Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-27, 16:38
  #529
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eckelbarn
Jag började bränna igår med min spiralbrännare och nu när jag kollade hur det gick så var mäsken typ möörkt röd/brun??!

Varför???
Det var säkert restsocker i mäsken som bränts.
Citera
2008-04-27, 16:41
  #530
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eckelbarn
Jag började bränna igår med min spiralbrännare och nu när jag kollade hur det gick så var mäsken typ möörkt röd/brun??!

Varför???
Det är antagligen socker som inte jäst ut som nu blivit brännt. Lite tråkigt när det händer. Slarva inte med jäsningen
Citera
2008-09-21, 16:22
  #531
Medlem
En sak jag tänk på är, borde inte doppvärmaren spricka när mäsknivån sjunker så den torrgår?
Citera
2008-09-21, 16:52
  #532
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajbersimon
En sak jag tänk på är, borde inte doppvärmaren spricka när mäsknivån sjunker så den torrgår?
Visst kan det bli så, men varför torrköra för?

Sen finns det trådar för de olika brännarna använd gärna dom.
Citera
2008-09-21, 23:07
  #533
Medlem
kligs avatar
Hej!

Jag skall försöka mej på att bränna eget brännvin.
Dels för att jag vill testa om jag kan göra det (och p.g.a lite andra saker också)

Jag är helt oerfaren av detta ämne, men jag har hitatt lite litteratur om det.

http://www.brygg.info/uploads/static..._Brannaren.pdf

Jag har kommit fram till att jag skall göra en "plastis".
Det jag behöver är:
En 25-liters hink
Två stycken lock till den
10-liters hink
En liten mindre sak som 10-liter hinken skall stå på
Doppvärmare
Någon slags tättning för sladden till doppvärmaren när den skall igenom locket
Fint aktivt kol

Och då till min första fråga.
Om ni kollar länken ovanför, på sida 6, den översta bilden.
Så är det en liten tub ovanför.
Jag tror det kallas för "jäsrör", men är ej säker.

Vad gör den? Behövs den?

Ingridienser som behövs är:
JAg har hittat en Turbo Jäst som heter, Turbo Pure 24 timmar Prestige, 30 kr paketet.
Sen behövs det 6 kg socker och 8 liter hett vatten.
Det skall (som jag förmodar) blandas i en 10-liters hink och skall stå i en vecka i rumstemperatur (helst lite svalare).

Kan jag ställa det inne i huset då?
Luktar det när det jäser?


Efter det har jäst skall det ställas i 25-liters hinken på den lilla saken som skulle hålla upp den.
I med doppvärmaren och på med locket på 25-litraren.
Efter en stund så kommer det kondensera och etanoeln rinner ner till botten.
24 timmar senare så tar jag ut 10-liters hinken och kastar det som är kvar och häller över kondesatet (etanolen) i en dunk.
Etanolen ska sedan renas igenom kolet ner i en annan dunk, för att det skall bli renare.

Vad jag har förstårr så skall jag ha fått ca:40%ig brännvin nu som man kan blanda med diverse saker, så som RedBull, Cola och dylikt.

Har jag uppfattat allt rätt?
Kan ni erfarna ge mej tips om vad som kan gå fel första gången?
Kan man göra det i mindre proportioner istället för en stor 25-liters hink?

Tackar för svar

//Klig
Citera
2008-09-21, 23:32
  #534
Medlem
klybans avatar
Du måste läsa upp dig, sen kan du ställa frågor om lite mer specifika grejor, nu är det så extremt många frågor så det känns nästan lättare och åka hem till dig och bygga den åt dig.

Tycker du ska kolla tråden https://www.flashback.org/showthread.php?t=620903 för plastbrännare.

För att göra mäsk läs på påsen
Citera
2008-09-22, 00:16
  #535
Medlem
CapFevers avatar
hej! jag håller på att göra en plastbrännare men när jag skulle beställa en Jäger Heater SH not adjustable 100w från www.aquaristikshop.com så fins inte 100w kvar!? vad ska jag då köpa i den prisklassen?

tacksam för snabba svar! /c
Citera
2008-09-22, 07:35
  #536
Medlem
kligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du måste läsa upp dig, sen kan du ställa frågor om lite mer specifika grejor, nu är det så extremt många frågor så det känns nästan lättare och åka hem till dig och bygga den åt dig.

Tycker du ska kolla tråden https://www.flashback.org/showthread.php?t=620903 för plastbrännare.

För att göra mäsk läs på påsen
OKeyy, jag skall läsa så mycket jag kan.

Men på dne här bilden som fanns med i länken du skickade

http://i17.tinypic.com/4pof8yt.jpg

Så är det en sak som står upp närmast kameran med en röd propp under.
vad är det?

Hur mycket väger ett paket jäst?
Så om man kanske kan göra en halv sats till en mindre prototyp.

Men när allt har blandats till mäsken kan man bara ställa den typ bakom soffan i vardagsrummet?
Citera
2008-09-22, 10:42
  #537
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klig
OKeyy, jag skall läsa så mycket jag kan.

Men på dne här bilden som fanns med i länken du skickade

http://i17.tinypic.com/4pof8yt.jpg

Så är det en sak som står upp närmast kameran med en röd propp under.
vad är det?

Hur mycket väger ett paket jäst?
Så om man kanske kan göra en halv sats till en mindre prototyp.

Men när allt har blandats till mäsken kan man bara ställa den typ bakom soffan i vardagsrummet?
Det är ett vatten lås så sånt som inte hör hemma i jäsning stannar utanför.
När du jäser mäsk med turbojäst så spelar det inte någon roll hur du gör eftersom den jästen är såpass potent att den vinner över andra bakterier och jäst som kan tänkas infektera.

Vad väget ett packet jäst, menar du vanlig bakjäst?
För du kan inte använda vanlig bakjäst till att göra mäsk till en plastis det blir för svag mäsk.
Plastisen kräver högre alkoholhalt för funka optimalt, så tubojäst med 8kg socker är det enda.
Och vill du bara göra ½ sats så tar du bara ½ mängden socker och ½ påsen med turbojäst.

Ställ jästen där du åtminstånde har +16 grader hela tiden, gillar du inte lukten som blir av jäsningen så kan man låta jäsluften gå igenom aktivtkol då luktar det inget.
Citera
2008-09-22, 11:57
  #538
Medlem
eggshellss avatar
ny vecka - ny rabbatkod för oss med 'studentkortet.se' men koden är ej giltig fler som kan bekräfta detta?
Citera
2008-09-22, 14:28
  #539
Medlem
kligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är ett vatten lås så sånt som inte hör hemma i jäsning stannar utanför.
När du jäser mäsk med turbojäst så spelar det inte någon roll hur du gör eftersom den jästen är såpass potent att den vinner över andra bakterier och jäst som kan tänkas infektera.

Vad väget ett packet jäst, menar du vanlig bakjäst?
För du kan inte använda vanlig bakjäst till att göra mäsk till en plastis det blir för svag mäsk.
Plastisen kräver högre alkoholhalt för funka optimalt, så tubojäst med 8kg socker är det enda.
Och vill du bara göra ½ sats så tar du bara ½ mängden socker och ½ påsen med turbojäst.

Ställ jästen där du åtminstånde har +16 grader hela tiden, gillar du inte lukten som blir av jäsningen så kan man låta jäsluften gå igenom aktivtkol då luktar det inget.

Nej, jag menade såklart hur mycket ett paket TurboJäst väger.

Men jag kom på att en kompis har ett litet utehus som jag kan jäsa det i.
Tyvär ingen el så destilattionen får ske någon annan stans, tex i kompisens garage som ej sitter ihop med hans hus.
Men skall det jäsa med lock på?
För då får man sätta på ett lock med ett hål i med det jäsröret med aktivt kol i.
Jag kan kolla temperaturen innan så att jag vet hur mycket det är både dag och natt.
Citera
2008-09-22, 15:01
  #540
Medlem
klybans avatar
Du kan mer eller mindre glömma utehus vid denna tid på året, för kallt.
Sen kanske det jäser en viss bit, men det sista kommer gå trögt.

Men varför jäser du inte inne i nått rum man inte anvädner så mycket eller i garderob.

Du leder jäsluften genom aktivt kol sen hur du gör bestämmer du själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback