!

Suede - "She's a layabout" - Aldrig utgiven på skiva. Jag har bara en snutt av den på ca 1 min. men den e grym! Riktigt bra pop. Man kan tydligt höra hur de blivit influerade av The Smiths.

Verve - "Man called sun" - Mysig låt att drömma sig bort till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback