2007-07-05, 23:02
Medlem
datajesuss avatar
för er som sett pirates of silicon valley från 1999 (http://imdb.com/title/tt0168122/) så kommer det knappast som någon nyhet att steve & co är väldigt arga och bitska när någon gör något roligt med dom. men nu är det givetvis även tvärt om, och inte direkt lite. på engadget så finns en briljant artikel (http://www.engadget.com/2007/07/05/apples-little-problem-with-ripping-off-artists/) om deras minst sagt tveksamma karriär under 2006 och 2007.

eftersom jag verkligen ivrar över nya osx leopard som eventuellt släpps i höst så min fundering: hur mycket kommer dom ha stulit från opensource community, microsoft, novell med fler innan det kommer en final på nästa stora katt?
Citera
2007-07-05, 23:15
Medlem
miklons avatar
Förmodligen kommer de ha lånat en hel del, men så har det ju alltid varit. Dock så räcker det ju inte med att bara göra som konkurrenterna, man måste dessutom förbättra det konkurrenterna har gjort, annars har inte folk någon anledning att byta. Det är ju det som driver utvecklingen.

Oavsett vem som har kommit på en idé från början så vore det ju synd för mig som Mac-användare om inte Apple tog till vara idén och på samma sätt missunnar jag inte t.ex. Windows eller Linux-användare att få tillgång till de saker jag gillar med OS X.

Sedan är det förstås inte ok med rena patentstölder och liknande, men det gäller ju även det åt bägge hållen.
Citera
2007-07-05, 23:42
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Nu har jag ingenting mot att man kopierar någon annan. Tvärtom är jag av åsikten att om någon gör nått bra ska man försöka göra som han, fast ännu bättre. Däremot är jag väldigt skeptisk till påståenden om att Open Source communityn har skapat så värst mycket som andra har kopierat. Jag skulle vilja påstå att det snarare är tvärtom. OSS communityn är väldigt snabba (framförallt nu när OSS börjar bli main stream) på att ta efter vad andra gör, men är än så länge inte speciellt innovativa alls. Jag har tagit upp det i trådar tidigare och jag är än så länge inte övertygad om att det råder speciellt mycket innovation inom OSS ännu.

Brukar som exempel ta JBoss, OpenOffice, Firefox, gIMP. Det är jättebra grejer, men bara kopior och förbättringar av redan existerande grejer. Apple får ju anses ha fattat hur ett snyggt och användarvänligt GUI ska vara och det tog ju inte många dagar efter att den stora betan av Leopard demades innan det kom kopior av GUIt till Linux.

Så nä, jag tror verkligen inte att Leopard kommer att ha stulit mycket från OSS, men med tanke på hur anpassningsbar och kreativ OSS communityn verkar ha blivit så hoppas jag att vi i versionen efter Leopard har sett en massa skitbra grejer från OSS-världen som Apple har snott och gjort ännu bättre.

Microsoft och Vista känns hopplöst efterblivet.
Citera
2007-07-06, 00:32
Medlem
datajesuss avatar
jag borde nog förklara mej lite mer precist. med det jag menade med stöld. apple såg ju nått opensource projekt som dom prompt ville ha, så dom köpte projektet rakt av och tog bort alla som bidragit till utvecklingen. sen blev det vips en "copyright apple 2006" på det hela.

själv hoppas jag att dom tar och kammar sej lite med alla "skräp filer" som osx sparar i samband med användning av filer/mappar osv. ".DS_Store" eller vad dom brukar heta. sen att dom satsar på att använda tex xfs som alternativ för apples eget filsystem. har även förmodligen alldeles för stora förväntningar på "blädder"-funktionen för katalogerna
Citera
2007-07-06, 01:07
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Har verkligen ingen aning om vilket projekt det är du menar, men självklart hade det varit trevligt om alla företag släppte mer grejer under öppna licenser, även apple.

DS_Store är kanske lite störande om man ska dela ut hela mappar till sina vänner. Det går att stänga av genom att i terminalen skriva:
defaults write com.apple.desktopservices DSDontWriteNetworkStores true
Citera
2007-07-06, 10:39
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datajesus
jag borde nog förklara mej lite mer precist. med det jag menade med stöld. apple såg ju nått opensource projekt som dom prompt ville ha, så dom köpte projektet rakt av och tog bort alla som bidragit till utvecklingen. sen blev det vips en "copyright apple 2006" på det hela.
Skriv gärna vad det är för projekt de köpt. Om det var under GPL licens så måste de haft alla bidragandes tillstånd för att inte begå licensbrott.

Apple har så vitt jag vet lånat massor från olika OpenSource projekt. Ex webkit är baserat på KHTML, men de bidrar fortfarande tillbaka till khtml och dessutom är deras webkit öppet.
http://webkit.org/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in