2013-12-10, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kartong är ett typexempel på material som ett skålslipat blad är uselt på eftersom hela slipfasen måste passera kartongen och därför gärna kilar fast.

På den här bilden ser du A - ett fullt flatslipat blad och B - ett skålslipat blad:

http://i5.photobucket.com/albums/y16...slipatblad.jpg

~Paul~

Ni har säkert avhandlat det här förr men det är ju så oöverskådligt i de här trådarna. Jag tvivlar inte alls på att skålslipningen är kass men hur kommer det sig att knivar ändå slipas så? Riktigt bra knivar i övrigt slipas ju på det här sättet. Är det fåfänga eller finns det någon liten fördel?
Citera
2013-12-10, 13:06
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Ni har säkert avhandlat det här förr men det är ju så oöverskådligt i de här trådarna. Jag tvivlar inte alls på att skålslipningen är kass men hur kommer det sig att knivar ändå slipas så? Riktigt bra knivar i övrigt slipas ju på det här sättet. Är det fåfänga eller finns det någon liten fördel?
Nu är jag långt ifrån en expert på det här men det borde vara enklare att industriellt få till en bra skålslipning än en vanlig slipning, det är ju bara två hjul brevid varandra och inte så noga hur mycket material man tar.

Dessutom tror jag många uppfattar en skålslipning som en "djupare" tunn egg än en vanligt slipad.
Citera
2013-12-10, 15:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Precis som Memnok är inne på.

Det är dock inte bara två hjul som roterar mot varandra, utan ett helt antal, ibland upp till 12 stycken beroende på bladlängden (t ex Tru Hone Sharpening System). Bladet åker fram och tillbaka mellan dessa hjul. De i sin tur består av olika strävheter, dvs de går att byta ut med hänsyn till strävhet och diameter. Också avståndet mellan hjulen går att justera för olika typer av knivar, dvs tjocklekar på godset, stålets karaktär och typ, samt värmebehandlingen i fråga. Spyderco var bland de första att använda den här typen av apparat.

Man har gjort en del tester, bl a i regi av John D. Verhoeven, Emeritus Professor, Department of Materials Science and Engineering, Iowa State University, Ames, IA, USA. Dessa pekar på att det är extremt svårt att få en exakt vinkel så länge man inte använder en laserstyrd apparat för att kunna centrera bladet till 100%. Efter många tester bland annat i jämförelse med vår svenska stolthet - Tormek slipsystem så har man kommit fram till att en kalibrerad maskin underlättar avsevärt jämfört med andra typer av maskiner. Bland annat diskuterar man vilken riktning på slipningen som är mest effektiv.

Arbetet är förstås skrivet på Amerikansk-Engelska men om någon skulle råka vara intresserad så PM:a mig och lämna Email-adress så skickar jag kompendiet.

Hur som helst. Det är avsevärt krångligare att få fram ett fullt flatslipat blad. Detta görs nästan uteslutande för hand och kräver därför skicklighet och gott om tid. Det går dessutom åt ett antal manstimmar på detta.

Så i slutändan handlar allting om pengar. Som vanligt .

~Paul~
Citera
2013-12-10, 17:38
Medlem
Citat:
Riktigt bra knivar i övrigt slipas ju på det här sättet. Är det fåfänga eller finns det någon liten fördel?

Min Curtiss F3 har 'Hollowgrind' vilket jag antar betyder skålslipat på svenska?
Den får du ge 4k för, om inte mer. Nu menar jag inte att bara för att den har det, så är det bra, ville bara få ur mig det. Likaså Sebenzas är skålslipade? Och Chris Reeves är ju en legend minst sagt.
Citera
2013-12-10, 17:38
Medlem
Citat:
Kartong är ett typexempel på material som ett skålslipat blad är uselt på eftersom hela slipfasen måste passera kartongen och därför gärna kilar fast.

På den här bilden ser du A - ett fullt flatslipat blad och B - ett skålslipat blad:

http://i5.photobucket.com/albums/y16...slipatblad.jpg

~Paul~

Nu måste jag testa min Curtiss F3 på kartong bara för att. :P
Citera
2013-12-10, 17:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TouchOfRed
1. 'Hollowgrind' vilket jag antar betyder skålslipat på svenska?

2. Likaså Sebenzas är skålslipade? Och Chris Reeves är ju en legend minst sagt.
1. Ja.

2. Det viktiga i sammanhanget är dessutom hur skålslipningen ser ut. Om den är som på Sebenzan ganska lång och tämligen grund så kan kniven trots allt skära acceptabelt. Som vi vet så kan dock skålslipningen se ut lite hur som helst .

~Paul~
Citera
2013-12-10, 17:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TouchOfRed
Nu måste jag testa min Curtiss F3 på kartong bara för att. :P
OK . Vi avvaktar en rapport på det.

~Paul~
Citera
2013-12-10, 23:41
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Ärligt talat så ser jag inga som helst fördelar med skålslipning. Det vill säga så länge man inte skär av skosnören dagarna i ända .

Hmm.. Men fällkniven på din avatarbild - Spydercon där? Tyder inte den ganska markerade skuggan där slipfasen övergår i bladrygg på att eggen är skålslipad? Tycker nog att det ser ut som det?

*Oskyldigt leende och stora blinkande blå ögon*

Citera
2013-12-10, 23:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuivakangas
Hmm.. Men fällkniven på din avatarbild - Spydercon där? Tyder inte den ganska markerade skuggan där slipfasen övergår i bladrygg på att eggen är skålslipad? Tycker nog att det ser ut som det?

*Oskyldigt leende och stora blinkande blå ögon*

Jag har en väldig massa knivar med skålslipade blad . Det betyder dock inte att jag gillar det utan att dessa ingår i min samling, dvs en obruten kedja av utgivna Spyderco under en sexårsperiod. Den aktuella kniven är dock ännu äldre.

Således skiljer jag på användarknivar och samlarknivar .

~Paul~
Citera
2013-12-11, 17:17
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
En variant skulle kunna vara att ge bort en kockkniv och en skalkniv .

Satsa inte på ett set. Det är ett bekvämt sätt för tillverkarna att bli av med de mindre attraktiva och illa säljande knivar.

Ett standardsvar brukar vara Akifusa 24 cm kockkniv i SRS-15 och en liten Victorinox skalkniv för ca en femtiolapp med 8 cm långt blad.

http://www.cleancut.se/butik/knivser...-05-895-detail

http://www.cleancut.se/butik/knivser...7-05_48-detail

Till de bakande kvinnorna kan du ge en Victorinox konditorkniv. Bättre finns inte.

http://www.cleancut.se/butik/knivser...2930-26-detail

~Paul~

Tack! Ser att cleancut rear Kashima Onyx? Är det skräpknivar eller är de värda att satsa på? Ger ju lite mer för pengarna om de är i närheten av akifusas kvalle.
Citera
2013-12-11, 18:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Tack! Ser att cleancut rear Kashima Onyx? Är det skräpknivar eller är de värda att satsa på? Ger ju lite mer för pengarna om de är i närheten av akifusas kvalle.
En mycket prisvärd serie, dock inte i klass med Akifusa. Vill man spara in lite pengar och eventuellt handla fler modeller så är det ett bra alternativ.

~Paul~
Citera
2013-12-12, 10:21
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Jag har en väldig massa knivar med skålslipade blad . Det betyder dock inte att jag gillar det utan att dessa ingår i min samling, dvs en obruten kedja av utgivna Spyderco under en sexårsperiod. Den aktuella kniven är dock ännu äldre.

Således skiljer jag på användarknivar och samlarknivar .

~Paul~

Hehe, fast det är lite kul att du har en kniv med ricasso, skålslipat och serreterat blad. Dvs allt det du inte gillar!
Är det din jättelabb på avantaren föresten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in