2005-04-28, 12:56
Medlem
PsyDraines avatar
Hallå alla glada.

Inatt drömde jag...

Att jag utnyttjade phpbb exploiten för att ta mig in på valfri användare på ett forum (efter rätt mkt jox med url encoder/decoder) , där hittade jag ett "privat mail" i inboxen med login och lösenord till ett World of Warcraft account.

Jag drömmer vidare om att jag går in på kontot och länsar det på allt.
Karaktären jag skickade över guldet till blev suspenderad i morse, med andra ord så kunde jag ej gå in på den igen ett tag efter "hackningen".

Jag tänkte direkt att det var Blizzard som låg bakom detta och så tog jag ett screenshot på det "privata mailet" och mailade det till dem för att informera om att kontoinnehavaren har begått ett brott mot paragraf 4 i Blizzards 'Terms of Use' - account security - pga. att det privata mailet med innehållande lösenord var skickat till en annan användare på forumet, sålunda såk. "account sharing".

Min fråga är nu; Vad för konsekvenser skulle jag kunna få om detta hände i verkligheten? Vad har Blizzard rätt att göra och vad har dem inte rätt att göra?
Citera
2005-04-28, 12:58
Medlem
LadyTieras avatar
Vet du vad? du får nog ett bättre svar i jurudiktforumet
Citera
2005-04-28, 13:01
Medlem
PsyDraines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Vet du vad? du får nog ett bättre svar i jurudiktforumet

Skulle du kunna låta tråden vara kvar över dagen och flytta det till juridik forumet imorgon? Med tanke på att det rör båda ämnena.

Tack på förhand. :-)
Citera
2005-04-28, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsyDraine
Vad har Blizzard rätt att göra och vad har dem inte rätt att göra?

Skulle inte förvåna mig om det står i användaravtalet om det finns något sådant.
Citera
2005-04-28, 13:07
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Skulle du kunna låta tråden vara kvar över dagen och flytta det till juridik forumet imorgon? Med tanke på att det rör båda ämnena.

Tack på förhand. :-)
det får du snacka med modsen här om, jag är inte behörig i denna avdelning
Citera
2005-04-28, 14:00
Medlem
Raazs avatar
fixat

tråd flyttad från datasäk
Citera
2005-04-28, 14:19
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Vad för konsekvenser skulle jag kunna få om detta hände i verkligheten? Vad har Blizzard rätt att göra och vad har dem inte rätt att göra?

Det där regleras nog helt och hållet i användaravtalet. Skulle nog gissa att det finns grund för att stänga av båda användarkontona.
Citera
2005-04-28, 21:34
Medlem
Zleepings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Det där regleras nog helt och hållet i användaravtalet. Skulle nog gissa att det finns grund för att stänga av båda användarkontona.

Det skulle jag göra om jag hade ett onlinespel.
Citera
2006-04-28, 09:12
Medlem
DaPigeons avatar
Försäljning av virtuella föremål

En kompis till mig säljer pengar från ett onlinespel för riktiga pengar. Igår fick han ett mail från en person som sa sig ha polisanmält honom. Har han rätt i det han säger? Är det kompisen gör olagligt?

Det handlar ju om något som alla gör i de flesta onlinespel.

Han, 27 apr
Citat:
Hej

Vet du om att det är OLAGLIGT att sälja virtuella
tjänster och i synnerhet " options " till spel
som är för barn.

Din annons är polisanmäld

Kompisen, 27 apr
Citat:
Hej

Nej, varför skulle det vara det? Runescape riktar sig inte till någon speciell åldersgrupp även fast de flesta som spelar är barn.

Kompisen, 27 apr
Citat:
Hej igen

Jag tvingar för den delen ingen att handla av mig. Sedan så har inte ett barn internetbank eller möjlighet att gå till banken och få pengar överförda till mig utan att först prata med sina föräldrar. Alltså betyder det att de godkänner köpet. Oftast är det föräldrarna som betalar. Är de så gamla så att de sköter sina pengar själva så vet de också vad de gör.

Han, 27 apr
Citat:
Hej

Intressant synpunkt du har. Förvisso handlar
inte barn, men vilka tror du är mest
intresserade av det ?
Om det sedan framkommer att det är olagligt
eller inte återstår att se.
Anses enligt polisen att det handlar om
bedrägligt beteende och falsk marknadsföring.
Om dom sen går vidare vet ju inte jag.
Men är det inte olagligt så lär du ju få veta
det.

Du kan kontakta Polisen i Västerås

/Nisse

Kompisen, 27 Apr
Citat:
Hej

Det är klart att det är barnen som är intresserade, men säger föräldrarna nej så kan de ju inte köpa heller. Falsk marknadsföring tycker jag inte att det är, de får ju precis vad de förväntar sig.

Jag har ärligt talat inte haft en tanke på att det faktiskt _kan_ vara olagligt att sälja virtuella föremål för riktiga pengar, men jag har fått mig en funderare nu i alla fall och ska undersöka det. Mest för att det är så pass vanligt nu. Alla onlinespel har en relativt stor marknad där riktiga pengar är inblandade. Det finns till och med spel som man måste sätta in pengar på ett speciellt konto för att sedan använda dem i spelet. Den enda regel jag vet att jag bryter mot är Jagex (de som driver Runescape) spelregler, men det har bara konsekvenser i själva spelet som jag också är villig att ta.

Får jag fråga om du polisanmält fler liknande annonser tidigare?
Citera
2006-04-28, 09:16
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaPigeon
En kompis till mig säljer pengar från ett onlinespel för riktiga pengar. Igår fick han ett mail från en person som sa sig ha polisanmält honom. Har han rätt i det han säger? Är det kompisen gör olagligt?

Det handlar ju om något som alla gör i de flesta onlinespel.

Han, 27 apr

Kompisen, 27 apr

Kompisen, 27 apr

Han, 27 apr

Kompisen, 27 Apr

"Han" är troligen en blatte som inte har något liv, utan sitter i Botkyrka med sina 25 kusiner och försöker hitta fel i det svenska samhället...Lär knappast bli något av det där, du kan helt klart vara lugn!!!

Ser nu att han anmälde till v-ås, men han kommer troligen från Botkyrka!!
Citera
2006-04-28, 09:25
Medlem
micaeles avatar
Så länge det skattas för inkomsterna (om de är stora nog) kan det inte vara olagligt.
Försäljning av immaterial (som material) kan icke vara olagligt så länge det klart framgår vad det handlar om.
Bedrägeri blir det först när man undanhåller viktig information om varan eller medvetet spär på för mycket. (jmf bilhandlare)

Men du kan ju alltid kontakta polisen och höra deras åsikter, om de nu skulle anse att det är ett luddigt område så kommer anmälan ändå att att ligga i lång tid framöver innan det är dags för utredning.
Citera
2006-04-28, 10:57
Bannlyst
Spelen äger rättigheterna till pengarna som du tjänar i spelet. Så visst kan du bli anmäld. Blizzard skrev så när dom lanserade world of warcraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in