• 1
  • 2
2007-07-08, 03:07
Medlem
Dharmas avatar
Jag har länge funderat på en sak.
Förr i tiden läste jag att ett tyskt mynt skulle ha samma dimensioner som ett svenskt mynt och därmed kunde man använda mynten i automater.
Den tyska marken är borta nu så det är väl ingen idé att spekulera i.

Dock undrar jag om det finns några mynt där ute i världen som har samma dimensioner som andra mynt med värdeskillnader?

Dvs ett lettiskt mynt med samma dimensioner som vår tiokrona dock med värdet som vår femtioöring.

Ps. jag postade i övrigt eftersom jag inte visste vart jag skulle posta.
om någon inte gillar placeringen så skicka bara vidare tråden till det forum den hör hemma

ps 2. Forum, inte papperskorg
Citera
2007-07-08, 03:11
Medlem
johanbtks avatar
Det räcker inte med att ett mynt har samma form som svenska mynt för att de skall gå att använda i automater. De måste även vara av samma legering. Detta då automater bland annat mäter resistansen i ett mynt.
Citera
2007-07-08, 03:15
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Det räcker inte med att ett mynt har samma form som svenska mynt för att de skall gå att använda i automater. De måste även vara av samma legering. Detta då automater bland annat mäter resistansen i ett mynt.

Det kan man väl knappast återfinna i alla typer av automater?
Det bör väl finnas mer eller mindre kontroll i olika typer av betalstationer\automater?
Jag har exempelvis svårt att tänka mig att coca cola automater samt "snackmachines" har någon säkerhetskontroll överhuvudtaget

Det är visserligen småkrafs och inget som jag skulle skita ner mig för bara för en gratis dricka och en ne... chokladboll

Edit: Det här skulle visserligen sitta fint som underhållning till chokladbollen och coca colan
http://www.flashback.org/showthread.php?t=93457
Citera
2007-07-08, 05:19
Medlem
filts avatar
Indiska Rupies har samma dimensioner som svenska enkronor.

Gamla indiska rupies har samma dimensioner som svenska femkronor.

Fungerar inte i parkeringsautomater, men det fungerar i tuggummiautomater och liknande.
Citera
2007-07-08, 05:29
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filt
Fungerar inte i parkeringsautomater, men det fungerar i tuggummiautomater och liknande.
Du har rätt i att tuggummiautomater inte mäter resistansen hos mynt.
Detta kanske blir en ny trend hos buset. Eftersom att alla vet att de riktigt stora pengarna ligger i att lura tuggummiautomater så är det bara att växla in svenska kronor till indiska rupies och veva på...

Citera
2007-07-08, 14:18
Medlem
Siktirs avatar
Nya turkiska liran är väldigt lik euron, om dimensionerna stämmer vet jag dock inte
Citera
2007-07-08, 14:52
Medlem
TTKs avatar
5 pesos från dominikanska republiken (värde ca 1 kr) är nästan identiskt med 1 euro (värde ca 9 kr).

Har dock ingen aning om det går att lura en automat, men med tanke på att euro mynten skiljer sig åt på ena sidan beroende på land så är det nog ingen person som ser skillnad om man skulle "råka" betala med pesos istället för en euro.
Citera
2007-07-31, 03:28
Bannlyst
Har för mig att det går att limma ihop två femtiöringar (den nya typen) och sedan fila lite jämt på kanterna för att kunna lura tex Coca Cola automater. Har jag fel?
Citera
2007-07-31, 05:01
Medlem
Domedagens avatar
gamla femoringar gick forut i automater.. va som 5 kronor

tyvarr sa har jag inte resvaskan kvar med dom... farsan uppskattar inte gamla saker..

OffTopic... ngn som vet hur pengarna sag ut under hitler tiden?
Va det hitler pa mynten o sedlarna?? hur far man tag i dessaa.

Samma sak med iraq.. nagon som har sedel med saddam pa?
Citera
2007-08-06, 11:35
Medlem
Ptolemaioss avatar
Fick en flashback från en klassresa många många år sedan. Vi var på finlandsfärjan mellan Umeå och Wasa, på den tiden hade inte Finland gått över till Euro ännu. Om minnet inte sviker, tror jag det var femmarksmyntet som var samma dimension som en svensk tiokrona (Som sagt minnet kan svika när det gäller valörerna). Så vi växlade in våra pengar till 5 FIM och matade in i spelmaskinerna, efter varje mynt tryckte vi på ångerknappen och ut kom en svensk tiokrona. Ganska bra växlingskurs. Detta gav oss mängder med gratis öl och shots under kvällen.

OFT. Samma resa lyckades vi lura servitrisen att hela klassen var 18 år, dvs. två år äldre än vi egentligen var. Vi var givmilda med dricks efteråt
Citera
2007-08-06, 19:49
Medlem
Karembeus avatar
Veckans tips:

2 gamla 50-öringar ihoplimmade blir samma storlek som ett engelskt pund (=13.5 kr)
Fungerar med fördel i engelska mynttelefonautomater samt i äldre engelska enarmade banditapparater...
Citera
2007-08-09, 22:03
Medlem
Bartbags avatar
Det Thailändska 10 Baht myntet är nästan exakt identiska med
2 Euro myntet, både till vikt och storlek.
Brukar ta med mig några mynt hem efter thailandsresan, mycket trevligare att betala 2 kr istället för 19 kr i automater som tar Euromynt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in