2007-07-07, 13:52
Medlem
Hej
Jag har 2st 250GB hårddiskar. Den ena av dom har en partition på runt 30gb och den andra partitionen är på runt 200gb. Den andra hårddisken är helt och hållet en partition på typ 232GB, det jag skulle vilja göra är att sätta ihop partition 200gb tillsammans med hårddisk 232GB så att det blir och se ut som en enda hårddisk på runt 432gb. Så jobbigt att ha massa enheter på Den här datorn.

232GB disken är helt tom, men 200GB-partitionen är det saker jag måste ha kvar på. Så hur och vad ska jag göra?
Citera
2007-07-07, 14:11
Moderator
Falukropps avatar
Det blir väl till att köra RAID på dem om du vill "sätta ihop" två hårddiskar till en drive. RAID0 är väl det som är aktuellt för dig.

Ta en kik här:
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

Vet inte om det låter sig göras med nån slags konvertering dock, jag har alltid blåst diskarna helt när jag pysslat med RAID. Troligen måste du backupa det du vill spara på nåt annat media. Nån polare kanske har en USB-disk du kan få låna över helgen eller så? Eller så kan du ju bränna en massa till dvd:er, det brukar ju inte vara så mycket man har som inte är reproducerbart.

Har ditt moderkort inte stöd för RAID får du ge dig på nån mjukvarulösning.
Citera
2007-07-07, 15:53
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Har ditt moderkort inte stöd för RAID får du ge dig på nån mjukvarulösning.

Eller köpa ett kontrollerkort med stöd för raid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in