2007-07-06, 22:06
Medlem
DennisOlofs avatar
Hej.

Har kört lite fedora och tänkte fråga, vilka dom vanligaste linux (unix) system som används idag.

Fedora
Debian

Flera ?

Vilket av dessa operativ bör jag köra, vilket är störst och används mest ?

Sedan undrar jag, ska man köra KDE eller Gnome, vilket är vanligast ?

Jag antar att dom flesta kör bash (om det var så det heter numera) som shell på de flesta linux (unix) operativ.
Citera
2007-07-06, 22:39
Medlem
Yes...s avatar
Fedora
Debian
tillsammans med...
Redhat (om vi räknar Fedora som en egen dist)
Ubuntu
Novells SUSE / OpenSUSE
Mandriva
Slackware
Gentoo
Xandros
Linspire / Freespire

...är väl jättarna idag.

Sen finns det ju en miljon varianter och modifierade versioner på många av distarna, med olika fönsterhanterare och medföljande program.

Själv tycker jag att du ska göra Gnome. Men om du har några cd-skivor över skulle du kunna bränna ut olika distar med olika fönsterhanterare och testa dem som live-cd:s.
Citera
2007-07-07, 00:17
Medlem
DennisOlofs avatar
Jag har testat Gnome och KDE, slutade med att jag körde KDE på en 500Mhz burk som skulle användas till annat.

Mest för att Gnome gick för segt men på nuvarande burken som är Athlon XP 2400 så kan jag ju köra det jag vill.

Tänkte mest på att det kan vara bra att hålla sig till något som är vanligt och andra använder så man kan få lite hjälp, är ju inte direkt så hemma på linux ännu, mest kört på Shell och utan grafiska.

Hade tänkt köra Fedora Core 7 men vet inte hur pass bra det är, debian har jag inte kört så mycket. Det lutar åt de hållet, har provad LinSpire men gillar det inte. Man vill ju köra ett operativ med det grafiska så man kan lära sig hur allt fungerar, knep å knåp så att säga.
Citera
2007-07-07, 10:27
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Du kan hitta bra listor på distrowatch.com ... Tex. de mest använda distarna och liknande.
Citera
2007-07-07, 16:10
Medlem
DennisOlofs avatar
Tack.

Känns som att fedora är ett bra operativsystem att börja på, debian är säkert också bra men kanske lite mera avancerat ?

Jag lär ju också upptäcka vad som är bra resp. dåligt med fedora, vad man vill ändra på osv. Sedan kanske jag byter operativ, kommer inte vara fastlåst i fedora.

Tack för tipsen.
Citera
2007-07-07, 16:23
Medlem
Sitter faktiskt o velar lite om man ska slänga ut Ubuntu o kasta in Fedora Core bara för att prova. Men e ju viss skillnad i storlek...en CD mot en DVD.

Tkr, utan tvivel, att ni ska köra Ubuntu. Den ÄR riktigt trevlig o so far så har allt fungerat utan problem. Klart Beryl går lite segt, men e la inget monster grafikkort. (GeForce FX5200 64mb). Enda jag har svårt för e det där bruna....men går ju o ändra. Att installera program i Ubuntu är också enkelt.

Ang Gnome mot KDE så skulle jag nog säga Gnome. Har vuxit till sej en hel del o känns enhetligt och smidigt. Fast va ett tag sedan ja provade KDE...eller litet tag sedan iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in