Nu har jag ingenting mot att man kopierar någon annan. Tvärtom är jag av åsikten att om någon gör nått bra ska man försöka göra som han, fast ännu bättre. Däremot är jag väldigt skeptisk till påståenden om att Open Source communityn har skapat så värst mycket som andra har kopierat. Jag skulle vilja påstå att det snarare är tvärtom. OSS communityn är väldigt snabba (framförallt nu när OSS börjar bli main stream) på att ta efter vad andra gör, men är än så länge inte speciellt innovativa alls. Jag har tagit upp det i trådar tidigare och jag är än så länge inte övertygad om att det råder speciellt mycket innovation inom OSS ännu.
Brukar som exempel ta JBoss, OpenOffice, Firefox, gIMP. Det är jättebra grejer, men bara kopior och förbättringar av redan existerande grejer. Apple får ju anses ha fattat hur ett snyggt och användarvänligt GUI ska vara och det tog ju inte många dagar efter att den stora betan av Leopard demades innan det kom kopior av GUIt till Linux.
Så nä, jag tror verkligen inte att Leopard kommer att ha stulit mycket från OSS, men med tanke på hur anpassningsbar och kreativ OSS communityn verkar ha blivit så hoppas jag att vi i versionen efter Leopard har sett en massa skitbra grejer från OSS-världen som Apple har snott och gjort ännu bättre.
Microsoft och Vista känns hopplöst efterblivet.