http://www.nap.edu/catalog.php?record_id=5779
The New Americans: Economic, Demographic, and Fiscal Effects of Immigration
Publication Year:1997
James P. Smith and Barry Edmonston, Editors
ISBN: 0-309-52142-4
Identifikationen: National Academies Press är de som publiceras rapporters från National Academies som varit med vid rapportens tillkomst och vi kan därmed rimligtvis anta at rapporten är äkta och inte på något sätt ändrats. Upphovsmännen är främst de som editerat den nämligen James P. Smith och Barry Edmonston.
James P. Smith: ”Ph.D. in economics, University of Chicago; B.S. in economics, Fordham University”
http://www.rand.org/about/people/s/smith_james_p.html#overview
Barry Edmonston: "Ph.D. (Michigan, 1974)
Adjunct Professor”
http://web.uvic.ca/soci/people/faculty/edmonston.php
Vi kan därmed konstatera att båda två har en gedigen akademisk utbildning. Information saknas i och för sig om när Smith tog sin Ph.D och det kan därmed vara tänkbart att han inte hade den när han skrev rapporten. Med tanke på att han skrev en rapport för National Academies av detta slag lär det mest sannolika dock vara att han redan då hade sin Ph.D. Förutom dessa två har ett antal personer deltagit och varit med vid rapportens tillkomst vars namn framkommer av rapporten. Vi kan även i början av rapporten läsa följande
”This report has been reviewed by a group other than the authors according to procedures approved by a Report Review Committee consisting of members of the National Academy of Sciences, the National Academy of Engineering, and the Institute of Medicine.”
Vi kan därmed konstatera att rapporten har granskats även om vi inte kan konstatera på viket sätt detta gjorts och det kan dessutom vara värt att konstatera att de som granskat rapporten är valda av samma organisation som ligger bakom den. Vilket i och för sig inte är allt för konstigt när organisation är National Academies. Vilken rymmer flertalet av USA:s forskare.
Under ”Acknowledgments” kan vi läsa att de finansierats av ”U.S. Commission on Immigration Reform” ”Vars mål är ”The bipartisan U.S. Commission on Immigration Reform was authorized by Section 141 of the Immigration Act of 1990. The Commission expired on December 31, 1997. The mandate of the Commission was to review and evaluate the implementation and impact of U.S. immigration policy and to transmit to the Congress reports of its findings and recommendations.”
http://www.utexas.edu/lbj/uscir/mandate.html (Källa ”University of Texas at Austin” viket inte är den bästa källan för målet med en kommission som kongressen skapat, det är dock ett större och välrenommerat universitets hemsida och jag ser ingen anledning att ifrågasätta riktigheten i informationen då den ter sig rimlig)
Samtidighetskriteriet: Den primära relevansen av detta är vid historiska källor här är dock den mesta av informationen som är relevant för de slutsatser jag nämner nedan hämtad från nutida källor villkor gör detta kriteriet relativt irrelevant.
Tendenskriteriet: Staten har uppenbarligen en naturlig tendens att vilja framhäva sina egna politiska beslut som bra. Här handlar det om en analys av effekter under en längre tid då både demokrater och republikaner styrt. Båda ligger dessutom bakom skapandet av kommissionen som finansierat rapporten. Samtidigt tas både negativa och positiva effekter upp i rapporten och den har en vetenskaplig grund. VI ska dock som sagt komma ihåg att politiska intressen ligger bakom dess tillkomst även om jag inte ser något som direkt pekar på att intellektuell hederlighet och objektivitet skulle ha övergets för att samla politiska poäng.
Beroendekriteriet: Att gå igenom alla källor vore en för stor uppgift. Istället kan en del generella iakttagelser göras. Rapporten bygger i stor mängd på statistik och slutsatserna om invandringens effekter och framtida sannolika framtida utfall bygger på statistikens riktighet. Är den felaktig blir uppenbarligen också slutsatserna felaktiga.
Urvalskriteriet: Än en gång en för stor uppgift att gå igenom alla källor. Jag saknas dessutom kunskap om vilka rapporter och vad för statistik som finns i USA om invandring vilket gör det meningslöst för mig att försöka bedöma och andra rapporter och annan statistik borde använts. Det är en större rapport med en gedigen mängd källor. Flera olika utfall behandlas dessutom och olika möjliga slutsatser och framtida scenarior presenteras. Vi kan därmed åtminstone dra slutsatsen att inte endast ett möjligt alternativ valts ut.
Slutsatser: En större akademisk rapport av två forskare där flertalet andra har hjälp till. Slutsatsernas riktighet är dock starkt beroende av de källor de i sin tur villar på. Dessa källors riktighet kan ifrågasättas även om detta inte gjorts här då uppgiften vore för stor. Överlag ter sig rapporten vara balanserad och både för och nackdelar tas upp utan en tydlig tendens åt något håll. Osäkerhet punkteras när slutsatserna är osäkra och ungefärliga siffror används för att visa osäkerhet kring slutsatserna. Mycket mer kan sägas om rapporten när det gäller källkritik. Jag har nämnt en del frågetecken som kan tas up men många fler kan höjas. Överlag blir dock min slutsats att rapporten och dess slutsatser går att lita på även om det är viktigt att komma ihåg att framtida antaganden är just framtida antaganden och därmed per definition osäkra vilket också framkommer. Det ska dessutom nämnas att rapporten är från 1997 och därmed har några år på nacken. Om slutsatserna vore annorlunda idag vet jag inte då det skulle kräva att en ny liknande rapport fanns. Någon sådan finns dock inte vad jag vet vilket i och för sig inte säger allt för mycket då jag inte direkt har koll på all vetenskaplig forskning som publiceras i USA. Om slutsatserna vore de samma idag kan vi därmed inte säga någonting om.
Den i min mening viktigaste slutsatsen som är relevant här.
”Although the average long-term fiscal impacts of immigration are gener- ally found to be positive under most scenarios that we tried, the overall annual fiscal impact of an increase in the annual flow of immigrants would be negative for a couple of decades before it turned positive. The timing and extent of such a period would depend on federal fiscal policy.”
Invandringen till USA antas på lång sikt vara positiv ekonomiskt under de flesta scenarior.