2007-07-07, 17:22
Medlem
borrizs avatar
I dagarna har jag fått ett antal kataloger med monteringsfärdiga hus. Det som stör mig är att katalogerna utan undantag är klinsist rena från allt vad priser beträffar, man skall väl inte påverkas innan man möter säljaren.
Jag undrar därför om någon vet var man kan få tag på riktpriser odyl.
Citera
2007-07-07, 18:21
Medlem
Bästa köpen gör du vid exekutionauktion av nämnda typ av hus, sedan flytta det till den plats som du valt.
Citera
2007-07-07, 18:48
Medlem
TeEsErs avatar
Det finns ju tillval, frånval och olika alternativ att välja mellan. Sedan kan ju tillverkarens kostnader för inköp variera.

/T
Citera
2007-07-07, 18:59
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champion
Bästa köpen gör du vid exekutionauktion av nämnda typ av hus, sedan flytta det till den plats som du valt.

Champion du har helt rätt!
Sakern är att jag har möjlighet att få tillgång till en tomt med ett förfallet hur till ett gott pris. Eftersom jag inte gillar överraskningar (mögel osv) och eftersom jag inte är byggare (överrraskningarna kommer att bli dyra) så föredrar jag att köra monteringsfärdigt.
Att låta smälla upp ett monteringsfärdigt hus känns som en säker lösning, givetvis tänker jag använda en totalentrepenör.
Citera
2007-07-07, 19:01
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det finns ju tillval, frånval och olika alternativ att välja mellan. Sedan kan ju tillverkarens kostnader för inköp variera.

/T
Mycket riktigt, men det är en bra vana att informera sig i förväg.
Citera
2007-07-07, 19:05
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
I dagarna har jag fått ett antal kataloger med monteringsfärdiga hus. Det som stör mig är att katalogerna utan undantag är klinsist rena från allt vad priser beträffar, man skall väl inte påverkas innan man möter säljaren.
Jag undrar därför om någon vet var man kan få tag på riktpriser odyl.
www.byggahus.se förekommer det ofta prisuppgifter. Men som sagt, du kan vilja till, ifrån, tillbaks och upp tills ögonen blöder när du tittar på hus. Försök sålla ned till en 4-5 tillverkare som har husmodeller ni gillar och gå sedan vidare därifrån.
Citera
2007-07-07, 19:09
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
www.byggahus.se förekommer det ofta prisuppgifter. Men som sagt, du kan vilja till, ifrån, tillbaks och upp tills ögonen blöder när du tittar på hus. Försök sålla ned till en 4-5 tillverkare som har husmodeller ni gillar och gå sedan vidare därifrån.
thx KimNeilJung www.byggahus.se verkar vara en bra utgångspunkt.
När jag ändå har saken uppe:
finns det några hussäljare man skall undvika?
Citera
2007-07-08, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
thx KimNeilJung www.byggahus.se verkar vara en bra utgångspunkt.
När jag ändå har saken uppe:
finns det några hussäljare man skall undvika?

Det beror ju på vilka förutsättningar marken har osv. Men Älvsbyhus och en fuktig mark parat ihop med krypgrund leder i en del fall till mögel. (Detta gäller generellt för krypgrund och dålig mark) Sen att Älvsbyhus vad jag vet bara använder krypgrund gör det till ett dåligt val om din tomt är fuktig.
Citera
2007-07-08, 13:21
Medlem
Tjippmunks avatar
här e en tillverkare: http://www.smalandsvillan.se/

men jag vet inget alls om dom
Citera
2007-07-10, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
här e en tillverkare: http://www.smalandsvillan.se/

men jag vet inget alls om dom

Har faktiskt ingen större koll på monteringsfärdiga hus.. Dock så skulle jag gärna vilja se lite k-ritningar o dy. Tycker denna sida var riktigt dålig på att ge grundläggande information om huset (hur den är uppbyggd).

Såg inte heller ngn information om att geo-undersökningar bör göras på okända marker.
Undrar hur dessa hus kan anpassas efter rådande markförhållande (ex. pålning).
Citera
2007-07-10, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Det beror ju på vilka förutsättningar marken har osv. Men Älvsbyhus och en fuktig mark parat ihop med krypgrund leder i en del fall till mögel. (Detta gäller generellt för krypgrund och dålig mark) Sen att Älvsbyhus vad jag vet bara använder krypgrund gör det till ett dåligt val om din tomt är fuktig.

Jag skulle inte valt krypgrund i något fall. Dessa grunder anses som riskkonstruktioner och kräver att brukaren verkligen vet vad den sysslar med. Bättre att satsa på tillverkare som erbjuder platta på mark, betydligt säkrare. Nackdelen är då att komma åt vattenrör o dy vid läckage och renovering..
Citera
2007-07-10, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knulle
Jag skulle inte valt krypgrund i något fall. Dessa grunder anses som riskkonstruktioner och kräver att brukaren verkligen vet vad den sysslar med. Bättre att satsa på tillverkare som erbjuder platta på mark, betydligt säkrare. Nackdelen är då att komma åt vattenrör o dy vid läckage och renovering..

Visst har du en poäng, men är det en mark som inte är fuktigt så fungerar krypgrund helt okej. Sen i alla andra fall är platta på mark betydligt bättre val. Tidigare var krypgrund det vanligaste valet vid grundläggning, men då byggde man mer på kullar också (där det av naturliga skäl inte är lika fuktigt)

Finns som sagt fördelar/nackdelar med alla grundläggningstyperna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in