Citat:

Ursprungligen postat av 
cFlakBash

Jag undrar om dessa knivar går att bryna lika skarpa som man kan bryna en kniv av 440 kolstål? En fällkniven F1 kan man t.ex aldrig göra så vass som en vanlig kolstålsmorakniv. I gengäld håller F1:an skärpan mycket längre vilket är bra i vissa situationer men inte i andra. Jag skulle inte ens drömma om att stycka med F1:an, passa/ta ur går bra dock.

Alltså som jag nämnde i mitt förra inlägg. Det finns inget som heter 440 kolstål. 
Mororna (Mora of Sweden, Frosts och tidigare KJ Eriksson) använder/har använt dessa kolstålstyper:
Frosts: Uddeholm UHB 20C (AISI 1095) kallvalsat och härdat till 59-61 HRC. En annan kolstålstillverkare som Frosts använder är tyska C.D. Wälzholz-Brockhaus GmbH CK 101 samt CK 95, kallvalsat kolstål, HRC 60.
Frosts laminerade blad är tillverkade i Uddeholm UHB 2140/Arne (AISI 01), HRC 60-62.
KJ Eriksson:
KJ:s kolstål var Uddeholm UHB 15LM (AISI 1080), DIN CK 75/80 (AISI 1080), HRC 58.
Mora of Sweden:
Mora of Swedens nuvarande knivar är tillverkade i motsvarande stålsorter som tidigare KJ med några undantag.
----------------------------------------------
När det gäller jämförelsen mellan kolstål och rostfritt så är skillnaden inte så stor i skärpa som många tror. Det hela har förmågan att slipa/bryna att göra. Antingen kan man det eller så gör man det inte. Jag har till exempel flera knivar i bland annat rostfritt VG-10 stål som klyver frihängande hårstrån. VG-10 används flitigt av Fällkniven AB 

.
Skillnaden är att det är lättare att uppnå denna grad av skärpa på en kolstålskniv. Det har i sin tur att göra med avsaknaden av hårda legeringsämnen som krom, vanadin och molybden. Men som sagt, använder man rätt utrustning så kommer man rätt nära även med rostfritt stål.
Kolstål är som bekant slagsegare, dvs tål slag, vridningar och bändningar bättre än rostfritt. Av denna anledning så tillverkar man yxhuvuden av just kolstål. Rostfritt är däremot slitstarkare, dvs tål abrasiv nötning bättre än kolstål. I vissa organiska material blir skillnaden uppenbar. Det är just de hårda karbiderna i form av vanadinkarbider, kromkarbider och molybdenkarbider som bidrar till detta.
Så visst kan du använda en F1-a till både passning, styckning och parering. Den tål det galant 

.
~Paul~