• 4
  • 5
2008-11-24, 21:28
Medlem
skit_i_dets avatar
terigen dessa universitetsrankningar... Som vanligt blir det mycket pplen och pron.

Fr det frsta: vad r ett "elituniversitet"? r det ett universitet dr det bedrivs bra forskning eller som har bra utbildning (och isfall p grundutbildningsniv eller forskarniv)? Vad r "bra" forskning? Att rkna antal publicerade artiklar och citeringar r ganska trubbigt och kan bli direkt missvisande om man jmfr olika mnesomrden (en "dlig" artikel inom ett omrde som rkar vara populrt r oftast lttare att f publicerad n en lika "dlig" artikel inom ett inte lika hett omrde t.ex.)
Sen r r det, som redan nmnts, ofta stora skillnader inom universiteten:

Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Det handlar dessutom om att de r bra p mnga olika saker. S CTH t.ex. p maskinfronten r helt vrdelst. Medans deras nano-forskning r i vrldsklass.

Dessutom r det inte ndvndigtvis s att grundutbildningen r "i vrldsklassklass" p ett universitet som bedriver forskning i vrldsklass. Ibland r det t.o.m. tvrt om - duktiga forskare r inte alltid blndande pedagoger. Vidare kan det vara stor skillnad p kvalitn p grundutbildning respektive forskarutbildning p samma universitet/institution.

Min pong r att det r helt idiotiskt att vlja universitet att studera vid baserat enbart p en universitetsrankningslista som vger in en stor mngd helt skilda variabler (vilka ibland dessutom r missvisande, eller iallafall kan tolkas olika).
Citera
2008-11-24, 21:37
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom2
r verkligen Handels s verlgsen alla de andra ekonomiutbildningarna? Jag fr knslan av att det r vldigt "hypat", men egentligen kanske inte r en sn jtteskillnad direkt.
Den behver inte ndvndigtvis vara verlgsen rent studiemssigt, men jag tror nog att ven du som arbetsgivare skulle kalla en frn hhs istllet fr nn frn rebro till en intervju.
Vl dr kan naturligtvis annat avgra men det dr frsprnget r vldigt viktigt.
Citera
2008-11-24, 21:38
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vao
Juridik R BST I STHLM enligt en studie frn VHS och 118100

118100?
Citera
2008-11-24, 22:04
Medlem
Vaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
118100?
De svarar ju p allt nu fr tiden. S min kompis slngde ivg ett svar och frgade vilket universitet som var det mest prestigefyllda inom omrdet juridik.... svaret blev Stockholm
Citera
2008-11-24, 22:06
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Den behver inte ndvndigtvis vara verlgsen rent studiemssigt, men jag tror nog att ven du som arbetsgivare skulle kalla en frn hhs istllet fr nn frn rebro till en intervju.
Vl dr kan naturligtvis annat avgra men det dr frsprnget r vldigt viktigt.

Han menade frmodligen om HHS var s pass verlgset Lund,Uppsala osv.
Citera
2008-11-24, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Han menade frmodligen om HHS var s pass verlgset Lund,Uppsala osv.
Mja precis

Citat:
Ursprungligen postat av Xtfr
Det lter som att du saknar betygen fr Handels, och lser ekonomi i Jnkping/rebro.
Eftersom du har mindervrdeskomplex s intalar du dig sjlv att Handels r hypad till tusen.

Hur nra kom jag ?

- Xtfr
Nja, lite rtt fast inte helt
Jag har inte brjat plugga nnu, men ska brja till sommaren d det blir antingen Lund eller HHS. Jag kommer ha svrt att hinna lsa upp till HHS om jag skulle vilja g dr, ven om det r mjligt med mycket hrt jobb, men vet inte hur grna jag vill, hur viktigt det r osv
Citera
2008-11-24, 22:56
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vao
De svarar ju p allt nu fr tiden. S min kompis slngde ivg ett svar och frgade vilket universitet som var det mest prestigefyllda inom omrdet juridik.... svaret blev Stockholm

Haha ja just ja!
Att jag inte tnkte p det.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här