• 1
  • 2
2007-07-05, 20:31
Medlem
RedXs avatar
Hej!

Jag vill brja med att erknna att jag inte r ngon strre "hejare" nr det gller fysik. Jag undrar om ljusets har samma hastighet i vatten som i luft? Jag vill minnas att ljud har en hgre hastighet i vatten n i luft och det r drifrn min fundering ang ljushastighet i vatten hrstammar.

S, vad sger ni? Har ljuset samma hastighet i vatten som i luft?
Citera
2007-07-05, 20:40
Medlem
Dan-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Hej!
S, vad sger ni? Har ljuset samma hastighet i vatten som i luft?
Nej.
Jag orkar inte dra ngon lngre frklaring, men det str en del p wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_light

Citat:
The speed of light in air is only slightly less than c. Denser media, such as water and glass, can slow light much more, to fractions such as and ⅔ of c. Through diamond, light is much slower only about 124,000 kilometres per second, less than of c.
Citera
2007-07-05, 20:48
Medlem
RedXs avatar
Tackar s mycket!
Citera
2007-07-05, 21:02
Medlem
Frsksdjurs avatar
Har lite funderingar, tnk om du p ntt stt placerar...tja sg 1miljon st 1 mil lnga glasbitar med 10 meters mellan rum i rymden. Om du sen lter ljus passera igenom glasbitarna s kommer ljuset att saktas ner i glaset och sen ha hastigheten c i mellan rummen.

Men hur kan det komma sig att hastigheten helt pltsligt kar?
Citera
2007-07-05, 21:09
Medlem
seriouss avatar
^^ Bra frga! Har vl ngonting med dualiteten att gra, men jag r nog smre n trdskaparen p fysik s jag ska vl mest hlla tyst Tnkte mest p att vgrrelsen finns vl kvar...

En till frga: visst hade de lyckats "fryst" ljus i ngon sorts... natriummoln? Inte?
Citera
2007-07-05, 21:23
Medlem
Frsksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serious
En till frga: visst hade de lyckats "fryst" ljus i ngon sorts... natriummoln? Inte?

Hr kan du lsa om det.

http://www.hno.harvard.edu/gazette/1....18/light.html
Citera
2007-07-05, 21:43
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Har lite funderingar, tnk om du p ntt stt placerar...tja sg 1miljon st 1 mil lnga glasbitar med 10 meters mellan rum i rymden. Om du sen lter ljus passera igenom glasbitarna s kommer ljuset att saktas ner i glaset och sen ha hastigheten c i mellan rummen.

Men hur kan det komma sig att hastigheten helt pltsligt kar?

Det r vl inte s konstigt? Fotonens momentum definieras ju av p=h*k/(2PI) dr k r vgvektorn som definieras k = (2PI*f*n)/c dr c r ljusets hastighet i vakuum och n r materialets refraktionsindex. Glas har hgre refraktionsindex n vakuum s drfr blir momentumet, och drmed ven hastigheten, lgre.
Citera
2007-07-05, 22:07
Medlem
Vintersmns avatar
En liten kommentar:

Detta med att ljuset har lgre hastighet i vissa medium r ngot som det r ganska vanligt att man anvnder nr man ska detektera mystiska partiklar.

Nr en laddad partikel rr sig genom ngot (till exempel is) med en hastighet hgre n ljushastighen i det mediet s bildas ngot som kallas Cherenkov-strlning och som kan liknas vid ljusets svar p ljudbang. Det anvnds en del i vanliga detektorer, men ven i lite mer speciella sammanhang som till exempel AMANDA/IceCube. Genom att titta p sdan strlning kan man till exempel leta efter mrk materia, supersymmetriska partiklar och annat skoj.
Citera
2007-07-05, 22:09
Medlem
Frsksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Det r vl inte s konstigt? Fotonens momentum definieras ju av p=h*k/(2PI) dr k r vgvektorn som definieras k = (2PI*f*n)/c dr c r ljusets hastighet i vakuum och n r materialets refraktionsindex. Glas har hgre refraktionsindex n vakuum s drfr blir momentumet, och drmed ven hastigheten, lgre.

S det handlar inte om ngon extra form av energi som lggs till sen nr ljuset kommer ut i rymden igen?

Tack fr svaret!
Citera
2007-07-05, 22:12
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
S det handlar inte om ngon extra form av energi som lggs till sen nr ljuset kommer ut i rymden igen?

Tack fr svaret!

Ne, var skulle den komma ifrn? Det r ju helt ologiskt Fast lita inte blint p mina slutsatser, jag har haft fel frut...

EDIT: och har det igen! Shr ligger det nog snarare till:
Ljuset har en konstant energi E, som definieras E = h*f, dr f r ljusets frekvens. Frekvensen i sin tur kan definieras som f = p*c/(h*n) dr p r momentumet, c r ljusets hastighet i vakuum, h r Plancks konstant och n refraktionsindexet. Om refraktionsindexet kar mste momentumet minska fr att frekvensen ska vara konstant, vilket leder till att fotonen rr sig lngsammare.
Citera
2007-07-05, 22:16
Medlem
Frsksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Ne, var skulle den komma ifrn? Det r ju helt ologiskt Fast lita inte blint p mina slutsatser, jag har haft fel frut...

Hehe jag tycker det lter bra iaf

Men om jag frsttt det rtt s handlar det enbart om refraktionsindex och vgvektorn?
Citera
2007-07-06, 19:45
Medlem
Nja, s som jag har frsttt det s r ljusets hastighet konstant, men det som gr att ljuset tar lngre tid p sig att frdas genom t.ex. vatten r att ljuset hela tiden absorberas och snds ut igen av vattenmolekylerna.

I vakuum finns inga partiklar som ljuset kan absorberas av, drfr frdas ljuset d i just ljusets hastighet, c. I andra medium, t.ex. luft, finns det dock en massa atomer och/eller molekyler "i vgen", som kvve och syre. Dessa absorberar ljuset och skickar ut det igen, och det r det som tar tid.
Ljusets hastighet r allts konstant, fast det "stoppas och startas" en massa gnger nr det passerar genom ett annat medium n vakuum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in