Jag kör "dual screen". En 22" CRT (bildrör) och en gammal 15" TFT.
Min primära skärm klarar riktigt höga upplösningar medan TFT:n bara klarar 1024*768.
Den lilla använder jag som extraskärm eftersom den är så pass mycket mindre på alla sätt och vis. Jag har ständigt iTunes och Miranda IM uppe, så även om jag surfar eller spelar på den primära ser jag min spellista, vilken låt som spelas, vilka som är online, om någon skrivit till mig osv.
Detta fungerar i princip perfekt och jag skulle känna mig fruktansvärt handikappad med endast en skärm för tillfället.
En sak som är lite jobbigt är att när jag sätter igång ett spel eller liknande "fullscreens-program" så tenderar bakgrundsbilden, som är gemensam för de båda skärmarna, på den lilla skärmen att förminskas och bli en centrerad ruta i mitten med enfärgad ram runtom. Precis som när man tar en bild med för låg upplösning och vill ha den som centerad bakgrundsbild.
Kruxet är bara att den egentliga bakgrundsbilden har en upplösning på 1600*1200.
Annars fungerar detta prima och jag märker inga prestationsförsämringar från grafikkortet.
Frågan är om jag personligen hade velat ha två stycken lika stora skärmar och på bara 19". Det blir tex. ändå ganska litet att spela på då du antagligen bara använder en av skärmarna till det.
Sen har du en lika stor bredvid som inte är alls lika viktig vid tillfället.
Jag hade nog inte gillat det och istället, då, köpt denna skärm:
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=151398
Mycket populär och jag läste precis ett test med 22" wide-skärmar i tidningen Datormagasin där den vann.
Eftersom jag inte är någon expert inom ämnet så tycker jag den intressanta frågan är om man kan ha en 4:3 bredvid en 16:9 med samma desktop (naturligtvis med passande upplösningar på båda då).
Hade det gått så hade jag definitivt köpt en 22" wide som primär skärm.