2007-07-06, 18:31
Medlem
Lumlums avatar
Mycket sakfel här...
Hur skulle en läkare på en VC kunna informera pat om vilket virus denne har...?
Vet du överhuvudtaget hur man fastställer detta? (Inte på någon vårdcentral i alla fall)
Dessutom så kan man ju undra vilken nytta pat har av att eventuellt veta detta???
Dessutom så lutade ju doktorn åt att det möjligen kunde vara halsfluss (som kan orsakas av virus och inte bara av bakterier som du felaktigt påstår), men det mest troliga är nog ett vanligt, men kraftigt "förkylningsvirus".

Däremot så kan jag hålla med om att det är dumt att skriva ut antibiotika i "förebyggande" syfte!

Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Who
Om han fastslog att du har en virusinfektion i halsen så borde han även informerat dig om vad det är för virus, med tanke på de symptom du beskriver så är det med stor sannolikhet körtelfeber du åkt på. Det orsakas av ett virus som heter Epstein Barr.

http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3284

Halsfluss orsakas av bakterier och kan därför avhjälpas med penicillin, varför du fick Kåvepenin utskrivet för en virusinfektion fattar jag inte alls, låter som att du var hos en kass läkare som inte fattar vad skillnaden är mellan bakterier och virus. Att skriva ut penicillin "i förebyggande syfte" är bara dumt eftersom man kan utveckla tolerans och i slutändan immunitet mot penicillin och det om något suger skit.

Sluta med penicillinet, det kommer inte hjälpa eftersom det är en virusinfektion, om du tycker att smärtan är outhärdlig så bör du be att få receptbelagda värktabletter utskriva för att lindra den, men av allt att döma så verkar du uppleva de mer lindriga symptomen för körtelfeber så det kanske duger med vanliga receptfria tabletter i ditt fall.
Citera
2007-07-06, 18:49
Medlem
BadGirls avatar
istället för att peta i dig en massa värktabletter som ändå inte verkar vara till någon nytta så tycker jag att du köpa bafucin istället. den är bra mycket mer effektiv mot halsont än vad vanliga smärtstillande är.
Citera
2012-12-05, 18:03
Medlem
jakersnelhests avatar
Lånar den här gamla tråden Sitter hemma med halsfluss, var och hämtade min Kåvepenin-kur tidigare idag. Jag undrar om man kan kombinera med Treo, som smärtstillande? Kanske inte i samma veva men ett tag efter intagandet av antibiotikan.

Fick för övrigt diagnosen idag onsdag, haft feber from i måndags. Kan jag gå till jobbet redan imorn eller bör jag vänta till fredag? Har redan tvättat allt som kan tvättas och städat allt som kan städas. Till och med demonterat kryddhyllan och ultragnuggat den...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in