Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-08-24, 15:11
  #13
Medlem
bultsaxnickes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baki
Skapar en egen tråd om detta eftersom den andra tråden mest innehåller skräpinlägg.

drogfritt.nu ägs av en organisation som heter Riksorganisationen för ett Drogfritt Sverige, RDS i kort.

Om man googlar lite hittar man snabbt http://home.swipnet.se/FRI/sida22.htm
Här kan man läsa att RDS drivs av Scientologkyrkan.

Några anställda på RDS har dessutom smugglat ecstasy från holland och dömts för det.

Vidare finns det en artikel i Smålandsposten här: http://www.smp.se/debate_threads.php...1&mother=12676
Här kan man läsa att RDS sponsrar ett annat scientologprojekt som heter Narconon, vilket driver scientologbehandlingshem för knarkare. Av den här anledningen är Narconon bannlyst från flera skolor.

Mer info här: http://www.dalademokraten.se/Article...816_TT.dbp.asp
Här kan man läsa att RDS låssas att de är en "politisk och religiös obunden organisation" men egentligen är ute att ta sig in i klassrummen och framförallt ta del av elevernas personuppgifter.

RDS ringer hem till eleverna för att få bidrag till kyrkan. RDS ser dock legitimt ut eftersom RDS lyckats fått ett 90-konto via Stiftelsen för Insamlingskontroll, som drivs av LO bland annat. Ganska bra gjort av scientologerna.

Så ni som tyckte att drogfritt.nu var ett stort skämt hade belägg för det, projektet är inget annat än att sätt att lura in pengar och medlemmar i en sekt.


Haha, när jag var mindre och gick i mellanstadiet var Narconon i vår skola och föreläste emot droger. Vi fick fribiljetter till en cirkus och varsin anti-drog tshirt också..
Citera
2011-03-05, 20:03
  #14
Medlem
Jernvantes avatar
Bumpar detta ämne då jag skulle vilja fråga om någon har varit i kontakt med dessa personer ifrån https://Drogfritt.nu?

Verkar ju vara en rätt skum organisation som utmålar sig som politiskt och religiöst oberoende men;
"Vi är en fristående ideell förening som är oreligiös och opolitisk, och vi kontrolleras av stiftelsen för insamlingskontroll. Scientologin är min religion privat."

Göteborgsposten tar upp denna grupps sätt att marknadsföra sig.
Willys säljer sekt-mjölk. (underbar kvällstidningsrubrik )
http://gt.expressen.se/nyheter/1.694174


Läste på http://drogsociologi.se/ om just denna grupp (många av mina invändningar och frågor är direkt tagna ifrån sidan, rekommenderar förövrigt sidan, mycket intressanta iakttagelser)) och blev sugen att starta upp en tråd om denna religiöst och politiskt styrda grupp då det finns en hel del frågor kring dem.
Bara det enkla faktum att dem kallar sig "opolitiska" (är dom totalt omedvetna om att narkotikapolitik är och borde vara mer nyanserad än den bilden dom förmedlar?) men är mycket aktiva i att styra åsikter åt ett visst håll i en politisk fråga.
Så vem sitter inne på information eller kanske en rolig anekdot t.ex. ifrån skolinformationsdagar om droger då denna grupp var på besök?
__________________
Senast redigerad av Jernvante 2011-03-05 kl. 20:11.
Citera
2011-07-11, 20:12
  #15
Medlem
Linqolns avatar
bumpar igen, Drogfritt.nu måste vara front för Scientologikyrkan. Vi hade problem med några ungdomar som "åkte dit" för hasch en idrottsförening jag var aktiv i. Istället för att ta hand om problemet på ett vettigt sätt så kom drogfritt.nu dit och hade en föreläsning.

Föreläsningen hade enorma faktafel om diverse droger och har man identifierar en "drogare".

Föreningens ordförande var uttalat Scientolog.
Citera
2011-07-11, 20:43
  #16
Medlem
sherms avatar
Det har varit känt länge att RDS är nära kopplat till Narconon och Scientologirörelsen, samt att de två föregående bidrar med finansiering till den senare. Nu kanske det blir lite ot, men rent generellt är det märkligt att se till vilka som står bakom prohibitionistiska organisationer. När ex vis Partnership for a Drug Free Americas (PDFA) finansiering granskades framgick att pengarna till största del kom från USAs största läkemedels-, tobaks- och alkoholföretag.

Själv arbetade jag för ett tiotal år sedan på ett av de läkemedelsföretag som uppdagades i den granskningen, fast jag var då vid deras svenska huvudkontor förstås. Nåväl, det var där jag först fick kännedom om RDS då det uppenbarades att företaget ifråga finansierade sagda organisation. Sedan är det väl, om jag inte minns fel, så att Bejerots RNS iaf delvis finansieras via Carnegie-stiftelsen. Hur det sedan ligger till med Hassela vet jag ej, men nån annan kanske vet mer och kan fylla på?
Citera
2011-07-11, 20:51
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det har varit känt länge att RDS är nära kopplat till Narconon och Scientologirörelsen, samt att de två föregående bidrar med finansiering till den senare. Nu kanske det blir lite ot, men rent generellt är det märkligt att se till vilka som står bakom prohibitionistiska organisationer. När ex vis Partnership for a Drug Free Americas (PDFA) finansiering granskades framgick att pengarna till största del kom från USAs största läkemedels-, tobaks- och alkoholföretag.

Själv arbetade jag för ett tiotal år sedan på ett av de läkemedelsföretag som uppdagades i den granskningen, fast jag var då vid deras svenska huvudkontor förstås. Nåväl, det var där jag först fick kännedom om RDS då det uppenbarades att företaget ifråga finansierade sagda organisation. Sedan är det väl, om jag inte minns fel, så att Bejerots RNS iaf delvis finansieras via Carnegie-stiftelsen. Hur det sedan ligger till med Hassela vet jag ej, men nån annan kanske vet mer och kan fylla på?


Bra att det här kommer ut i ljuset. Tack.

Det är en märklig skara personer som verkar ha någon form av nätverk. Det går att skriva mycket om detta.

Vilka finansierar snpf?
Citera
2011-07-12, 07:50
  #18
Medlem
ZyClaves avatar
Oavsett vilken sekt de tillhör kan jag inte påstå att jag är förvånad att anti-drog människor är religiösa...

Sedan när dem skriver om saker som ecstasy så kan man ju inte ta dem på allvar... :
"Denna drog fi nns i många olika varianter och de är s.k designade droger. Den kemiska sammansättningen ändras för att komma undan lagen. När en sort förbjuds, ändrar kemisten någon del i drogen och den kan säljas igen osv..."

Mjo detta är ju ecstasy... Suck...
Citera
2014-10-28, 20:38
  #19
Medlem
JackTravens avatar
Jobbade i skolan tidigare och en av dessa människor kom och föreläste. Fick höra att de fortfarande är ute på en hel del skolor? Skrämmande att skojar som dessa "lär upp" barn:

http://alexbreeze.blogg.se/2013/febr...fran-forr.html
Citera
2014-10-28, 22:06
  #20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackTraven
Jobbade i skolan tidigare och en av dessa människor kom och föreläste. Fick höra att de fortfarande är ute på en hel del skolor? Skrämmande att skojar som dessa "lär upp" barn:

http://alexbreeze.blogg.se/2013/febr...fran-forr.html
Ska en sådan "föreläsning", göra så man låter bli droger?
Pigg, slö, deck och till sist död(de fyra stegen), det verkade vara budskapet till inte använda droger(alkohol ingick här)
Citera
2017-07-07, 03:34
  #21
Medlem
Hmm. Det finns en organisation vid namn " i say no drugs " som var på min skola i höstas och föreläste. Jag tyckte det var en bra föreläsning men tänkte inte mera på det. Ungefär 3 månader senare gjorde jag en jätte uppsats om scientologkyrkan och grävde verkligen ner mig i deras hemligheter. Under den här tiden såg jag en dokumentär från uppdrag granskning där dom slog slag på att narconon ägs av scientologkyrkan och att det drar in en stor mängd pengar till sekten årligen. Jag mindes att han som föreläste ( Alexander breeze ) hade nämnt att han hade förlänge sedan stöt på en föreläsare från narconon och han frågade om han kunde hänga på. Jag sökte lite om organisationen och hittade att " i say no drugs " är ägda av drogfritt.nu som bytte namn till droginformation.nu. Och det är sedan kopplat till RDS och narconon som är ägda av scientologkyrkan. Plus att han som föreläste var scientolog som tidigare har fått kritik från andra skolor. Kan det vara så att dom här föreläsningarna som skolorna köper in är en inkomst källa till scientologkyrkan?
Citera
2017-07-07, 07:54
  #22
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plaskdam
Hmm. Det finns en organisation vid namn " i say no drugs " som var på min skola i höstas och föreläste. Jag tyckte det var en bra föreläsning men tänkte inte mera på det. Ungefär 3 månader senare gjorde jag en jätte uppsats om scientologkyrkan och grävde verkligen ner mig i deras hemligheter. Under den här tiden såg jag en dokumentär från uppdrag granskning där dom slog slag på att narconon ägs av scientologkyrkan och att det drar in en stor mängd pengar till sekten årligen. Jag mindes att han som föreläste ( Alexander breeze ) hade nämnt att han hade förlänge sedan stöt på en föreläsare från narconon och han frågade om han kunde hänga på. Jag sökte lite om organisationen och hittade att " i say no drugs " är ägda av drogfritt.nu som bytte namn till droginformation.nu. Och det är sedan kopplat till RDS och narconon som är ägda av scientologkyrkan. Plus att han som föreläste var scientolog som tidigare har fått kritik från andra skolor. Kan det vara så att dom här föreläsningarna som skolorna köper in är en inkomst källa till scientologkyrkan?
Bra infallsvinkel! Förmodligen är det så. Minns att för en 8-10 år sedan såg jag hur man försökte lära ungar engelska genom att leka med snäckor. Alltid coolt att leka med snäckor, men det verkade vara ren lekstuga minus charmen. Så att Scientologkyrkan försöker nästla sig in i skolan är inte något nytt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback