brukar laga laxfiléer i ugnen genom att lägga dom i en form med lite vatten i botten och ta på salt och citronpeppar, och servera med pasta eller potatis och en dillsås.
men vad kan jag mer göra? har bara elgrill så jag vet inte hur det skulle bli. tips och idéer mottages tacksamt
är det hela filé sidor så är grava eller röka mina 2 enda utvägar stekt, kokt och grillat gillar jag andra fisksorter mer men det är jag nog ensam om antar jag =P
Allra godast blir lax på grillen tycker jag, med salt, peppar och lime.
Om inte grillen finns tillgänglig så brukar jag lägga den i ett foliepaket i ugnen med en klick smör och lite kryddor.
Tärna laxen och släng ner tillsammans med färska skalade räkor i en av Arlas färdiga soppor. Thai- eller fisksoppan är helt gudomligt goda med lite upppiffning i form av fisk och skaldjur.
Brukar äta laxfilén med Bonjour vitlöksost som man blandar med saffran. Så jävvla gott. Bara att ösa på klegget när laxen har ca 10 min kvar i ugnen så det halvsmälter över. Fan nu blev jag hungrig.....
Här är en recept med grillad lax och en riktigt god sås.
Strö på salt och citronpeppar och lite citronjuice på laxen och grilla den.
Sen gör du en löksås och serverar med ris och någon grön sallad.
Receptet för löksås:
1 gul lök
2,5dl creme fraiche
1 fiskbuljong
1 citron
citronpeppar
cayenne peppar
Tärna löken och lägg det i en kastrull med lite vatten i. Börja koka bort vattnet samtidigt som du lägger in fiskbuljongen, lite citronjuice, citronpeppar och lite caynne peppar. Vänta tills nästan all vatten har kokat bort och lägg i creme fraichen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!