2007-07-05, 16:53
Medlem
Bopos avatar
Hejsan gott folk.

Jo det är så att jag sökt till högskolan och diverse program. Mitt förstahandsval var till lärarhögskolan här i Malmö. Jag vet att det diskuteras mycket huruvida lärarhögskolan är bra eller inte, men jag känner att lärarämbet är för nuvarande ett av de få jobben som verkligen tilltalar mig och som jag brinner för att bli.

Hur som helst så har jag 2 frågor att ställa som jag hoppas att några vänliga själar kan svara på:

- Kan man komma 2 veckor försent till sin utbildning utan att missa någonting eller är det så att man typ redan kan säga goodbye till sin första tenta? (Jag hade planerat en semester på en månad som jag bara måste iväg på och kommer isf hem den 14:e september, dvs 2 veckor efter högskolan börjat)

- Vad händer egentligen med lärarutbildningen 2008? Jag vet att dem vill reformera den men för oss som hade tänkt börja 2007 då? Kommer vårt första år att ogiltigförklaras på något sätt eller kommer vår utbildning att revideras helt året därpå även för dem som börjat innan reformeringen? Kommer man att vara oattraktiv på arbetsmarknaden då?

Mvh
Bopo
Citera
2007-07-05, 17:11
Medlem
Jag läser inte själv lärarprogrammet men känner folk som gör det och bara för att du är borta två veckor i början betyder inte det att du inte kommer klara tentan. Vad jag har förstått är första året på lärarprogrammet inte så jobbigt, mest mycket läsa och skriva arbeten. Det värsta är nog att missa "nollningen" och lära känna allt folk osv...
Citera
2007-07-05, 18:20
Medlem
Ja, det jobbiga för dig är väl att missa nollningen, då man lär känna sina förhoppningsvis trevliga studiekamrater. Och du behöver nog inte vara orolig över att missa de två första veckorna, ni läser säkert ändå bara något halvtaskig introduktionskurs då. För övrigt kan du nog missa vilka två veckor du vill under året när du går lärarprogrammet utan att det gör dig något
Citera
2007-07-05, 19:27
Medlem
Jelloblimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bopo
Hejsan gott folk.
(...)
- Kan man komma 2 veckor försent till sin utbildning utan att missa någonting eller är det så att man typ redan kan säga goodbye till sin första tenta? (Jag hade planerat en semester på en månad som jag bara måste iväg på och kommer isf hem den 14:e september, dvs 2 veckor efter högskolan börjat)
(...)
Första veckan är introduktion till alla kurser, sen så tillkommer också nollning så man missar i princip ingenting.

Det som kan vara problem är att om man inte hör av sig till skolan första veckan så kan man förlora sin plats på utbildningen (kanske bara gäller mindre högskolor). Kolla med studentexpedition på skolan (brukar finnas telefontider under sommarlovet).
Citera
2007-07-05, 20:31
Medlem
Deaf Penguins avatar
Som sagt så är det bara nolle-p i början. Vet inte om den är två veckor överallt dock? Men jag antar det. Missar du den så är det inte absolut inte hela världen, du lär ändå känna folk i din klass!
Citera
2007-07-06, 10:56
Medlem
tigertompas avatar
Du får väl maila kursledningen oxå, så att de inte stryker dig när man har upprop den 1/9. Jag tror inte de är så farligt de två första veckorna. Den första veckan kommer ju insparken och allt annat in, och man skall lära sig hur högskolan funkar. Bara ta reda på vilka böcker som skall användas och kolla upp schemat. Du får kanske skriva något litteratursem på dator till den personen som du har som lärare på utbildningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in