2013-07-01, 11:38
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Jag blir av med dem när jag klipper min tujahäck. Jag brukar strö ut "Klippet" på gräsmattan och kör sedan över det med gräsklipparen. Redan när jag strör ut klippet så försvinner sniglarna, och när jag sedan kör ner skiten i gräsmattan så tar det lång tid innan jag får se dem igen. Effektivt, men det krävs ju förstås lite tujor...
Citera
2013-08-12, 11:08
Medlem
felstavadds avatar
Hörde ett reportage på radion om att man på nåt sätt kan "vänja" skator/kråkor vid att äta mördarsniglar på något sätt, minns inte vad det var för program bara.
Det jag tror det gick ut på var att preparera sniglarna på nåt sätt som gjorde att skatorna började äta dem, efter ett tag hade de vant sig och fortsatte helt enkelt äta opreparerade sniglar också.

Nån som hörde det eller vet och kan återge vad man skulle göra?
Citera
2013-08-12, 15:02
Medlem
Strö ut järnsulfat som egentligen dödar mossa, men skrämmer även sniglar. Finns att köpa i säckar hos typ Granngården.
Citera
2015-08-02, 19:24
Medlem
showdowns avatar
Jag blir väldigt förundrad över alla "knep" som delges... T ex dessa

http://www.expressen.se/gt/knepen--s...rdarsniglarna/

Jag bor i ett samhälle där mina grannar klagar över mördarsniglar och varje gpng det regnat är vägar och gångvägar fulla av dem, så således så verkar det finnas en massa i området.
Jag har inga alls på tomten, ca 1100 kvm.
Förra året såg/plockade jag cirka fem stycken. Hittills i år (ta i trä) har jag inte sett en enda på tomten.
Lösningen?

Robotgräsklippare. Vet ej om det är själva roboten som skrmmer iväg dessa, eller om det är ledningen (lågström) som skrämmer iväg dem/gör att de inte går in på tomten. Oavsett, det funkar!
Citera
2015-08-02, 20:20
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av showdown
Jag blir väldigt förundrad över alla "knep" som delges... T ex dessa

http://www.expressen.se/gt/knepen--s...rdarsniglarna/

Jag bor i ett samhälle där mina grannar klagar över mördarsniglar och varje gpng det regnat är vägar och gångvägar fulla av dem, så således så verkar det finnas en massa i området.
Jag har inga alls på tomten, ca 1100 kvm.
Förra året såg/plockade jag cirka fem stycken. Hittills i år (ta i trä) har jag inte sett en enda på tomten.
Lösningen?

Robotgräsklippare. Vet ej om det är själva roboten som skrmmer iväg dessa, eller om det är ledningen (lågström) som skrämmer iväg dem/gör att de inte går in på tomten. Oavsett, det funkar!

Det är klipparen som tar kål på sniglarna, eftersom den kör runt under en stor del av dygnet och dessutom har låg klipphöjd så klipper den även sniglarna.
Citera
2015-08-02, 21:20
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av showdown
Vet ej om det är själva roboten som skrmmer iväg dessa, eller om det är ledningen (lågström) som skrämmer iväg dem/gör att de inte går in på tomten. Oavsett, det funkar!

Ja inte är det ledningen iaf, vi har också robotgräsklippare och har massvis med sådana där sniglar.
Citera
2015-08-02, 23:16
Medlem
Spyrrans avatar
Min granne har också robotgräsklippare och enorma problem med mördarsniglar, så tror inte att robotgräsklippare fungerar för alla.
Citera
2024-07-18, 09:55
Medlem
Invasion!!

Vad tror ni om att stoppa dem i en 20 liters tomdunk som det varit motorolja i och sedan lämna den till återvinningen när man fyllt den?

Plocka dem med en större grilltång.

Det måste vara snabbt, effektivt och o-äckligt. De är ändå vidriga som de är så man vill ju inte göra det ännu äckligare typ elda dem eller klippa itu dem.
Om man klipper dem måste de ju ändå tas bort.

Vad tror ni om den metoden?
Citera
2024-07-23, 08:02
Medlem
Bump

Vad funkar egentligen?
Provade med öl, blev inte imponerad.
Har ferramol i åtanke nu
Citera
2024-07-23, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Invasion!!

Vad tror ni om att stoppa dem i en 20 liters tomdunk som det varit motorolja i och sedan lämna den till återvinningen när man fyllt den?

Plocka dem med en större grilltång.

Det måste vara snabbt, effektivt och o-äckligt. De är ändå vidriga som de är så man vill ju inte göra det ännu äckligare typ elda dem eller klippa itu dem.
Om man klipper dem måste de ju ändå tas bort.

Vad tror ni om den metoden?

Att döda dem är ju lätt

Men man vill ju ha en automatisk metod
Citera
2024-07-23, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Bump

Vad funkar egentligen?
Provade med öl, blev inte imponerad.
Har ferramol i åtanke nu

Klipp av några dussin av dem på mitten och låt dem ligga. Sedan strör du ut snigelmedel runt de döda. Andra sniglar dras till sina döda kompisar och vill äta upp dem. Då passar de på att även äta snigelmedlet och kommer att dö av detta.
Citera
2024-07-24, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Klipp av några dussin av dem på mitten och låt dem ligga. Sedan strör du ut snigelmedel runt de döda. Andra sniglar dras till sina döda kompisar och vill äta upp dem. Då passar de på att även äta snigelmedlet och kommer att dö av detta.
Gott ska prova
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in