• 1
  • 2
2007-07-10, 21:58
Medlem
svennexs avatar
Var på en militaria mässa för några månader sen i Kviberg, Göteborg. Det var huvudsakligen utrustning, kläder, och vapen som var minst 50 år gammla. Mångar revolvrar och enkelskotts gevär.

En sak var dock lite - ja vad ska man säga - udda. Det var en kille som visade upp ett modernt bauta-gevär som såg ut att väga 15 kilo. Vet inte vad det heter men det var samma gevär som används i Mythbusters när dom ska testa vapenmyter("The 50-cal" som dom säger i programet, inget namn anges)

Jag är säker på att det var ett riktigt vapen men kan såna verkligen vara lagliga i Sverige?
Citera
2007-07-10, 22:10
Medlem
cephs avatar
Barrett M82? Heter AG90 i FM, tvivlar på att licens skulle beviljas för ett sådant vapen, dessutom lär de kosta uppemot 100k för en privatperson. Någon som kan mer kanske kan rätta mig, men jag tvekar på att vapnet skulle ha några civila användningsområden.
Citera
2007-07-10, 22:14
Medlem
Moridin2002s avatar
I svenska försvaret så heter det vapnet man använder AG90 och används vid
t ex vid minröjning.

Här är den.
http://www.barrettrifles.com/rifle_82.aspx
Citera
2007-07-10, 22:37
Medlem
Domedagens avatar
Tvivlar kraftigt att det skulle ga att fa licens pa denna roliga leksak..

E val inte sa latt att fa licens till ovriga lite kraftigare kalibrar..
Finns ju inga djur o skjuta som behover san kraft..
Vi kan ju implantera en elefant stam i sverige sa kanske det kan funka...

I usa daremot funkar det fortraffligt......om man har dollar
Citera
2007-07-10, 22:38
Moderator
Jeckes avatar
AG90/Barrett M82 ("Barrett light fifty") kan du nog omöjligen få civil licens på, då den är halvautomatisk med utbytbart lådmagasin för flera skott.

Däremot har jag ingen aning om det är möjligt att få licens för andra .50 BMG gevär som finns, som är mer traditionella med manuell laddning mellan skotten och internt magasin.
Citera
2007-07-10, 22:51
Medlem
klumps avatar
han kanske är en av dom få som har samlarlicens..
Citera
2007-07-10, 23:02
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
AG90/Barrett M82 ("Barrett light fifty") kan du nog omöjligen få civil licens på, då den är halvautomatisk med utbytbart lådmagasin för flera skott.

Däremot har jag ingen aning om det är möjligt att få licens för andra .50 BMG gevär som finns, som är mer traditionella med manuell laddning mellan skotten och internt magasin.

Finns mig veterligen ingen lag som förbjuder sådana gevär pga. funktionen du beskriver.
Låter märkligt att det skulle vara så när man kan få licens för helautomatiska eldhandvapen.

Skall dock passa på att klargöra; Jag tror inte heller det är lätt att få licens på ett sådant vapen i Sverige, men det beror nog snarare på att det är ganska svårt att motivera varför man skulle ha ett sådant.
Citera
2007-07-10, 23:14
Medlem
><((((°>s avatar
man har endast regler för minsta kraft (J) ett jaktvapen ska ha. man tycker även att man ska kunna bära med sej vapnet, vilket är tveksamt med en 50bmg puffra. för stor, tung och otymplig. har hört att det finns en 50bmg som nån har licens eller nån sorts dispens för men thats it. tror inte polisen beviljar nån licens för en sån. det är inget jaktvapen helt enkelt, finns väl inga sportgrenar för såna puffror i sverige heller så det är nog kört också.
Citera
2007-07-10, 23:15
Medlem
skinner5000s avatar
Licens på en Barrett kan du glömma, men det beror inte på kaliben utan på att det är en ren militär bössa och inget jaktgevär. En jaktbössa i kaliber .500 kan du få licens på. I Sverige säljs klass 1 bössor i .470Ne, .500Ne, .577 och jag har även sätt i .600.
De bössorna får vem som helst som har licens för att inneha klass 1 bössor köpa, frågan är dock vad man egentligen har för praktisk nytta av en sådan bössa vid jakt i Sverige?
Citera
2007-07-10, 23:57
Medlem
assmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennex
Var på en militaria mässa för några månader sen i Kviberg, Göteborg. Det var huvudsakligen utrustning, kläder, och vapen som var minst 50 år gammla. Mångar revolvrar och enkelskotts gevär.

En sak var dock lite - ja vad ska man säga - udda. Det var en kille som visade upp ett modernt bauta-gevär som såg ut att väga 15 kilo. Vet inte vad det heter men det var samma gevär som används i Mythbusters när dom ska testa vapenmyter("The 50-cal" som dom säger i programet, inget namn anges)

Jag är säker på att det var ett riktigt vapen men kan såna verkligen vara lagliga i Sverige?

Var det när dom sköt ned i en bassäng med vatten? För isåfall var det nog inget ag90 dom körde med. Var länge sedan jag såg det avsnittet, men tror det var ett repetergevär med trästock.

Vapen med militärsikt utseende är väl svåra att få jaktlicens på i sverige, och vad ser mer militäriskt ut än ett svart bulkigt gevär som dessutom är helt i metall?
Citera
2007-07-11, 00:49
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Finns mig veterligen ingen lag som förbjuder sådana gevär pga. funktionen du beskriver.
Låter märkligt att det skulle vara så när man kan få licens för helautomatiska eldhandvapen.

Skall dock passa på att klargöra; Jag tror inte heller det är lätt att få licens på ett sådant vapen i Sverige, men det beror nog snarare på att det är ganska svårt att motivera varför man skulle ha ett sådant.
OK.

Hade för mig att endast gevär som laddades manuellt mellan skotten fick användas till jakt (med dispens för halvautomatiska gevär med begränsat internt magasin, två skott i magasinet eller något sådant, för att jämställa med dubbelpipiga hagelbrakare, som inte kräver laddrörelse mellan skotten).
Citera
2007-07-11, 01:59
Medlem
svennexs avatar
Borde kanske påpeka att det inte var en Barret. Jag vet hur den ser ut. Geväret ifråga hade inte ett synligt magasin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in