En kompis till mig säljer pengar från ett onlinespel för riktiga pengar. Igår fick han ett mail från en person som sa sig ha polisanmält honom. Har han rätt i det han säger? Är det kompisen gör olagligt?
Det handlar ju om något som alla gör i de flesta onlinespel.
Han, 27 apr
Citat:
Hej
Vet du om att det är OLAGLIGT att sälja virtuella
tjänster och i synnerhet " options " till spel
som är för barn.
Din annons är polisanmäld
Kompisen, 27 apr
Citat:
Hej
Nej, varför skulle det vara det? Runescape riktar sig inte till någon speciell åldersgrupp även fast de flesta som spelar är barn.
Kompisen, 27 apr
Citat:
Hej igen
Jag tvingar för den delen ingen att handla av mig. Sedan så har inte ett barn internetbank eller möjlighet att gå till banken och få pengar överförda till mig utan att först prata med sina föräldrar. Alltså betyder det att de godkänner köpet. Oftast är det föräldrarna som betalar. Är de så gamla så att de sköter sina pengar själva så vet de också vad de gör.
Han, 27 apr
Citat:
Hej
Intressant synpunkt du har. Förvisso handlar
inte barn, men vilka tror du är mest
intresserade av det ?
Om det sedan framkommer att det är olagligt
eller inte återstår att se.
Anses enligt polisen att det handlar om
bedrägligt beteende och falsk marknadsföring.
Om dom sen går vidare vet ju inte jag.
Men är det inte olagligt så lär du ju få veta
det.
Du kan kontakta Polisen i Västerås
/Nisse
Kompisen, 27 Apr
Citat:
Hej
Det är klart att det är barnen som är intresserade, men säger föräldrarna nej så kan de ju inte köpa heller. Falsk marknadsföring tycker jag inte att det är, de får ju precis vad de förväntar sig.
Jag har ärligt talat inte haft en tanke på att det faktiskt _kan_ vara olagligt att sälja virtuella föremål för riktiga pengar, men jag har fått mig en funderare nu i alla fall och ska undersöka det. Mest för att det är så pass vanligt nu. Alla onlinespel har en relativt stor marknad där riktiga pengar är inblandade. Det finns till och med spel som man måste sätta in pengar på ett speciellt konto för att sedan använda dem i spelet. Den enda regel jag vet att jag bryter mot är Jagex (de som driver Runescape) spelregler, men det har bara konsekvenser i själva spelet som jag också är villig att ta.
Får jag fråga om du polisanmält fler liknande annonser tidigare?