Flashback bygger pepparkakshus!
2007-07-10, 08:53
Medlem
Radera
Citera
2007-07-18, 04:08
Medlem
einstein80s avatar
Kan ta mer än 12-15 timmar, kan ta ända upp till 2-3 dagar. Så länge levern har kvar enzym för att bryta ner alvedonen så kommer det funka. Men så fort det tar slut så blir det kritiskt. Då är det timmar man pratar om före levern kollapsar (vilket leder till en riktigt plågsam död). Ett av dom första proverna man testar hos en medvetslös patient på akuten (vid misstänkt intox) är paracetamol förgiftning.
Citera
2007-07-18, 04:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av andreas_nilsson
Alvedon kan du inte få nåt rus av.

Om jag inte minns fel så boostar paracetamolet på citodonet.
Citera
2007-07-18, 09:13
Medlem
Garnaals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilocobe
Om jag inte minns fel så boostar paracetamolet på citodonet.

Citodon innehåller väl Paracetamol + Kodein, no? :x
Citera
2007-07-18, 09:50
Medlem
HiRess avatar
Haha.. Vet inte varför jag snubblade in i denna tråden, men iallafall.

Var det inte så att killen ville ha råd om smärtlindring... De flesta i tråden värkar ju tro att han vill ta livet av sig.

Citera
2007-07-18, 10:22
Medlem
Fan, jag som tryckte i mig ett tiotal alvedon på fyllan en gång. Kanske borde kolla upp mina levervärden!
Citera
2007-07-22, 23:24
Medlem
Logistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shazbot
tycker den smileyn var väldigt opassande då ipren och alvedon faktiskt har en starkt smärtstillande effekt..

Ja, ja hade stukat foten ( ni som har gjort de vet hur satans i helvete ont de gör!) plockade 2 alvedon, hade inga ipren och sen efter nån timme så ahde värken minskat
Citera
2007-07-26, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plarre
Fan, jag som tryckte i mig ett tiotal alvedon på fyllan en gång. Kanske borde kolla upp mina levervärden!

Har satt i mig 4-5 kartonger me alvedon, ipren och voltaren. Blev mest seg och avtrubbad, hyffsat flöddrig iofs. Det hela slutade på akuten dagen efter, hade fruktansvärt ont i alla leder, svettningar osv. Var tvungen att ligga kvar över natten för observation.

Men ja klarade mig fin fint.
Citera
2007-07-29, 16:53
Medlem
knassanks avatar
Redan runt 10 tabletter finns risk för leverskador, runt 15 tabletter blir det sannolikt skador och runt 20 tabletter så blir det garanterat skador. Detta räknat som engångsdos av tabletter med 500 mg paracetamol.
Citera
2007-07-29, 19:08
Medlem
theAnts avatar
"Toxisk (giftig) dos för vuxna är ca 140 mg per kg kroppsvikt, det vill säga 9,8 gram för en människa på 70 kg. Detta kan jämföras med den maximala dagsdosen som är 4 gram.

Kliniska tecken på leverskadan märks först efter ett par dygn och kulminerar vanligen efter 4–6 dygn"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Paracetamol
Citera
2007-07-29, 20:29
Medlem
C.Kellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theAnt
"Toxisk (giftig) dos för vuxna är ca 140 mg per kg kroppsvikt, det vill säga 9,8 gram för en människa på 70 kg. Detta kan jämföras med den maximala dagsdosen som är 4 gram.

Kliniska tecken på leverskadan märks först efter ett par dygn och kulminerar vanligen efter 4–6 dygn"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Paracetamol

Vad är symptomen på paracetamolförgiftning/leverskada?

EDIT: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=938
Google is my friend...
Citera
2007-07-29, 21:27
Medlem
sparkfots avatar
Jag har fått i mig cirka 100-150 alvedon ihop med resten av det som fanns i medicinskåpet.

Det jag kännde var i stort sett ingenting, sedan vaknade jag på sjukan. Jag hade tydligen skrikit lungorna av mig och spytt ner hela huset. Jag verkade tydligen riktigt jävla aspackad.

Det är vad jag minns, det var 4 år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in