2007-07-05, 18:12
Medlem
WS141s avatar
Hej allihopa.

Under ca en och en halv vecka nu har jag haft ont i halsen. Det har blivit väldigt mycket värre under de senaste dagarna och det var därför som jag bestämde mig för att gå till vårdcentralen idag. Det gör så pass ont att jag knappt kan få i mig någon mat. De tog ett halsprov på vårdcentralen och läkaren tittade på halsen. Han sa att det inte var någon bakterieinfektion men jag fick penicilin (Kåvepenin) utskrivet iaf för att minska chansen till att det ska uppstå någon bakterie infektion. Jag fick också Ibumetin 400mg som är vanliga värktabletter.

Så när jag hade fått ut all medicin passade jag på o ta en av varje direkt för att så fort som möjligt kunna äta igen (det har varit en plåga o äta i några dagar). Innom ca 30 min hade ca 80-90% av smärtan försvunnit och jag kunde äta utan problem. Glad som man var gick jag o la mig för att sova en stund. När jag vaknade upptäckte jag att smärtan var tillbaka. Eftersom jag ska ta Ibumetin 3ggr/dag och Kåvepenin 2ggr/dag så tog jag direkt en Ibumetin för att minska på smärtan. Nu ca 30-40 min efter att jag har tagit tabletten märker jag att den inte hjälper mycket alls. Därför antar jag att det var penicilinet som gjorde att jag tidigare idag kunde äta smärtfritt.

Eftersom jag kan endast ta penicilinet 2ggr om dagen och det verkar endast någon timma så lär jag ha väldigt ont resten av tiden. Därför undrar jag nu vad som är bäst att göra för att minska på smärtan under tiden jag inte påverkas av tabletterna. Jag har så pass ont att jag knappt kan svälja mitt eget spott.

Jag undrar också om det verkligen är bra att dricka och äta kallt under tiden man är sjuk. Jag har alltid druckit varmt te. Det känns bara som att kalla drycker/måltider skulle förvärra saken.

Tack för att du orkade läsa inlägget och för alla tips jag får in.
Citera
2007-07-05, 18:23
Medlem
Doctor Whos avatar
Då jag själv haft halsfluss ca 10-14 gånger och även körtelfeber en gång så känner jag igen det du beskriver väldigt väl.

Varma drycker och flytande föda är något du borde förlita dig på ett tag framöver för att få lite mer hjälp med näringsintaget.

Att du upplever smärta när du vaknar upp efter att ha vilat/sovit en stund är inte ovanligt, det får du stå ut med i ett par dagar innan penicillinet hunnit verka ordentligt. Just att du känner smärta i samband med närings/dryckintag när du precis vaknat har att göra med att du är "torr" i halsen och kring halsmandlarna som är utsatta. De flesta känner sig torrare i munnen när de precis vaknat än de gör ett par timmar efter att de vaknat, oavsett om de dricker något under den perioden. Saliveringen av munhålan ökar under vaken tid för att underlätta föda att ta sig ner genom halsen (och säkert av andra skäl också).

Ge det en dag eller två till och sköt din penicillinkur som du blivit anvisad så ska du se att det går över snart, ät gärna ibumetin så ofta som du blivit rekommenderad så kommer det nog gå bra.

Om du känner MER smärta under en längre period så ska du genast ta kontakt med läkare eftersom det kan betyda att du åkt på körtelfeber eller dylik åkomma som kan likna halsfluss till en början, då krävs det starkare värktabletter (t.ex Voltaren) för att du ska slippa det värsta av smärtan, men tyvärr kan de inte göra mycket mer än att just lindra smärtan.

Själv var jag sängliggande i en vecka när jag fick körtelfeber, den största fysiska bedriften jag kunde åstadkomma var att dregla i ett glas eftersom jag inte kunde svälja min egen saliv.

Vissa reagerar på körtelfeber som att de blir trötta, vissa blir faktiskt inlagda på sjukhus i flera månader, det är olika och bäst att kolla upp så snart som det går.
Citera
2007-07-05, 18:42
Medlem
fbes avatar
NEJ penicillin är inte smärtstillande.
Du kan väl pröva dig fram med alvedon och treo osv och se om något annat lindrar. Fråga om doser och intervall på apoteket.
Citera
2007-07-05, 19:06
Medlem
När jag hade halsfluss för två år sen va det samma sak. Jag hade så ont i halsen att ja fick spotta i n hink(äkcligt!!!!) för att ja inte kunde svälja alls, men så fort ja fick kåvepenin så gick det värsta över på någon dag. Försök att sova bort tiden... alt. pröva något mer smärtstillande med annan verksam substans än ibuprofen, typ panodil, alvedon, aspirin, treo mfl. Min tandläkarmorsa brukar rekommendera att ta ibumetin(ibuprofen) & alvedon samtidigt så blir det dubbel effekt mot värk och inflammation.
Citera
2007-07-05, 19:50
Medlem
Lumlums avatar
Anledningen till att du hade mer ont efter att ha sovit ett tag kan vara att dels så har en del av effekten av ibuprofenen avtagit, men också att när du sover så andas du kanske genon munnen och det gör att dina slemhinnor i svalget torkar ur mer och därigenom känns det värre.
Citera
2007-07-06, 12:33
Medlem
WS141s avatar
Tack för era tips och råd.

Pencilinet fick jag utskrivet endast i förebyggande syfte. Läkaren hade fastslagit att jag har en virusinfektion i halsen. De smärtstillande tabletterna verkar fungera men effekten och tiden det tar för de att kicka in skiljer sig från gång till gång. Jag ska förbereda en stor middag idag och sedan knapra i mig lite smärtstillande så ska jag försöka få i mig så mycket nyttig mat som möjligt (och upprepa detta varje dag). Det verkar vara det enda sättet för att friskna till ifrån dessa virusinfektioner.

Jag har försökt sova så mycket som möljigt på sidan och det har faktiskt bidragit till att jag har andats mer igenom näsan än munnen och inte haft lika ont när jag har vaknat upp. Kan också nämna att jag själv har haft en spotthink sedan några dagar tillbaka då jag verkligen inte orkar med ansträngingarna och smärtorna som kommer varje gång man ska svälja. Det är inte särskilt fräsht men det gör att man lider lite mindre iaf.

Har fått lite tips av en vän om vad man kan göra för att kämpa emot detta så jag ska börja överdosera C-vitamin ca 2000-4000mg (2-4 brustabletter) per dag och eventuellt gurgla halsen med någon stark sprit på 40%+. Jag har provat apotektets Antiseptiska gurgelvatten koncentrat men jag tror att det är alldeles för svagt om man följer instruktionerna på baksidan (d.v.s. att man späder ut det för mkt). Den har inte gett någon vidare effekt.

Jag återkommer nog om ett par dagar och berättar hur det har gått.
Citera
2007-07-06, 12:42
Medlem
Flash Pecketts avatar
När jag hade halsfluss sist gick jag lite för länge innan jag gick till läkaren.
Det resulterade i att jag var på gränsen till halsböld, vilket tydligen inte var bra.
Hursomhelst fick jag Xylocain Viskös utskrivet.
Det skulle jag gurgla med så skulle man inte ha lika ont och kunna äta.
Jag var skeptisk men testade ändå.
Det smakade väldigt konstigt och konsistensen var inte så mysig.
Men, det funkade, hade inte lika ont och jag kunde äta.
Effekten höll i i kanske 20 minuter, men det räcker ju för att få i sig lite mat.

Så mitt tips till nästa gång du får halsfluss, fråga om du kan få Xylocain Viskös utskrivet också.
Citera
2007-07-06, 16:35
Medlem
Doctor Whos avatar
Om han fastslog att du har en virusinfektion i halsen så borde han även informerat dig om vad det är för virus, med tanke på de symptom du beskriver så är det med stor sannolikhet körtelfeber du åkt på. Det orsakas av ett virus som heter Epstein Barr.

http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3284

Halsfluss orsakas av bakterier och kan därför avhjälpas med penicillin, varför du fick Kåvepenin utskrivet för en virusinfektion fattar jag inte alls, låter som att du var hos en kass läkare som inte fattar vad skillnaden är mellan bakterier och virus. Att skriva ut penicillin "i förebyggande syfte" är bara dumt eftersom man kan utveckla tolerans och i slutändan immunitet mot penicillin och det om något suger skit.

Sluta med penicillinet, det kommer inte hjälpa eftersom det är en virusinfektion, om du tycker att smärtan är outhärdlig så bör du be att få receptbelagda värktabletter utskriva för att lindra den, men av allt att döma så verkar du uppleva de mer lindriga symptomen för körtelfeber så det kanske duger med vanliga receptfria tabletter i ditt fall.
Citera
2007-07-06, 16:38
Medlem
countingcrowss avatar
Eller så har du Aids

Jag har faktiskt haft samma skit som du och de har jag haft nu i 2 månader till och från...

Asså de har kommit regelbundet stannat 2 - 1 vecka sedan kommit tillbaka igen.

Tror ni de e farligt eller drar jag bara på mig en massa nya virus hela tiden för att jag inte vilar tillräckligt?
Citera
2007-07-06, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Who
Halsfluss orsakas av bakterier och kan därför avhjälpas med penicillin, varför du fick Kåvepenin utskrivet för en virusinfektion fattar jag inte alls, låter som att du var hos en kass läkare som inte fattar vad skillnaden är mellan bakterier och virus. Att skriva ut penicillin "i förebyggande syfte" är bara dumt eftersom man kan utveckla tolerans och i slutändan immunitet mot penicillin och det om något suger skit.
Du har ju ingen koll alls: trodde du att man skriver ut kåvepenin mot bakterieinfektioner?

Nejnejnej, kåvepenin skriver man ut för att få tyst på [och bli av med] patienter som vägrar acceptera att antibiotika ej biter på virus, och som tycker att läkarna är korkade och "snåla".

Är det inte så?
Citera
2007-07-06, 17:06
Medlem
Doctor Whos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersanden
Du har ju ingen koll alls: trodde du att man skriver ut kåvepenin mot bakterieinfektioner?

Nejnejnej, kåvepenin skriver man ut för att få tyst på [och bli av med] patienter som vägrar acceptera att antibiotika ej biter på virus, och som tycker att läkarna är korkade och "snåla".

Är det inte så?

Citera
2007-07-06, 17:14
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersanden

Är det inte så?

Nej, så är det väl inte? Man får ju nästan alltid sitta och vänta på resultatet från bakterieodlingen och visar den att det är virus så får man ju inte nå penicillin. Tycker de har blivit jävligt restriktiva med det. Och det är väl bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in