• 1
  • 2
2007-07-07, 16:06
Medlem
Det slog mig nu att vart hamnar egentligen all information som man tar bort?
Jag antar av ren logik att all information inte bara poff försvinner från jorden.
Det måste finnas kvar någonstans eller raderar den bara ut informationen ur hårddisken och så är det borta för alltid?
Citera
2007-07-07, 16:13
Medlem
doublejohns avatar
Informationen finns kvar på hårddisken, men datorn "glömmer bort" den.
Kvar finns den iaf.
Citera
2007-07-07, 16:20
Medlem
spatrics avatar
Infomationen ligger kvar på din hårddisk tills den skrivs över av annan information.
Citera
2007-07-07, 17:51
Medlem
kavlevs avatar
Men om man går in i dos-prompt å typ skriver dir /a:h i roten så ser man juh recycle ($recycle.bin i vista) å går man vidare in där så ser man kanske nån map som liknar nåt sånthär (S-1-5-21-51003140-4199384537-3980697693-500) å går man ytterligare in i denne så kan man juh fan hitta skit man tagitbort för aslängesen. Är det så att denna information inte blivit "överskriven" ännu så den ligger i "kö" på att bli det eller?
Citera
2007-07-07, 17:52
Medlem
pirates avatar
skrivs över av andra saker som sker i datorn men som ovan nämner så finns allt kvar under MFT

http://www.google.se/search?hl=sv&q=...S%C3%B6k&meta=
Citera
2007-07-07, 17:57
Medlem
kavlevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
skrivs över av andra saker som sker i datorn men som ovan nämner så finns allt kvar under MFT

http://www.google.se/search?hl=sv&q=...S%C3%B6k&meta=

ahaaa, åh fan, det va juh rätt coolt.

hah hitta massa gamla mp3or på en gamal jävla disk som tagits bort för fleeera flera år sen... kewl

Jag antar att allt detta försvinner vid en total formatering?
Citera
2007-07-07, 18:21
Medlem
päpplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavlev

hah hitta massa gamla mp3or på en gamal jävla disk som tagits bort för fleeera flera år sen... kewl

nej. den tar bort allt men på samma sätt. den tömmer filtabellerna så att datorn inte ser filen längre. i win 3.1 finns det ingen papperskorg men det finns ett program som heter undelete. där kan du återställa en fil som blivit borttagen
Citera
2007-07-07, 18:33
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavlev

Som päpplet säger så försvinner inget utan det skrivs bara över...
Citera
2007-07-07, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Som päpplet säger så försvinner inget utan det skrivs bara över...

Också segas datorn ner om man laddar ner skit mkt?
Citera
2007-07-07, 18:47
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kNekarn
Också segas datorn ner om man laddar ner skit mkt?

Definiera "ladda ner" ? Menar du sånt som tar plats i datorn, virus eller spyware ????
Citera
2007-07-07, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spatric
Infomationen ligger kvar på din hårddisk tills den skrivs över av annan information.
Skriver över, 7 gånger?
Citera
2007-07-07, 19:18
Medlem
Phillys avatar
Men om vi säger att jag har en fil på datorn som tar 10GB plats, och sedan tar bort denna, då får jag tillbaka dessa 10GB. Som jag sedan kan lagra med annat skojj.
Men om det nu är så att datorn bara "glömmer bort" filen, och att den fortfarande finns kvar på hårddisken så att den senare kan plockas fram, hur kan då filen inte ta någon plats då den är "borttagen"? Funkar filerna fortfarande lika dant då man plockar fram de igen?

Och borde det isåfall inte kunna framställas något program som kan gömma undan filer som man för tillfället inte vill ha, så att de inte längre tar någon plats, men att man vid ett senare tillfälle bara kan plocka fram det från en lista igen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in