• 2
  • 3
2007-07-09, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarhead
Jag har kommit på hur jag ska göra. Jag ska gå brevid min familj hela tiden men om dom vinkar in nån av oss så ska bara jag gå dit och dom fortsätter som om vi inte känner varandra. Jag kommer inte ha med mig väskan som innehåller det där. Pörfekt! hoppas jag iaf... vi får se.
The perfect crime...
Citera
2007-07-09, 12:45
Medlem
Giggis avatar
Det här är verkligen en korkad tråd!

1.) Du får inte lov att ta in något alls då du är under 20år.
2.) Om de skulle ta in er så är väl det bästa att du låter din mamma ta på sig skulden. Hon får trots allt lov att ta in en liten ranson. Har svårt att tänka mig att de skulle bli kinkiga om hon har en flaska för mycket med tanke på införselreglerna från EU-land.
3.) Du kan också köpa resten på flygplatsen och använda dig av dubbel-ranson regeln. Kommer inte ihåg om man får ta lika mycket som för icke EU-land eller om det är mer. Men får du ta lika mycket är det definitivt inga problem, de mindre flaskorna bryr de sig nog inte så mycket om, framförallt inte den 5%-iga.
4.) Vad böterna är vet jag inte, men visst är det så att man kan få prick om man som underårig smugglar?
Citera
2007-07-09, 13:26
Medlem
Dr Gonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi

1.) Du får inte lov att ta in något alls då du är under 20år.
2.) Om de skulle ta in er så är väl det bästa att du låter din mamma ta på sig skulden. Hon får trots allt lov att ta in en liten ranson. Har svårt att tänka mig att de skulle bli kinkiga om hon har en flaska för mycket med tanke på införselreglerna från EU-land.
3.) Du kan också köpa resten på flygplatsen och använda dig av dubbel-ranson regeln. Kommer inte ihåg om man får ta lika mycket som för icke EU-land eller om det är mer. Men får du ta lika mycket är det definitivt inga problem, de mindre flaskorna bryr de sig nog inte så mycket om, framförallt inte den 5%-iga.
4.) Vad böterna är vet jag inte, men visst är det så att man kan få prick om man som underårig smugglar?

Existerar verkligen dessa "prickar"? Jag har aldrig hört talas om att någon fått en prick eller anmärkning i något protokoll.
Citera
2007-07-09, 13:27
Medlem
20Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Gonzo
Existerar verkligen dessa "prickar"? Jag har aldrig hört talas om att någon fått en prick eller anmärkning i något protokoll.

Det som närmast kan likna dessa omtalade "prickar" är en anmärkning i belastningsregistret.
Citera
2007-07-09, 13:45
Medlem
sektledarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarhead
Jag har kommit på hur jag ska göra. Jag ska gå brevid min familj hela tiden men om dom vinkar in nån av oss så ska bara jag gå dit och dom fortsätter som om vi inte känner varandra. Jag kommer inte ha med mig väskan som innehåller det där. Pörfekt! hoppas jag iaf... vi får se.

Go MacGyver !
Citera
2007-07-09, 14:16
Medlem
jokers avatar
Citat:

Vadå dubbel ranson?
När det gäller flygresor är det knappast relevant att kunna ta med både en EU-ranson och en skattefri ranson eftersom EU-ransonen är såpass stor.
Korkat? JA!
Citera
2007-07-09, 14:32
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Gonzo

Ja, de finns, hur de omnämns vet jag inte, men en flyktig bekant fick tex inte något lämp till körkortet förrän han var 19år. Men det var ju hundra år sedan jag var 19, så det kan ha förändrats!

Citat:
Ursprungligen postat av joker
Vadå dubbel ranson?
När det gäller flygresor är det knappast relevant att kunna ta med både en EU-ranson och en skattefri ranson eftersom EU-ransonen är såpass stor.
Korkat? JA!

Han reser från ett icke EU-land och då finns det nån specialgrej om att man får ta ransonen från icke EU-land och dessutom ransonen för Tax Free-sprit. Orkar inte googla, men gör du det om du vill veta mer!
Citera
2007-07-09, 15:35
Medlem
Lelands avatar
Jag var nyligen i Asien och köpte 2st 700ml och en liten whiskey flaska med mig hem, båda mina vänner köpte lika mycket samt att en av dom packade ner sitt i min väska. Det gick hur bra som helst och alla tre är under 20. I Arlanda verkade det inte vara någon koll på väskorna däremot var det många namn som vart uppropade när vi satt i sista rummet innan flyget mot Sverige. Antar att det var för att de tagit med sig för mycket (på tok för mycket) men jag kom undan och skulle jag vara du skulle jag chansa.
Citera
2007-07-09, 16:52
Medlem
jokers avatar
Citat:
Han reser från ett icke EU-land och då finns det nån specialgrej om att man får ta ransonen från icke EU-land och dessutom ransonen för Tax Free-sprit. Orkar inte googla, men gör du det om du vill veta mer!

Det finns ingen ranson för skattad sprit inköpt i icke EU-land.
Du är ute och cyklar!

www.tullverket.se <- Om folk kunde läsa en hemsida istället för att lita på hörsägen och mytomaner.

Det finns en ranson för alkohol skattad inom EU och en ranson för alkohol som ej beskattad inom EU.

Om du köper en flaska i tax-free på Flygplatsen i Antalya eller på butik i Kemer spelar altså ingen roll. Du får likförbannat bara föra in en liter sprit eftersom den inte är beskattad inom EU.

Detta är den "dubbelranson" som finns:
http://www.tullverket.se/se/Privat/R...on_alkohol.htm
Gäller alltså när du för in alkohol köpt inom EU, men anländer till Sverige från tredje land.

Edit: pastade in rätt länk, alkohol istf tobak.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in