• 2
  • 3
2007-07-07, 22:33
Medlem
Håll det enkelt.

Se till att du inte behöver ha hela spisen full med grytor när gästen anländer. Hela köket fullt med disk är inte trevligt med tanke på att dejten antagligen kommer vara med dig där när du fixar till det sista.

Bjud om möjligt in honom i matlagningen. Ni kommer väl antagligen stå i köket och prata medans maten färdigställs så då kan han lika gärna göra lite nytta. En dejt där den ena sitter till bords medans den andra kockar har en tendens att bli en tråkig dejt.

Förslag:
Förrätt:
Köp lite skagen i delikatessen, lägg på kavring och toppa med en aning löjrom. Kan med fördel göras strax innan gästen anländer. Ta ut skagen och löjrommen ur kylen nån timme innan så den hinner tempereras.

Varmrätt:
Grillad kycklingbröstfile/oxfile/ryggbiff/fläskfile, rostade rotfrukter med gräslökscreme fraiche.
Rosta/ugnsbaka palsternacka, potatis och morot i ugnen. Ta en burk lättcreme fraiche och rör ner hackad gräslök. Grilla på köttet, marinera gärna om du använder kyckling eller fläsk, använder du oxfile eller ryggbiff föredrar jag salt och peppar bara. Servera med enkel grönsallad. Saknar du grill eller grillpanna går det bra att steka på köttet.

Efterrätten finns hur mycket som helst enkelt man kan göra i förväg. Jordgubbar och champagne är klassiskt och enkelt att förflytta från matbordet till mer intima platser i hemmet.
Citera
2007-07-08, 12:52
Medlem
davidoffs avatar
hur gick det? Blev det dopp i grytan kanske?
Citera
2007-07-08, 15:08
Bannlyst
Jag har kört "Lady & Lufsen" ett par gånger framgångsrikt. Första gången var det lite av en skojig plojgrej och hon visste vad hon skulle få, men efter det har jag provat när jag varit rätt säker att jag haft halva inne och det har funkat klockers.. enkelt, billigt och rätt utfört ger det full poäng på flirtskalan..

(Lady & Lufsen; köttbullar och spaghetti på en tallrik utan bestick, en blygversion skulle kunna bestå av att man serverar på en tallrik fast med varsina bestick..)
Citera
2007-07-08, 23:11
Medlem
ayanamiis avatar
Jag tror det är viktigare ifall du gör vällagad mat du lagt ner tid på än vad det egentligen är för maträtt.

Gör något du är bra på helt enkelt.
Citera
2007-07-08, 23:54
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syrahmannen
det här är säkert sjukt OT..men hur är man funtad om man bjuder hem till middag på första daten? dessert javisst, eller förrättsbetonat..men trerätters hemma första daten, är det bra det?

Vägen till mannens hjärta går via hans mage, och hennes kan jag tillägga. Jag bjöd min fästmö på en god middag första (nåja, andra) dagen vi träffades. Dessutom i hennes kök, där jag hittade nada. Hon älskar mig än och förlåter mig allt.

Ett tips är att låta honom vara med och avsluta själva tillagningen av måltiden, så han känner sig hjälpsam. Då framstår du ändå som duglig i köket, men lite hjälpbehövande (det gillar vi). Men framför allt är det kul. Ni kan dricka lite vin och pussas. Låna mammas lergryta och kör en kyckling i den, sen låter du honom göra salladen. Skitbra.
Citera
2008-03-01, 19:21
Medlem
Amex88s avatar
Jag har en specialare,
Det är kalkonstek med skysås. Som tillbehör Potatis (gratäng,kokt,klyft) sen en fänkålsgratäng ( alltid underskattat..VÄLDIGT GOD) med en grönsallad och mozarella ost.
Citera
2008-03-01, 19:23
Medlem
Amex88s avatar
Färsk hummer är också att föredra, det är väldigt gott och faktiskt rätt enkelt att laga och det imponerar sjukt mycket. Tycker inte det är så farligt dyrt om man köper 1-2 st i hamnen och tilllagar dem själv.

Jag brukar göra en graninerad i ugn med saffran,hollandeisesås och lite annat
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in