Citat:
Ursprungligen postat av
AndersArsenik
Ni har säkert avhandlat det här förr men det är ju så oöverskådligt i de här trådarna. Jag tvivlar inte alls på att skålslipningen är kass men hur kommer det sig att knivar ändå slipas så? Riktigt bra knivar i övrigt slipas ju på det här sättet. Är det fåfänga eller finns det någon liten fördel?
Precis som Memnok är inne på.
Det är dock inte bara två hjul som roterar mot varandra, utan ett helt antal, ibland upp till 12 stycken beroende på bladlängden (t ex
Tru Hone Sharpening System). Bladet åker fram och tillbaka mellan dessa hjul. De i sin tur består av olika strävheter, dvs de går att byta ut med hänsyn till strävhet och diameter. Också avståndet mellan hjulen går att justera för olika typer av knivar, dvs tjocklekar på godset, stålets karaktär och typ, samt värmebehandlingen i fråga. Spyderco var bland de första att använda den här typen av apparat.
Man har gjort en del tester, bl a i regi av
John D. Verhoeven, Emeritus Professor, Department of Materials Science and Engineering, Iowa State University, Ames, IA, USA. Dessa pekar på att det är extremt svårt att få en exakt vinkel så länge man inte använder en laserstyrd apparat för att kunna centrera bladet till 100%. Efter många tester bland annat i jämförelse med vår svenska stolthet - Tormek slipsystem så har man kommit fram till att en kalibrerad maskin underlättar avsevärt jämfört med andra typer av maskiner. Bland annat diskuterar man vilken riktning på slipningen som är mest effektiv.
Arbetet är förstås skrivet på Amerikansk-Engelska men om någon skulle råka vara intresserad så PM:a mig och lämna Email-adress så skickar jag kompendiet.
Hur som helst. Det är avsevärt krångligare att få fram ett fullt flatslipat blad. Detta görs nästan uteslutande för hand och kräver därför skicklighet och gott om tid. Det går dessutom åt ett antal manstimmar på detta.
Så i slutändan handlar allting om pengar. Som vanligt

.
~Paul~