2007-07-11, 01:21
Bannlyst
Jag har XP och undrar varför den brandväggen suger? Det fungerar jag på. Windows släpper ju ständigt nya uppdateringar, som rör säkerhet och sånt, updates updates...men den där brandväggen känns så brutalt primitiv så det är inte sant..Varför anstränger dom sig i allt annat utom då det gäller brandväggen? Enligt de flesta tester är den i princip verkningslös, stoppar inte utgående trafik (rätt viktig grej om man säger så) + de flesta kunniga anser att det med att ha bara microsoft-brandväggen=ingen brandvägg alls. Nu har jag installerat Zone Alarm och är nöjd med det - och innan jag tagit kontroll över alla program så höll verkligen varenda systemfil och massa annat skumt att kommunicera med nätet eller ville agera servrar osv.. Ja, vad tror ni? Varför har windows världens uslaste mjukvarubrandvägg??
Citera
2007-07-11, 01:27
Medlem
Bossiemans avatar
Jag tror det beror på att Microsoft hellre ser att människor använder deras mjukvara isf 3:epartsutvecklare. Genom att få männikosr att använda deras brandvägg så blir den standard och deras namn stärks.
Citera
2007-07-11, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
Jag har XP och undrar varför den brandväggen suger? Det fungerar jag på. Windows släpper ju ständigt nya uppdateringar, som rör säkerhet och sånt, updates updates...men den där brandväggen känns så brutalt primitiv så det är inte sant..Varför anstränger dom sig i allt annat utom då det gäller brandväggen? Enligt de flesta tester är den i princip verkningslös, stoppar inte utgående trafik (rätt viktig grej om man säger så) + de flesta kunniga anser att det med att ha bara microsoft-brandväggen=ingen brandvägg alls. Nu har jag installerat Zone Alarm och är nöjd med det - och innan jag tagit kontroll över alla program så höll verkligen varenda systemfil och massa annat skumt att kommunicera med nätet eller ville agera servrar osv.. Ja, vad tror ni? Varför har windows världens uslaste mjukvarubrandvägg??

iirc ska firewallen på windows serverversioner vara lite tuffare och t ex spärra utåtgående trafik
Citera
2007-07-11, 12:32
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Windows är anpassat till stora delar för att mentalt utmanade personer ska kunna använda det också. Brandväggen har fått lida för att en dum människa inte kan bestämma om Poison Ivy ska få skicka trafik eller inte, t o m då blir det oftast så att dom klickar på ja och glömmer bort det, eller att rutan inte kommer upp alls för det mesta. Brandväggen stoppar nämligen inte allt utan bara det den har regler för att stoppa, genomidiotiskt, ja! Som den är nu är det bara sista ledet i LAN när man felsöker varför det inte funkar att spela och så är det någon som har den igång och inte hunnit installera Comodo Firewall Pro, som nästan borde bli obligatorisk...
Citera
2007-07-11, 12:37
Medlem
927s avatar
brandväggen är väl mest till för att stoppa skit när man gjort en nyinstallation och hämtar alla uppdateringar. sen installerar man ju en riktig brandvägg och inaktiverar den i windows, jag antar att den används på detta vis (iaf av dom kunniga).
sen är det ju bra reklam att kunna skriva att det ingår en brandvägg i xp.
den i vista är väl tvåvägs men jag vet inte om det finns några brister för vista känns väldigt avlägset och jag skulle i vilket fall inte använda den brandväggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in