2007-07-10, 17:35
Medlem
Mellons avatar
Så här ligger det till; kör med en 19" TFT och inbillar mig nu att jag behöver en större skärm. Förslagsvis en widescreen 22"-24".

Dock väcktes tanken om att införskaffa en likadan 19" som jag har i dagsläget och därmed köra dual screen. Tänkte höra om era åsikter och erfarenheter om dual screen, för- och nackdelar jämfört med att ha en stor widescreenskärm!? Är det "onödigt" stort (och nördigt) att köra med dual screen?! Vet ju egentligen inte om jag har behov av det, men men...
Citera
2007-07-10, 18:14
Medlem
Krukväxts avatar
Jag kör "dual screen". En 22" CRT (bildrör) och en gammal 15" TFT.
Min primära skärm klarar riktigt höga upplösningar medan TFT:n bara klarar 1024*768.

Den lilla använder jag som extraskärm eftersom den är så pass mycket mindre på alla sätt och vis. Jag har ständigt iTunes och Miranda IM uppe, så även om jag surfar eller spelar på den primära ser jag min spellista, vilken låt som spelas, vilka som är online, om någon skrivit till mig osv.

Detta fungerar i princip perfekt och jag skulle känna mig fruktansvärt handikappad med endast en skärm för tillfället.
En sak som är lite jobbigt är att när jag sätter igång ett spel eller liknande "fullscreens-program" så tenderar bakgrundsbilden, som är gemensam för de båda skärmarna, på den lilla skärmen att förminskas och bli en centrerad ruta i mitten med enfärgad ram runtom. Precis som när man tar en bild med för låg upplösning och vill ha den som centerad bakgrundsbild.
Kruxet är bara att den egentliga bakgrundsbilden har en upplösning på 1600*1200.

Annars fungerar detta prima och jag märker inga prestationsförsämringar från grafikkortet.

Frågan är om jag personligen hade velat ha två stycken lika stora skärmar och på bara 19". Det blir tex. ändå ganska litet att spela på då du antagligen bara använder en av skärmarna till det.
Sen har du en lika stor bredvid som inte är alls lika viktig vid tillfället.
Jag hade nog inte gillat det och istället, då, köpt denna skärm:
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=151398

Mycket populär och jag läste precis ett test med 22" wide-skärmar i tidningen Datormagasin där den vann.

Eftersom jag inte är någon expert inom ämnet så tycker jag den intressanta frågan är om man kan ha en 4:3 bredvid en 16:9 med samma desktop (naturligtvis med passande upplösningar på båda då).
Hade det gått så hade jag definitivt köpt en 22" wide som primär skärm.
Citera
2007-07-10, 18:23
Medlem
Mellons avatar
Tack för ditt svar! Jag spelar ju inte alls mycket spel så att 19" (x2) skulle vara för litet är jag tveksam till. Det är ju just det som du skriver att det skönt att ha två skärmar så att man alltid kan ha ex.vis mediaspelare och IM uppe på den ena.

Dessutom vill jag ju att det ska se snyggt ut varför jag vill ha två likadana (iaf lika stora) skärmar bredvid varandra. Men frågan är ju om det är lite "overkill" med två skärmar och om det istället räcker med en 22"... tål att funderas på!
Citera
2007-07-10, 19:17
Medlem
Frostblends avatar
Syncmaster 226 är helt jävla underbar..

fick nya datorn idag, så jag kunde köra med hög upplösning också.. det är verkligen en perfekt skärm
Citera
2007-07-10, 20:50
Medlem
Resurrecteds avatar
Jag har en 22" som primär skärm där jag kör alla spel och filmer på, sen har jag en 19" bredvid som jag kör messenger, winamp, firefox osv på. När man väl kört dubbla skärmar är det svårt att tänka sig att gå tillbaka till en enda skärm igen.

Tveka inte, köp en 22" alternativt en 24" och kör dualscreen. Du kommer definitivt inte att ångra dig. Även om du inte känner att du har användning av all den extra arbetsytan nu så kommer du att anpassa dig och utnyttja allt efter ett litet tags användande. För min del kändes det riktigt stort till en början, men som med allt så vänjer man sig och nu känns tanken på en enda skärm helt omöjlig.
Citera
2007-07-11, 00:21
Medlem
Mellons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resurrected
Jag har en 22" som primär skärm där jag kör alla spel och filmer på, sen har jag en 19" bredvid som jag kör messenger, winamp, firefox osv på. När man väl kört dubbla skärmar är det svårt att tänka sig att gå tillbaka till en enda skärm igen.

Tveka inte, köp en 22" alternativt en 24" och kör dualscreen. Du kommer definitivt inte att ångra dig. Även om du inte känner att du har användning av all den extra arbetsytan nu så kommer du att anpassa dig och utnyttja allt efter ett litet tags användande. För min del kändes det riktigt stort till en början, men som med allt så vänjer man sig och nu känns tanken på en enda skärm helt omöjlig.

Ok, du har nog rätt i att man vänjer sig. Låter som en bra idé. Säg att jag köper en 22" och sen har kvar min gamla 19", hur funkar det rent praktiskt med upplösningen, blir det automatiskt samma upplösning på båda skärmar (om jag vill utnyttja max upplösning på en 22" skärm lär ju denna upplösning inte kunna hanteras av en 19" skärm).

Dessutom, nu har jag TV'n kopplad till datorn. Hur blir det med en tredje part, alltså två skärmar och en TV? Kan alla tre vara inkopplade samtidigt eller måste man byta mellan "den andra skärmen" och TV'n?
Citera
2007-07-11, 14:51
Medlem
Krukväxts avatar
Kanske inte framgick så tydligt innan men, ja, det fungerar hur bra som helst med olika upplösning.

Jag kör:
Primär: 1920*1440
Secundär: 1024*768

Frågan är om det går att ha "wide-upplösning" på den ene och vanlig 4:3-upplösning på den andra.

Det där med TV:n har väl bara med hur många utgångar du har på grafikkortet..?
Citera
2007-07-11, 14:55
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krukväxt
En sak som är lite jobbigt är att när jag sätter igång ett spel eller liknande "fullscreens-program" så tenderar bakgrundsbilden, som är gemensam för de båda skärmarna, på den lilla skärmen att förminskas och bli en centrerad ruta i mitten med enfärgad ram runtom. Precis som när man tar en bild med för låg upplösning och vill ha den som centerad bakgrundsbild.
Kruxet är bara att den egentliga bakgrundsbilden har en upplösning på 1600*1200.

Detta beror på att ditt spel inte körs i samma upplösning som din bakgrundsbild, och din primära skärm har egentligen...

Citera
2007-07-11, 16:44
Medlem
Krukväxts avatar
Är inte säker på att jag förstår. Kan du utveckla?
Citera
2007-07-11, 17:56
Medlem
Resurrecteds avatar
Det går alldeles utmärkt att köra olika upplösningar och uppdateringshastigheter på båda monitorerna. Jag kör 1280*1024 på 19" och 1650*1050 på 22".

Hur det funkar med en TV inkopplad samtidigt som 2 skärmar har jag ingen aning om. Har inte kunnat testa det än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in