2007-07-10, 20:37
Medlem
kniebolos avatar
Ett svenskt parti på stadig uppgång säger sig som bekant vilja inrätta ett utvandringsverk i syfte att uppmuntra och underlätta för invandrare att flytta hem igen. Tanken är att man ska erbjuda dels en engångssumma och dels en månatlig summa, när personen i fråga väl återvandrat, i upp till ett år för att därmed underlätta nyetableringen i hemlandet. I gengäld får invandraren säga upp sitt svenska medborgarskap eller permanenta uppehållstillstånd. Detta lär för övrigt redan ske i mindre skala.
På pappret låter detta som en utmärkt idé.

Det finns ju dock ett antal hakar:
Kommer verkligen ett tillräckligt stort antal invandrare nappa på detta? Vad kan man i annat fall göra för att på ett fredligt sätt öka pressen på invandrare att anta erbjudandet? Hur realistiskt är det att hemländerna vill återfå dessa individer? Är kostnaden realistiskt? Kostnaden att repatriera låt säga 500 000 individer på 10 år måste ju uppgå till hundratals miljarder. Är det moraliskt vettigt att "muta" ut icke önskvärda personer?
Citera
2007-07-10, 20:56
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kniebolo
Ett svenskt parti på stadig uppgång säger sig som bekant vilja inrätta ett utvandringsverk i syfte att uppmuntra och underlätta för invandrare att flytta hem igen. Tanken är att man ska erbjuda dels en engångssumma och dels en månatlig summa, när personen i fråga väl återvandrat, i upp till ett år för att därmed underlätta nyetableringen i hemlandet. I gengäld får invandraren säga upp sitt svenska medborgarskap eller permanenta uppehållstillstånd. Detta lär för övrigt redan ske i mindre skala.

Kommer verkligen ett tillräckligt stort antal invandrare nappa på detta? Vad kan man i annat fall göra för att på ett fredligt sätt öka pressen på invandrare att anta erbjudandet? Hur realistiskt är det att hemländerna vill återfå dessa individer? Är kostnaden realistiskt? Kostnaden att repatriera låt säga 500 000 individer på 10 år måste ju uppgå till hundratals miljarder. Är det moraliskt vettigt att "muta" ut icke önskvärda personer?

Tja, enligt vissa beräkningar kostar det ju drygt 200 miljarder kr/år att ha dem här. Ett repatrieringsbidrag till de som redan tillskansat sig PUT här kombinerat med ett asylsnyltarstopp här skulle få Sverige på rätt väg.
Citera
2007-07-10, 21:00
Bannlyst
Det är rätt många som återvänder faktiskt. Det handlar om tiotusentals per år. I takt med att dom gamla hemländerna demokratiseras, stabiliseras och man får goda förutsättningar att återvända åker en hel del hem. Återvandringsbidrag få viss effekt beroende på hur mycket det är vi talar om, men det som är avgörande är situationen i hemlandet.
Citera
2007-07-10, 21:07
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilizten
Det är rätt många som återvänder faktiskt. Det handlar om tiotusentals per år. I takt med att dom gamla hemländerna demokratiseras, stabiliseras och man får goda förutsättningar att återvända åker en hel del hem. Återvandringsbidrag få viss effekt beroende på hur mycket det är vi talar om, men det som är avgörande är situationen i hemlandet.

Säger du det? Hur många av dem är semesterfirande eller "sjuk"-pensionärer som tar med sig sitt svenska pass till hemlandet istf att lämna det här?
Citera
2007-07-10, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Säger du det? Hur många av dem är semesterfirande eller "sjuk"-pensionärer som tar med sig sitt svenska pass till hemlandet istf att lämna det här?

Jag vet inte. Jag kan inte förutsätta att det är på nåt sätt heller. Du får leva med att endast veta att det är tiotusentals åker hem
Citera
2007-07-10, 21:25
Medlem
Babianens avatar
För att svara på frågan: Nej, det är inte realistiskt. Och det kommer aldrig att ske i någon större skala.

Får man fråga varför du anser detta vara önskvärt?

Om det handlar om kostnaderna, är ett bättre alternativ att reformera skattesystemet. Kanske kan man då få hit fler produktiva invandrare.
Citera
2007-07-10, 21:37
Medlem
johnny_viciouss avatar
Babianen och Dr.Gurka får varsin tillsägelse för inlägg som inte för diskussionen framåt.

//Mod
Citera
2007-07-10, 21:38
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
För att svara på frågan: Nej, det är inte realistiskt. Och det kommer aldrig att ske i någon större skala.

Får man fråga varför du anser detta vara önskvärt?

Om det handlar om kostnaderna, är ett bättre alternativ att reformera skattesystemet. Kanske kan man då få hit fler produktiva invandrare.
`

Varför är det inte realistiskt?

För mig är det önskvärt eftersom jag anser att det mångkulturella projektet havererat. Jag är konservativ och tror att ett någorlunda homogent samhälle fungerar bättre i längden. Mitt ställningstagande är inte baserat på en rasistisk övertygelse. Sannolikt mår ingen bra av den situation som råder i Europa idag. Jag tror inte heller att problemet går att lösa på plats. Dvs att det skulle finnas en undergörande lösning av typen minska diskrimineringen och öka antalet arbetstillfällen. Problemet är mycket djupare än så. Jag vill således återgå till ett samhälle som är mer likt det som rådde före låt säga 1970. Eftersom jag är en fredlig och civiliserad människa så önskar jag förstås att detta ska åstadkommas på ett sätt som är bäst för alla inblandande parter. Lugnt och fredligt.
Citera
2007-07-10, 21:52
Bannlyst
Citat:
Kostnaden att repatriera låt säga 500 000 individer på 10 år måste ju uppgå till hundratals miljarder. Är det moraliskt vettigt att "muta" ut icke önskvärda personer?
Om varje av dessa 500 000 invandrare får 1 000 000 (en miljon) vardera så kommer det att kosta 500 miljarder. - 500 miljarder/10 blir 50 miljarder/år.

"Är det moraliskt vettigt att "muta" ut icke önskvärda personer?"

Inte ur ett PK-perspektiv. Ur ett realistiskt perspektiv så tycker jag att det är mer än moraliskt rimligt att sända hem oönskvärda, inte minst genom att på så vis säkerställa önskvärdas trygghet och ekonomi.
Citera
2007-07-10, 22:03
Bannlyst
Citat:
`

Varför är det inte realistiskt?

För mig är det önskvärt eftersom jag anser att det mångkulturella projektet havererat. Jag är konservativ och tror att ett någorlunda homogent samhälle fungerar bättre i längden. Mitt ställningstagande är inte baserat på en rasistisk övertygelse.

Är inte assimilationspolitik billigare då?
Citera
2007-07-10, 22:07
Medlem
Citat:

Intressant. Man kan ju också tänka sig att skeppa ut dom till nåt annat land. Finnarna satte ju sina soc.fall på båten till Sverige på 70-80-talen. Vi kanske kunde göra nåt liknande? Dra igång "jobba i England"-kampanjer i förorterna kanske? Har läst att en del svenska somalier redan drar till England. Inte så moraliskt att dumpa skiten där kanske men vad gör man, det är en pressad situation.

Sen är frågan hur man avgör vem som har rätt till pengar. Vi kan ju inte låta vanliga svenskar som vi vill ha kvar i landet få pengar för att dra, t ex. Samtidigt blir det svårt att skilja på svenskar och icke-svenskar utan oerhört mycket tjafs.

Morotstanken är helt rätt. Med piska går det aldrig, det är politiskt omöjligt.
Citera
2007-07-10, 22:19
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilizten
Är inte assimilationspolitik billigare då?

Det handlar för mig som sagt inte i första hand om kostnader utan om en övertygelse att det mångkulturella samhället i grunden är ett misslyckande.
Assimilation kräver invandrare som vill låta sig assimileras. De som vill det, dvs ge upp sin tidigare identitet och fullt ut ta del av den svenska kulturen, utgör ur min synpunkt förstås inget som helst problem. De som inte vill det är problemet. Och det är dessa som jag tycker ska komma ifråga för återflytt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in