Det är det där med att balansera. Är du på väg till att bli överviktig så kanske du kan snåla lite med det, men förutom socker så innehåller ju honung hur mycket vitaminer och antioxidanter(?) som helst.
Jag har alltid trott att honung är bra om man vill slippa att få pollenallergi, men det kanske bara är något jag har fått för mig?
På wikipedia står det att honung består till 70% av frukt- och druvsocker.
Mycket socker är det, men det är ju inte strösocker direkt. Är du inte diabetiker är det nog inte så farligt att käka honung till frukost.
Men det är bra att du köper så mycket honung, köp helst svensk honung så du stödjer svenska biodlare, som det behövs fler av. Snart behövs det fler bin också, men det är en annan fråga.
Ja det är inte direkt nyttigt att äta honung.
100g honung innehåller ungefär 330 kcal, vanligt raffinerat socker innehåller ungefär 400 kcal.
Som du då ser så är honung inget bra alternativ om man vill äta sunt.
Fast man äter ju inte 100 gr åt gången...kanske 10-20 gr, å nog e honung nyttigare än rent socker? brukar ta en sked i teet o det är gott att ringla lite över ugnsrostade grönsaker...
Fast man äter ju inte 100 gr åt gången...kanske 10-20 gr, å nog e honung nyttigare än rent socker? brukar ta en sked i teet o det är gott att ringla lite över ugnsrostade grönsaker...
Spelar ju fan ingen roll om du äter 100g eller 1g, javisst är honung nyttigare än socker men inte speciellt mycket.
Grejen är att du kan ju inte jämföra en liten sked honung mot 100g socker utan du får helt enkelt jämföra 100g honung mot 100g socker och därför är skillnaden inte så stor ändå men visst honung är mindre onyttigt än socker.
Honung är nyttigt, de innehåller anti-inflamatoriska ämnen precis som ex kyckling soppa och är skitbra att äta/dricka när man har ont i halsen eller är förkyld.
Förutom bi-delar, pollen och vatten ska det vara totalt 80% socker. Vitaminer däremot har jag svårt att tänka mig det är nämnvärd mängd utav.
Vissa hävdar att man klarar pollen allergin bättre om man äter lokalproducerad honung men det kan nog debatteras ganska friskt.
Honung är nyttigt, de innehåller anti-inflamatoriska ämnen precis som ex kyckling soppa och är skitbra att äta/dricka när man har ont i halsen eller är förkyld.
Förutom bi-delar, pollen och vatten ska det vara totalt 80% socker. Vitaminer däremot har jag svårt att tänka mig det är nämnvärd mängd utav.
Vissa hävdar att man klarar pollen allergin bättre om man äter lokalproducerad honung men det kan nog debatteras ganska friskt.
Honung är mycket bra på skavsår och munsår. Om du fått ett rejält skavsår, kleta på en jätteklick honung (opastöriserad) på kvällen, dra på en tunn strumpa och låt verka över natten. På morgonen är såret nästan helt borta!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!