• 1
  • 2
2007-07-08, 19:13
Medlem
Hej!

Nu är det så att jag har köpt ett par flaskor sprit i ett icke EU land. Jag vet inte om det är för mycket men om det blir det (har inte handlat klart än), hur ska då tullen på arlanda veta att det är för mycket? Det enda jag har märkt är att precis innan man går ut när man har kommit till arlanda så står det tullare, men dom har inte alltid vinkat in mig så det borde väl gå bra då? Eller hur är det?

edit: hur mycket får man ha med sig? på tullens hemsida stog det 1l om det är från ett icke EU land och över 22%

Jag har typ två flaskor som är på 40% samt en mindre på 5% och en ännu mindre på 40%. Minst en till 40% ska inhandlas.

Är det för mycket? Dom två större flaskorna har väl ca en liter i sig var.
Citera
2007-07-08, 20:08
Medlem
Groutsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarhead
på tullens hemsida stog det 1l om det är från ett icke EU land och över 22%

Citat:
Jag har typ två flaskor som är på 40% samt en mindre på 5% och en ännu mindre på 40%. Minst en till 40% ska inhandlas.Är det för mycket? Dom två större flaskorna har väl ca en liter i sig var.

2x1L (40%) > 1L (22%) .
Citera
2007-07-08, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groutside
2x1L (40%) > 1L (22%) .

Jag förstår tyvärr inte. Kan du inte skriva lite utförligare?
Citera
2007-07-08, 21:22
Medlem
Citat:
Jag förstår tyvärr inte. Kan du inte skriva lite utförligare?
Två stycken flaskor 40% är mer än en stycken flaska 22%.
Citera
2007-07-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban
Två stycken flaskor 40% är mer än en stycken flaska 22%.

Ja jo.. fast det stog att man fick ha med sig en liter om det var över 22% så jag antar att jag bara får ha med mig en av mina flaskor?

Men om jag väljer att ta med allting, hur vet dom då att jag har med mig det? Måste dom stoppa mig vid utgången och kolla igenom väskorna eller får dom reda på det på något annat sätt?
Citera
2007-07-08, 21:33
Medlem
Al Gores avatar
vinkar dom in dig KAN det bli problem, dom brukar dock inte vara på jakt efter folk som släpar hem ett par spritflaskor för mycket men skulle du ha oturen att få komma in på en väskvisning så kan det bli lite dyrare än du hade tänkt dig från början.
Citera
2007-07-08, 21:34
Medlem
iddqds avatar
Citat:
Men om jag väljer att ta med allting, hur vet dom då att jag har med mig det? Måste dom stoppa mig vid utgången och kolla igenom väskorna eller får dom reda på det på något annat sätt?
Röntgensyn.
Citera
2007-07-08, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iddqd
Röntgensyn.

men dom ser ju inte vad det är för något genom det?

Al gore: Jag kommer ihåg en gång när jag var liten och åkte och min mor hade tagit med sig lite för mycket. Då sa tullaren som stoppade oss att "det här händer inte igen va?" och sen fick vi gå. Men en jag känner hade med sig en 5l stor dunk med sprit och hon fick gå på rättegång osv och betala böter... fast det var nån slags hembränt i den dunken. Jag antar att det kommer att gå bra...

Några tips på hur man inte ser suspekt ut och blir indragen i tullrummet ?
Citera
2007-07-08, 22:06
Medlem
Skäggbiffens avatar
Citat:
Hej!

Nu är det så att jag har köpt ett par flaskor sprit i ett icke EU land. Jag vet inte om det är för mycket men om det blir det (har inte handlat klart än), hur ska då tullen på arlanda veta att det är för mycket? Det enda jag har märkt är att precis innan man går ut när man har kommit till arlanda så står det tullare, men dom har inte alltid vinkat in mig så det borde väl gå bra då? Eller hur är det?

edit: hur mycket får man ha med sig? på tullens hemsida stog det 1l om det är från ett icke EU land och över 22%

Jag har typ två flaskor som är på 40% samt en mindre på 5% och en ännu mindre på 40%. Minst en till 40% ska inhandlas.

Är det för mycket? Dom två större flaskorna har väl ca en liter i sig var.

Det vet dem inte.
Du har för mycket men det klarar du nog om din väska inte klirar satan.
Flyg är inte lika hemskt som om man kör över till danmark tex. Jag som är relativt ung blir garanterat stoppad om jag har med mig 2 vänner i bilen över.
Citera
2007-07-08, 22:11
Medlem
Citat:
men dom ser ju inte vad det är för något genom det?

Al gore: Jag kommer ihåg en gång när jag var liten och åkte och min mor hade tagit med sig lite för mycket. Då sa tullaren som stoppade oss att "det här händer inte igen va?" och sen fick vi gå. Men en jag känner hade med sig en 5l stor dunk med sprit och hon fick gå på rättegång osv och betala böter... fast det var nån slags hembränt i den dunken. Jag antar att det kommer att gå bra...

Några tips på hur man inte ser suspekt ut och blir indragen i tullrummet ?

Sambon farsa har varit tullare på Arlanda (och tidigare i Malmö när dom bodde där).

Han sa att dom lär sig efter ett tag att se på vilka som har med sig för mycket. Spelar ingen roll om man berättar hur du ska gå, kolla eller prata. Det syns på dig iaf, om du är en ovan "smugglare".

Lycka till!

Men som sagt, det är inte för mycket sprit dom är ute efter. Knarket bla är dom mer intresserade av. Men dom kommer ju inte släppa igenom dig med flaskorna bara för det.
Citera
2007-07-08, 22:18
Medlem
Det kanske hjälper att jag flyger tillsammans med min lillasyster på 12 år och med mamma? Dessutom kommer alla väskorna vara på en vagn så ingen vet att det är min väska.. Jag har en tendens att se "suspekt" ut, enligt vissa människor, fast jag vet inte exakt vad dom menar med det. Men det går väl bra...
Citera
2007-07-08, 22:28
Medlem
Citat:
Det kanske hjälper att jag flyger tillsammans med min lillasyster på 12 år och med mamma? Dessutom kommer alla väskorna vara på en vagn så ingen vet att det är min väska.. Jag har en tendens att se "suspekt" ut, enligt vissa människor, fast jag vet inte exakt vad dom menar med det. Men det går väl bra...

Då kommer dom ta in alla er 3. Dvs dom kommer inte be dig plocka fram dina väskor och följa med in och låta din morsa och syrra gå vidare ut med deras väskor.

Har din morsa köpt nått? För dom kommer slå ihop antalet flaskor dom hittar och dela det på dig och din morsa (ifall du har åldern inne förstås).

Och det är ingen idé att dela upp era väskor och ge din syrra din väska. För åker hon in så snor dom alla flaskor. Dvs du får inte behålla din ranson ens.

Spelar alltså ingen roll hur du gör. Om du ber morsan ta din väska så kommer hon förmodligen bli nervös och göra sig skyldig utseendemässigt.

Försök gå i mitten av gången genom tullen. Dvs inte slicka den andra väggen, men ej heller slicka tullmännen.
Ha inte stoneface där du lägger en stirrande blick rakt fram. Men kolla ej heller tullmännen rakt i ansiktet. Försök titta nyfiket in bakom dom istället.
Ta ej upp mobilen så att du försöker se upptagen ut eller ännu mindre prata i mobilen. Hälsa inte på tullmännen. Dom kommer inte tänka "shit, vilken trevlig kille...."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in