Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2007-07-29, 21:31
Medlem
Micke666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreas_nilsson
Alvedon kan du inte få nåt rus av.

på dig du, jag fick rådet utav en tandläkare, och det funkar precis som att ta t.ex två citodon
Citera
2007-07-29, 21:42
Medlem
Whissles avatar
Tog 3 ibumetin på 400mg vardera och 2 treo på en timme, gav inte nå bättre effekt än en vanlig dos.
Citera
2007-07-29, 21:55
Medlem
sparkfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke666
på dig du, jag fick rådet utav en tandläkare, och det funkar precis som att ta t.ex två citodon

Man får en smärtstillande effekt, men du kan inte få något rus på bara paracetamol och ibuprofen. I citodon är det kodeinet man får rus av, men det behövs mer än två tabletter.
Citera
2007-07-31, 02:46
Medlem
andreas_nilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logistic
Ja, ja hade stukat foten ( ni som har gjort de vet hur satans i helvete ont de gör!) plockade 2 alvedon, hade inga ipren och sen efter nån timme så ahde värken minskat

Haha, det säger väl ingenting!

Jag bröt armen, och alvedon fungerade inte alls, oavsett dos. Tramadol däremot, där snackar vi.

Citat:

Räcker med 50-100mg tramadol för smärtlindring. Går du upp mot 200mg finns det inte en chans i hela världen att du kan ersätta det med godtycklig dos av en kombination av paracetamol/ibuprofen! För just dig som verkar ha haft tandont räckte det säkert med svagare mediciner, men du kan omöjligen mena att man kan ersätta opioider med paracetamol/ibuprofen oavsett hur ont man har?
Citera
2007-07-31, 03:26
Medlem
Nålkåts avatar
Citat:
Ta 2 alvedon och 2 ipren, det ger samma effekt som att ta 2 starka värktabletter.
Paracetamol(1gram) + ibuprofen(0,4 eller 0,8 gram) = mycket svagt smärtstillande.

(Mest troliga alternativ i fetstil.)

Citodon innehåller trots allt 15mg(barn), 30mg(vanligast) eller 60mg(dubbel "vanlig") kodein, som ur min subjektiva synpunkt är en svag till medelstark opioid, inget som varken paracetamol, ibuprofen eller en blandning utav de båda ämnena kan komma i närheten av.

Barnversonen av citodon innehåller 15mg kodein och 350mg kodein.
Den "vanliga" varsonen utav citodon innehåller 30mg kodein och 500mg paracetamol.
Den "dubblade vanliga" innehåler dubbel mängd kodein och paracetamol som den "vanliga".

Visst kommer det vara smärtstillande, men om du fått citodon utskrivet emot smärtan kommer nog inte ovan nämnda blandning att hjälpa något. Du uppnår inte mer effekt genom att överdosera dem heller, du ökar bara bieffekterna markant. Du behöver opoider mot din smärta!

Citat:
Nej, det gör tyvärr inte det.

Tandläkare är inte så läkemedelskunniga som man gärna vill tro. Att sen vara sarkastisk emot dig för att du postade ett vettigt svar i tråden tycker jag är fel, för du har ju trots allt hört det ifrån en mycket trovärdig person. Påståendet stämmer dock inte riktigt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in