2007-07-09, 16:30
Medlem
DotRoses avatar
Har vi några folkmusiker på FB förutom jag själv? Jag undrar eftersom jag inte har sett ett enda ämne om det här på forumet.

Vad tycker ni egentligen om folkmusik?

Bonus för dig som vill börja spela folkmusik:
http://www.leeds.ac.uk/music/Info/RR...s.country.html
Citera
2007-07-09, 16:35
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag är skald och har skrivit en hel del folkdikter... Jag dock inte hunnit tonsätta så många av dem ännu...
Citera
2007-07-09, 18:50
Medlem
Spelade fiol förr tillbaks med några inhopp i musikskolans spelmanslag. Folkmusik är rätt kul att spela, men inte särskilt vackert att lyssna på.
Vilket instrument håller du dig till? Kul sida du länkade, ska spelas igenom vid tillfälle.
Citera
2007-07-09, 19:32
Medlem
bemoths avatar
jag lirade lite dragspel då jag var yngre , lirade väl inte så mycket folk men lite vart det innan jag la ner spelandet
Citera
2007-07-10, 00:40
Medlem
interfacts avatar
Jorå, ganska hurtigt aktiv folkmusiker,,,

Just nu inne i den årliga "rushen" av spelmansstämmor som pågår.

Spelar fiol sen 7 års ålder.
Citera
2007-07-15, 01:53
Medlem
Min pappa spelar både fiol och säckpipa.

Jag har aldrig riktigt varit intresserad av folkmusik föräns nu. Jag skulle gärna lära mig spela fiol men det låter ju så förjävligt innan man har tagit sig förbi den där nybörjarfasen.

Jag håller dock inte med Ceres om att folkmusik inte är vackert. Det är väl en smakfråga, men du kanske inte har lyssnat på artister som passat dig i smaken. Jag tycker att det kanske inte är så kul med enbart fiol, men när man lägger till sång och mandola eller nåt annat gitarr-liknande instrument så kan det bli riktigt fint.
Citera
2007-07-15, 05:48
Medlem
CXTs avatar
jag spelade en hel del för ett tag sen, men nu ligger instrumenten (nyckelharpa, gitarr, oud, dragspel) mest stilla i sina fodral. För mej brukar det oftast gå i ganska intensiva och (genre-)smala perioder det där med musik, och för tillfället lyssnar och pysslar jag mest med elektroniskt åt goa- och psytrancehållet, men visst sitter dom gamla etnotakterna i ännu
Citera
2007-07-16, 15:08
Medlem
DotRoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceres
Spelade fiol förr tillbaks med några inhopp i musikskolans spelmanslag. Folkmusik är rätt kul att spela, men inte särskilt vackert att lyssna på.
Vilket instrument håller du dig till? Kul sida du länkade, ska spelas igenom vid tillfälle.

Håller mig till fiol för det mesta, men håller på att lära mig kompa på gitarr. Jag spelar det mesta jag får tag på, men bäst gillar jag att spela polskor och Irländsk/Skotsk musik.

I år har jag bara varit på Bingsjöstämman och några mindre spelträffar, men
nästa stopp blir Korröfestivalen den 26-29 Juli, alltså om ca 2 veckor. Någon som vill hänga på? (http://www.smalandsmusikarkiv.nu/korr__festival.html)

Jag åker gratis dit eftersom jag är medlem i Dalarnas Spelmansförbund..
Citera
2007-07-17, 00:52
Medlem
Forums_hornys avatar
Lirar endel Irländsk folk med Thin whistle, mandolin och sånt ibland riktigt skoj med grabbarna och lira typ Streams of whiskey med pogues och annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in