• 1
  • 2
2007-07-06, 16:33
Medlem
Jo för tillfället har jag Xubuntu installerat på min laptop men den verkar inte klara det för när jag stängde av datorn och sen starta den så hade båda many fälten försvunnit. Så antingen så kanske man kan fixa det eller så måste jag ladda ner en ny dist som är mindre krävande. Lite info om mitt system: Pentium 3 701mhz, 128 mb ram, 20 gig HDD. Så om någon vet nån mindre krävande dist skulle jag bli glad.
Citera
2007-07-06, 16:43
Medlem
gubbslemmets avatar
Fluxbox kanske? Eller Knoppix Live?
Citera
2007-07-06, 17:05
Medlem
javla_bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbslemmet

Fluxbox är ju ingen dist...
Citera
2007-07-06, 17:17
Medlem
ta bort
Citera
2007-07-06, 17:17
Medlem
Ututo kanske.
Citera
2007-07-06, 17:23
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbslemmet

ja, den där disten fluxbox är ju kanon

Det är förmodligen inte din prestanda som det är fel på, xubuntu är inte speciellt krävande, men om du letar efter en modern dist som flyter bra på alla maskiner så skulle jag rekommendera Archlinux.
Felet du får har förmodligen att göra med någon dum konflikt eller ett icke fullt uppfyllt beroende eller liknande, om du inte vill byta system så skulle du kunna göra en systemuppdatering. Vet inte exakt hur det går till i apt-get/aptitude, men jag är säker på att det går.
Citera
2007-07-06, 17:33
Medlem
Yes...s avatar
Fluxbuntu!
Allt det goda från Ubuntu tillsammans med Fluxbox. Fungerande (nästan) utmärkt när jag körde den på min gamla laptop, som är äldre än din.
Citera
2007-07-06, 19:05
Medlem
acuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yes...
Fluxbuntu!
Allt det goda från Ubuntu tillsammans med Fluxbox. Fungerande (nästan) utmärkt när jag körde den på min gamla laptop, som är äldre än din.
Det är ju inte så att det krävs en ominstallation för att byta fönsterhanterare. Utan något i stil med apt-get remove xfce* && apt-get install fluxbox && echo exec fluxbox > ~/.xinitrc
Citera
2007-07-07, 10:32
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Alltså, jag tror inte att det är något problem med prestandan på datorn så du måsste byta fönsterhanterare. Du kan nog gott och väl köra både KDE och Gnome. Jag kör Archlinux + Gnome på en PII 350mhz 192 ram mm. utan några somhelst prestandaproblem.
Datorn startat även systemet + Gnome på under 1 min.
Citera
2007-07-07, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kratz
Alltså, jag tror inte att det är något problem med prestandan på datorn så du måsste byta fönsterhanterare. Du kan nog gott och väl köra både KDE och Gnome. Jag kör Archlinux + Gnome på en PII 350mhz 192 ram mm. utan några somhelst prestandaproblem.
Datorn startat även systemet + Gnome på under 1 min.

Då kan det la knappast va Arch oändrat? :P Iofs spelar ju RAM'et rätt stor roll....

Bästa tipset jag kan komma med är att köra äldre version av någon dist faktiskt.
Hadde liknande dator men 800Mhz o snabbaste va o köra Slackware 8. (Provade aldri 9'an för hadde inte CD till det hemma). Gick iaf undan med äldre version av Slackware.
Citera
2007-07-07, 17:14
Medlem
hittar inte en iso till slackware 8, några tips om var jag kan leta?
Citera
2007-07-07, 17:20
Medlem
.filantrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zur0tzis
hittar inte en iso till slackware 8, några tips om var jag kan leta?
http://www.google.com, skriv in: "slackware-8.1-iso" i sökfältet och tryck på enter så får man fram massor av ställen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in