Citat:
Ursprungligen postat av Ruskatupp
Har tagit ett lån åt en nära vän på en bil då han ej kan ta lån pg.a betalningsanmärkningar.Vi har skrivit kontrakt där vi gjort upp betalningsplan och regler ang. lånet.Kortfattat så får han inte sälja bilen utan min kännedom,och isåfall skall lånet betalas av omgående.Nu till dilemmat,killen har nu fått bilen beslagtagen av kronofogden.Finns där någon möjlighet för mig att förhindra detta,då det föreligger anledning för mig att tro att killen kommer bli mindre motiverad att betala av lånet!
Tacksam för svar!
Spännande fråga. För att du med framgång ska kunna hävda bättre rätt än din väns borgenärer till krävs att ditt anspråk på något sätt är sakrättsligt skyddat. Vad här är fråga om är närmast en panträtt i lös egendom. För att en sådan ska vara giltig krävs enligt huvidregeln att gäldenären är avskuren rådigheten över egendomen. I detta fall är tydligt att så ej är fallet, då bilen ju är i hans besittning. Undantag finns för så kallade tysta panträtter eller återtagandeförbehåll vilket vanligtvis används vid avbetalningsköp. Förutsättningen är att ett allvarligt menad klausul om att äganderätten förblir överlåtarens tills dess att full betalning erlagts. Ni har haft en sådan klausul, men problemet är snarast att du inte är överlåtare av egendomen. Äganderätten har, om jag förstått saken rätt aldrig varit din (utan gått direkt från överlåtaren och således kan du inte heller förbehålla dig densamma. Motsvarande möjlighet till säkerhet i lösöre för annan än överlåtaren finns mig veterligen inte (även om säljaren kan överlåta fordringen, med tillhörande säkerhet, vilket i regel är fallet vid avbetalningsköp). Lösningen hade varit att låta köpet gå via dig på ett eller annat sätt. Vid leasing, exempelvis, sker överlåtelsen via kreditgivaren, som i sin tur upplåter nyttjanderätt eller kreditköp mot återtagandeförbehåll till en tredje man.
Utsäkta om det blev rörigt, fråga gärna om det är något du undrar.
Edit: Ansök om betalningsföreläggande och se till att få till stånd en utmätning. Fordran är ju förfallen genom att bilen kommit ur hans ägo.
Det gamla talesättet "att gå i borgen är att gå i sorgen" gör sig plötsligt väldigt påmint.