2007-07-08, 03:39
Medlem
charlieparkers avatar
Vad för slags gitarrer kan man köpa billigt, 3000 - 5000 spänn och ändå få en proffsig gitarr?

Jackson och dyl sjunker ju i pris, men är det möjligt att få tag på gitarrer i ovan nämnda prisklass, som håller sådan standard, att kända och eller proffessionella musiker använt dem?

Och vilka märken ska man akta sig för, ex sådana som blir kassa för att halsen drar sig osv.
Citera
2007-07-09, 14:03
Medlem
cephs avatar
För mellan 3 och 5k kan du fixa dig en plockgura av olika inköpta delar, då kan man i slutändan stå där med en strata i 95% fenderdelar som både låter och känns som en gitarr i 10-15k klassen. Annars så tipsar jag om Schecter, Ibanez och Jackson som du sa. Har man tur kan man hitta äldre beggade Epiphones också, som var av mycket bättre kvalité på 80-talet än skiten som görs nu. Vettiga mexare och japanska Fenders går att hitta för den prislappen också, men tumregeln som med alla instrumentköp är ju att testa instrumentet innan köp, finns nog fler rötägg än fina ex, det gäller att pröva sig fram.
Citera
2007-07-09, 14:07
Medlem
Arkhons avatar
Jag instämmer med föregående talare, begagnade Jackon-gitarrer och japan-strator i den begagnat-prisklassen är ofta riktigt hyffsade.

Vad gäller Jackson rekommenderar jag Dinky-modellen, som jag själv har haft bra erfarenheter av.
Kolla på vendolin.se och blocket.se, där går det att hitta bra grejor.

Sedan är ju smaken som baken. Det finns gitarrer i nyprisklassen 3000 kr som jag föredrar framför vissa över 10,000 kr.
Citera
2007-07-10, 04:09
Medlem
charlieparkers avatar
Jag bockar och bugar, tack för tipsen!
Jag har en en japan strata, som ska vara (exakt...hm...?) som den modellen Jimi Hendrix spelade på Woodstock.
Rätt skön att spela på, men med halvtaskiga mikrofoner.

Kanske värt att köpa nya mickar då? Och sedan ut på jakt efter en Jackson!?
Ser ju jäkligt sköna ut!
Citera
2007-07-12, 22:02
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charlieparker
Jag har en en japan strata, som ska vara (exakt...hm...?) som den modellen Jimi Hendrix spelade på Woodstock.

Ser ju jäkligt sköna ut!

Om din strata i övrigt är i bra skick och inte har några konstruktionsmässiga skavanker så kan det mycket väl löna sig rejält att skaffa ett set nya pickups! Satsa på något lite finare, typ Lundgren, DiMarzio, SeymourDuncan eller något annat boutiquemärke så blir du helnöjd.
Citera
2007-08-05, 16:15
Medlem
Pirrlos avatar
Hamer gitarrer tycks ha ett enormt dåligt andrahandsvärde i Sverige. Troligen pga av att de är rätt okända här. Många av de stora musikerna i staterna lirar just Hamer. Köpte min Hamer Standard för 3500 här i sve. Riktigt bra gura. Handbyggda amerikanska kvalitetsgitarrer i klass med gibsons och fenders dyrgripar. (i USA får du punga ut lika mycket för en Hamer som för tex en USA strata texas special)
Citera
2007-08-05, 16:18
Medlem
Washburns nyare modeller.
Köpte en för 2500:- och är sanslöst nöjd. Listpris 1000$ för några år sedan.
Citera
2007-08-07, 13:24
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charlieparker

Ser ju jäkligt sköna ut!

Vissa Japanstrator har hyffsat samlarvärde vad jag har hört...
Tror det är några 80-talare, minns jag rätt så är det 86-88 som har bra värde.
Korea och Japan strator har ett bra rykte om sej och sägs att dom är minst lika bra som dom amerikanska !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in