2007-09-10, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
Nä, inte allt, men tillräckligt. Jag fastnade nånstans där gud (eller om det var nån tolkare) påstår att alla människor har en fri vilja (oavsett om man tror eller inte) sen när man upptäcker att gud uppträder som vilken sketen människa som helst så inser man ju vem som hittat på boken.

Om du läser hela boken nån gång så kanske du kommer dra en helt annan slutsats.
Citera
2007-09-10, 18:35
Medlem
Saltas avatar
Dekadent gubbe som bor i himmlen och inte gör ett skit om dagarna. Inte om nätterna heller för den delen. I sin ungdom gillade han att tortera människor men förnekade det själv utan sa att han testade dem.
Citera
2007-09-10, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Salta
Dekadent gubbe som bor i himmlen och inte gör ett skit om dagarna. Inte om nätterna heller för den delen. I sin ungdom gillade han att tortera människor men förnekade det själv utan sa att han testade dem.

Det där sa nog mer om läsaren än om själva boken.

Nu skall vi se. Hur läser du Aftonbladet?
Citera
2007-09-10, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yonera
när vi är barn och inte kan tänka själv programmeras (hjärntvättas) vi av vår omgivning och händelser att bli det som vi är idag, tills vi programmeras så att vi kan omprogrammera oss själva att tro på vad som helst. tro är bara en tanke som man tänker så lång tid att man börjar tro på den.

Citat Xcore:

"Folk ser helst det de vill se, sällan det som de egentligen ser, till sist blir det som de vill se, till det som de egentligen ser"

Du gav mig inspiration till en liten modifikation.

"Folk ser det som de blivit lärda att se, sällan det som de egentligen ser, till sist blir det som de blivit lärda att se, till det som de egentligen ser"
Citera
2007-09-10, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
elektricitet och naturlagar är inte oförklarliga, därför har dem en förklaring..
fan, nu använder du dem/de på fel plats igen. men du har inget val för att vi hjärntvättas i skolan att använda dem/de istället för "dom".

Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
"Folk ser det som de blivit lärda att se, sällan det som de egentligen ser, till sist blir det som de blivit lärda att se, till det som de egentligen ser"
åh vad jobbigt o förstå...10100101010010101001001
Citera
2007-09-10, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yonera
fan, nu använder du dem/de på fel plats igen. men du har inget val för att vi hjärntvättas i skolan att använda dem/de istället för "dom".

åh vad jobbigt o förstå...10100101010010101001001

Var det?

Jag kanske får göra en omskrivning i enklare form?
Citera
2007-09-10, 19:47
Medlem
Reoshis avatar
är "dom" ett svenskt ord? och rent av ett grammatiskt korrekt synonym till de/dem? :P min svenska lärare bråkade som faen över det.
Citera
2007-09-10, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
är "dom" ett svenskt ord? och rent av ett grammatiskt korrekt synonym till de/dem? :P min svenska lärare bråkade som faen över det.

Utan att avvika från ämnet för mycket så förklarar jag mitt inlägg

OT:

"Dom" är helt okej att använda i dagens svenska, och många gör det. Personligen så tycker jag att "dem" låter en smula underligare eftersom jag är van vid att använda "dom".

Dem kan inte göra så. (låter konstigt)

Dom kan inte göra så. (låter mindre underligt)

Tycker jag, grammatiskt fel eller inte. Skriftspråket går mer och mer åt som man talar språket nuförtiden.
Citera
2007-09-10, 20:25
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Utan att avvika från ämnet för mycket så förklarar jag mitt inlägg

OT:

"Dom" är helt okej att använda i dagens svenska, och många gör det. Personligen så tycker jag att "dem" låter en smula underligare eftersom jag är van vid att använda "dom".

Dem kan inte göra så. (låter konstigt)

Dom kan inte göra så. (låter mindre underligt)

Tycker jag, grammatiskt fel eller inte. Skriftspråket går mer och mer åt som man talar språket nuförtiden.

Dom är ett svenskt ord som finns med i princip alla ordlistar. T ex så kan en domare ge en anklagad en dom. Däremot så kan man inte kalla en grupp människor eller ting för dom i skrift. Då skall det vara de eller dem. Att det låter fel har inget med saken att göra; du kan säga dom, för det är talspråk och således kan man säga det. När man skriver så skriver man dem eller de.

Skriftspråket är något som konstant utvecklas. Att det är någon nymodighet att "slang" och talspråk påverkar skrift i högre grad nu än för länge sedan är det bara trams. Språklig uteckling är helt naturligt.

Mer OT dock är att folk antagligen ser de vill se; något man ofta kallar för bias och är en naturlig del av människan, något som alla som studerar historia och psykologi får lära sig rätt snabbt. Sedan växer vissa upp med att de vill se och höra en allsmäktig varelse som finns. Det känns antagligen mer tryggt att det finns en mening och att någon högre varelse vill väl och att man inte kan förstå allt.Andra växer upp med att inte se detta utan se universum utan en sådan typ av varelse. Det hela beror nog mycket på föräldrar och intryck under uppväxten.
Citera
2007-09-10, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Dom är ett svenskt ord som finns med i princip alla ordlistar. T ex så kan en domare ge en anklagad en dom. Däremot så kan man inte kalla en grupp människor eller ting för dom i skrift. Då skall det vara de eller dem. Att det låter fel har inget med saken att göra; du kan säga dom, för det är talspråk och således kan man säga det. När man skriver så skriver man dem eller de.

Skriftspråket är något som konstant utvecklas. Att det är någon nymodighet att "slang" och talspråk påverkar skrift i högre grad nu än för länge sedan är det bara trams. Språklig uteckling är helt naturligt.

Mer OT dock är att folk antagligen ser de vill se; något man ofta kallar för bias och är en naturlig del av människan, något som alla som studerar historia och psykologi får lära sig rätt snabbt. Sedan växer vissa upp med att de vill se och höra en allsmäktig varelse som finns. Det känns antagligen mer tryggt att det finns en mening och att någon högre varelse vill väl och att man inte kan förstå allt.Andra växer upp med att inte se detta utan se universum utan en sådan typ av varelse. Det hela beror nog mycket på föräldrar och intryck under uppväxten.

OT:

1.Glöm ordlistor, folket bestämmer språket. Gör en sökning på Google hur mycket "dom" används för att beskriva ett flertal personer.

Förresten, jag gör det åt dig.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=sen+kan+dom&btnG=S%C3%B6k&meta=

Dessutom är det nog en bra sak att man förenar skrift och talspråk eftersom det förenklar det för många.

OT:

Jag skrev om det där lite enklare så att yonera förstår vad jag menar.

"Folk ser men ser inte. De ser inte vad de ser utan vad de ser."

Hmmm, bättre.........

Citera
2007-09-10, 21:10
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Om du läser hela boken nån gång så kanske du kommer dra en helt annan slutsats.

Ska jag tolka det som att du läst hela boken och kommit till den slutsatsen som du tror att jag skulle dra efter att ha läst hela boken? säger du det så..

Nädu, det funkar bara på en som väljer att tro på det som står i den, för mig är det fullkomligt omöjligt att bända min fantasi och förnuft så mycket. Jag har helt enkelt inget behov av att tro på någonting annat än det som är.

Men, jag ska väl aldrig säga aldrig. På min dödsbädd kanske jag garderar mig, då kanske jag börjar tro eftersom det har berättats för mig att gud är en sån förlåtande entitet, det älskar alla människor (man skulle väl inte ljuga för mig?) jag menar då kommer jag ju att ha nytta av min tro
Citera
2007-09-10, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
Ska jag tolka det som att du läst hela boken och kommit till den slutsatsen som du tror att jag skulle dra efter att ha läst hela boken? säger du det så..

Nädu, det funkar bara på en som väljer att tro på det som står i den, för mig är det fullkomligt omöjligt att bända min fantasi och förnuft så mycket. Jag har helt enkelt inget behov av att tro på någonting annat än det som är.

Men, jag ska väl aldrig säga aldrig. På min dödsbädd kanske jag garderar mig, då kanske jag börjar tro eftersom det har berättats för mig att gud är en sån förlåtande entitet, det älskar alla människor (man skulle väl inte ljuga för mig?) jag menar då kommer jag ju att ha nytta av min tro

Låt se, du drar slutsatser av en bok du läst "delvis", utan att tro på den.

Stämmer det?

Men om du läser hela boken, utan att tro på den, så kommer du inte dra någon annan slutsats alls?

Stämmer det?

Tja, då spelar det ingen roll om boken skulle vara 50.000 sidor tjock då? Du kan läsa två stycken, utan att tro på dem och sedan dra en slutsats om hela boken?

Bra! Säg det till alla som inte gillar att läsa böcker. Det räcker med att de läser 2 sidor, utan att tro på dem så har de läst hela boken sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in