• 1
  • 2
2007-07-10, 00:18
Medlem
Giggis avatar
Var hemma hos mina föräldrar i helgen och uppmärksammade då dessa förbannade mördarsniglar. Hur kan man bli av med dem utan att ta död på växter och annat. Mamma har säkert plockat och dödat 500st i helgen, de ligger över hela gräsmattan. Tycker det är ganska äckligt och skulle behöva nåt bra tips. Att strö ut salt i hela trädgården funkar tyvärr inte!
Citera
2007-07-10, 00:24
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Att strö ut salt i hela trädgården funkar tyvärr inte!

Man kan strö salt på dem, inte runt dem, det hjälper.

Den spanska skogssnigeln, eller mördarsnigeln, har inga fiender och är tvåkönad. Det är dess vidriga konsistens som gör att andra djur inte äter den och dess förmåga att reproducera sig själv som gör att de blir så många.

Man kan bara bli av med dem på mekanisk väg. Tyvärr.
Citera
2007-07-10, 00:27
Medlem
><((((°>s avatar
leta upp den största myrstacken du kan hitta (du vet dom där stora röda myrorna), sen transplanterar du den till sniglarnas HQ, sen gör myrorna garanterat jobbet åt dej, och tackar dessutom för maten skulle jag tro.
Citera
2007-07-10, 00:28
Medlem
><((((°>s avatar
kan nån länka till en bild med såna sniglar på? jag måste prova att slänga en exakt sån nära en myrstack. dom borde nog ta den tror jag.
Citera
2007-07-10, 00:29
Medlem
Giggis avatar
Jag vet allt det där. Och jag vet att man ska strö salt på dem, men man kan också strö salt i rabatter och annat för att slippa dem där och det var det jag syftade på.

Tyvärr finns det inga stora myrstackar i vägen och jag tror inte de hade rått på alla de slemmiga kryp mina föräldrar drabbats av. De gillade verkligen ösregnet vi haft den senaste veckan! Blä!
Citera
2007-07-10, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
Det är dess vidriga konsistens som gör att andra djur inte äter den och dess förmåga att reproducera sig själv som gör att de blir så många.
.

Äter inte grävlingar dem? eller jag kanske är helt ute o cyklar nu :S
Citera
2007-07-10, 00:31
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
kan nån länka till en bild med såna sniglar på? jag måste prova att slänga en exakt sån nära en myrstack. dom borde nog ta den tror jag.

De är rödbruna och betydligt slemmigare än de svarta...
Citera
2007-07-10, 00:32
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zackee
Äter inte grävlingar dem? eller jag kanske är helt ute o cyklar nu :S

Nej, varken fåglar, grävlingar, igelkottar etc
Citera
2007-07-10, 00:34
Medlem
Giggis avatar
Nu när vi ändå snackar sniglar, hur farliga är leopardsniglar i en trädgård och skulle det kunna vara så att mördarsniglarna kan reproducera sig med dem?
Citera
2007-07-10, 00:36
Medlem
><((((°>s avatar
hittade på wikipedia: The mucus of the slug is highly distasteful to most animals. However, it does have a few natural predators, including the hedgehog, badger, shrew, mole, mouse, frog, toad, snake, carnivorous beetle, and some birds.[8] When picked up or touched, the black slug will contract to a hemispherical shape and begin to rock from side to side. This defensive behaviour confuses predators, and is unique in the Arionidae family

det här gällde dock den svarta snigeln så det kanske inte stämmer in på mördarsnigeln.
Citera
2007-07-10, 00:37
Medlem
Tolvans avatar
Finns det inte en diskusion om sniglar här nån stans? Min sökfunktion är miffo så jag kan inte kolla.
Citera
2007-07-10, 00:39
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
hittade på wikipedia: The mucus of the slug is highly distasteful to most animals. However, it does have a few natural predators, including the hedgehog, badger, shrew, mole, mouse, frog, toad, snake, carnivorous beetle, and some birds.[8] When picked up or touched, the black slug will contract to a hemispherical shape and begin to rock from side to side. This defensive behaviour confuses predators, and is unique in the Arionidae family

det här gällde dock den svarta snigeln så det kanske inte stämmer in på mördarsnigeln.

Den har fiender i Spanien. Inte här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in