• 1
  • 2
2007-07-07, 23:49
Bannlyst
Vilka universitet br egentligen hgst prestige inom vilka mnen? Jag frstr vl sjlv att vi inte har ngot som motsvarar Oxford och Harvard, men vad kommer nrmast?
Citera
2007-07-07, 23:57
Medlem
Fr ingenjrer s finns det inget ste som verkligen str ut p toppen utan det r LTH, KTH och Chalmers som r topp 3 i lite olika ordning beroende p vem man frgar.

Fr ekonomiutbildningar str Handelshgskolan i Sthlm ut som en klar etta, dock inte speciellt hgt ansedd om man jmfr med utlndska alternativ.
Citera
2007-07-08, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sailorslut
Fr ekonomiutbildningar str Handelshgskolan i Sthlm ut som en klar etta, dock inte speciellt hgt ansedd om man jmfr med utlndska alternativ.

Jo, i Europa.
Citera
2007-07-08, 00:05
Bannlyst
Och fr lkarutbildningen r det, traditionellt, Uppsala och fr juridik Lund? Men hur str de sig internationellt (om man nu kan jmfra juridik)?
Citera
2007-07-08, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fresh Prince
Jo, i Europa.

Beror vl p hur man definierar hgt. Fick vl en 12:e plats p FTs senaste lista, helt okej dvs.
Citera
2007-07-08, 00:25
Medlem
buyzabas avatar
Sjfart = Kalmar
IT = RonnebyGteborg/Stockholm?
Migration/Konfliktstudier = Malm
Handel/Ekonomi = Jnkping, Stockholm Handels
Citera
2007-07-08, 00:46
Medlem
Jag har ftt fr mig att LiTH r ganska framstende inom reglerteknik med bl.a. professorn Lennart Ljung.
Citera
2007-07-08, 10:37
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erwacht
Och fr lkarutbildningen r det, traditionellt, Uppsala och fr juridik Lund? Men hur str de sig internationellt (om man nu kan jmfra juridik)?
Karolinska r lngt mycket hgre ansett internationellt n Uppsala inom medicin. Dock r nog lkarutbildningarna ganska likvrdiga i hela landet, men tack vare forskningen som bedrivs r vl Karolinska det enda lrostet som har ett internationellt anseende vad jag frsttt.
Citera
2007-07-08, 12:34
Medlem
frosses avatar
Juridik i Uppsala eller i Lund?
Citera
2007-07-08, 12:38
Medlem
Krsus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erwacht
Som du sger kan man vl inte riktigt jmfra juridik, det finns ingen anledning att gra det heller. Har du lst juridik i Sverige mste du nd lsa mer juridik om du vill sl dig p en internationell karrir.
Citera
2007-07-08, 13:52
Medlem
dacartmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Sjfart = Kalmar
IT = RonnebyGteborg/Stockholm?
Migration/Konfliktstudier = Malm
Handel/Ekonomi = Jnkping, Stockholm Handels

Du menar att Malm Hgskola har hgre status i konfliktstudier n Uppsala? Det verkar fga troligt.
Citera
2007-07-08, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Som du sger kan man vl inte riktigt jmfra juridik, det finns ingen anledning att gra det heller. Har du lst juridik i Sverige mste du nd lsa mer juridik om du vill sl dig p en internationell karrir.
Naturligtvis, jag tnkte mer p kvaliteten p utbildningen jmfrt med andra lnder n p hur gngbar den r utomlands.

Spanish_Johnny: Det frsts, tnkte inte p Karolinska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in