Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-11, 07:53
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ixgames
AJDÅ .......Skatteverket har snokat upp 28-åringen's vinst via en svensk pokersajt...!!

Att komma på 266:e plats i en tävling låter föga imponerande. Men för den 28-årige Linköpingsbon innebar placeringen i poker-VM 2005 att han vann 24 365 US dollar, med dåvarande kurs motsvarande 190 731 kronor. Förtjänsten tog mannen aldrig upp i sin deklaration och nu - två år senare - har Skatteverket beslutat att ge honom restskatt

http://se.ixgames.com/blog/skattesmall-av-pokervinsten/

Börjar kännas som om man är övervakat 24/7 av myndigheterna!!

Shit det där är en polare. Måste ringa och höra vad fan som händer.
Citera
2007-07-11, 08:55
  #14
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billgren
Förvisso. Men hur många pokerspelare hade inte uppgivit att de "förlorat" pengarna dagen efter om den möjligheten hade funnits? Helt omöjligt att kolla upp om så är fallet så det är väl därför reglerna ser ut som de gör.

Men det borde väl ändå vara självklart att man får dra av anmälningsavgiften...
Citera
2007-07-11, 08:58
  #15
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannonball
Shit det där är en polare. Måste ringa och höra vad fan som händer.

Hur gick det, vad sa han?
Citera
2007-07-12, 01:01
  #16
Medlem
Ssjoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timilim
Det är klart att man ska göra rätt för sig, varför tog 28-åringen aldrig upp vinsten i deklarationen från första början? Tydligen behövs ju mer övervakning...

Skatten är sjuk från första början.

Som tidigare postare sagt så får man inte göra några avdrag i förlängningen innebär det att man skulle få betala "30%" rake för varje pot dvs ytterligare 15% över dem "skyhöga" 5% som pokersidan utkräver.

Tänk dig nån som sportsbettar som har en edge. Han har 0.6 chance att vinna och odset han får på pengarna är 0.45

Sen kommer staten och plockar 30% om han skulle vinna. Då blir hans EV plötsligt negativt.

Statens förmynderi gör helt enkelt gambeling i vinstsyfte omöjligt.
Citera
2007-07-12, 01:02
  #17
Medlem
Ssjoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandkoll
Vinner du pengar genom Svenska Spel är det ju skattefritt.

Pengar du vinner på svenska spel är redan beskattade. Dvs pokersidan tar ut extra avgift för att kunna betala den giriga staten.

Det är sant att detta system dock är sjukt mycket mildare för de vinnande spelarna och istället så läggs bördan på dem förlorande spelarna.
Citera
2007-07-12, 21:07
  #18
Medlem
ixgamess avatar
Om du ska betala skatt eller inte för dina pokervinster beror på om pokersajten ligger innaför EU eller inte.

Ligger spel-företaget innaför EU betalar du ingen skatt på din ev: vinst !!
Citera
2007-07-13, 21:36
  #19
Medlem
Dom har börjat nosa upp privatpersoner som säljer på nätet osv.. Blocket, tradera osv.. fatta inte om dom menar alla eller bara småföretag.. Men nått nytt dataprogram skall hjälpa dom att hitta folk som säljer varor på nätet för att försöka tjäna pengar.. Allt från hundvalpar till saker.. somsagt.. detta jäkla land som endå har för mycket skatt!!! Ja menar alla dessa museer exempelvis som får bidrag och som knappt ens har besökare..? eller mat pengar och allt vad det heter till polikerna.. dom får typ 2-400:- per dag som lunch och fika pengar... blää jag bli bara så piss på allt.
Citera
2007-08-08, 01:33
  #20
Medlem
Om man nu har spelat och vill ta hem endel pengar från en site utanför EU, hur hade ni gjort?
Kan man ta det via NeTeller till en annan lämplig site och sen hem.

Finns det någon bra sida att spela på som man kan använda att slussa hem pengarna. Det rör ju sig inte om några större summor men man vill ju inte riskera att få betala skatt i alla fall.
Citera
2007-08-08, 05:48
  #21
Avstängd
respekts avatar
hur är det igentligen ?

måste jag skatta på alla mina pengar jag vinner från pokern?
Citera
2007-08-08, 12:31
  #22
Medlem
Maliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cross
Om man nu har spelat och vill ta hem endel pengar från en site utanför EU, hur hade ni gjort?
Kan man ta det via NeTeller till en annan lämplig site och sen hem.

Finns det någon bra sida att spela på som man kan använda att slussa hem pengarna. Det rör ju sig inte om några större summor men man vill ju inte riskera att få betala skatt i alla fall.

Det bästa kanske vore att försöka tradea pengarna med någon kompis, typ X på Pokerstars (eller vad det var) för X kronor på någon annan site/Netteller/whatever.
Citera
2007-08-08, 14:19
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av respekt
hur är det igentligen ?

måste jag skatta på alla mina pengar jag vinner från pokern?

Inom Eu, nej.

Utanför EU (amerikanska pokerstars o.s.v.) , ja.
Citera
2007-08-08, 14:53
  #24
Avstängd
respekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Inom Eu, nej.

Utanför EU (amerikanska pokerstars o.s.v.) , ja.

så om jag cashar ut från mitt pokerstars konto låt säga bara tex 350 $ måste jag skatta på dom
fan ska sluta spela på pokerstars då.

hur mycket är pokerskatten på?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback