2007-07-10, 21:05
Medlem
SvetlaPowers avatar
Hej Har en gammal burk som jag tänkte dra in ngn linux dist på. Problemet är att den inte startar.

När jag trycker på ON knappen och släpper ut den händer nästan inget. Den gröna indikeringsdioden på framsidan börjar lysa och när jag släpper ut knappen så gungar prosessorfläkten till knappt märkbart.

Fläkten på nätagget går inte igång och diskarna ger inte ifrån sig något ljud

Nätagget funkar för använde det tidigare i veckan på en annan dator.
Det går inte heller att stänga av datorn med ON knappen man måste bryta strömmen manuellt (dra ut elkabeln/ slå av strömmbrytaren på nätagget).

Funderar om det kan vara kablarna från ON knappen som ska sitta på moderkortet har hamnat fel men jag har inte rört dom och det fungerade förut. Har kollat att allting sitter på ordentligt så att ingen kontakt har lossnat.

Tror att den gröna dioden har lyst i några veckor utan att nätagget varit i!? Kan det ha dragit slut batteriet som sitter på moderkortet?

Tacksam för svar /puss!
Citera
2007-07-11, 19:57
Medlem
hårdkårs avatar
Ta en liten skruvmejsel och kortslut de stift man drar igång datorn med. Vilka de är kan stå tryckt på kretskortet. Annars får man kolla handboken till datorn/moderkortet. Eller helt sonika pröva sig fram.

Lyser dioden? Fortsätter den lysa?
Skit i trådarna så länge utan prova om du får fart i datorn med skruvmejseln.
Citera
2007-07-12, 00:07
Medlem
SvetlaPowers avatar
ok ska testa det.. tur att man är elektriker och är van att kortsluta saker och ting. nej skämt o sido händer bara ibland

EDIT:

Nix funkar inte... Samma sak som när jag startar med knappen.
Kanske är ngn av diskarna som är paj för de kan ha fått sig en känga (bokstavligt talat) Men man tycker att nätagg prolle osv borde dra igång åtminstonde...
Citera
2007-07-13, 03:24
Medlem
hårdkårs avatar
För att en hårddisk är sönder skall datorn kunna starta ändå med sin självtest.
Prova att lossa allt onödigt och prova endast med moderkort, minne och processor. Kan vara moderkortet som är dött. Men lite fler upplysningar angående vad det är för något skadar aldrig.
Citera
2007-07-13, 05:39
Medlem
Domedagens avatar
hur lange har den statt??

damm o skit kan ha satt sig vid korten och kontakter
Citera
2007-07-13, 16:49
Medlem
SvetlaPowers avatar
den har väl stått i 2 - 3 månader... Men jag har kommit underfund med problemet antagligen.

Brosan kom hem från lumpen och berättade att han hade monterat in ett trasigt likadant nätagg i datorn och lagt det fungerande på en hylla i garderoben...

Varför frågar jag..

-öhh jag orkade inte gå och kasta det trasiga nätagget...

snacka om att gå över ån efter vatten...

Men tack föra alla svar. Problemet är löst..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in