• 1
  • 2
2007-07-04, 22:37
Medlem
BrainDisorders avatar
Har pratat med läkaren om detta ca 3 gånger.
Första gången fick jag det berättat att jag behövde vara 18 år för att göra det.
Sagt som gjort, jag återvände när jag var 18 och pratade om det i samband med ett annat sjukhusbesök.. Dom sa då att dom var hemskt upptagna med massa annat, och eftersom jag inte hade någon annan anledning till att ta bort förutom att jag inte gillar dom.

3:e gången så förklarade dom bort det med att dom behöver skicka remiss till någon ansiktsklinik, och att ärren har tendens till att bli väldigt ful, kanske så att man blir ännu mer missnöjd med dom än leverfläckarna.

Min fråga är då, lönar det sig att tjata på min husläkare eller ska jag gå till något annat ställe?

Har någon annan här tagit bort leverfläckar i ansiktet? (min ena sitter ovanför högra ögonbrynet precis, och dom andra 2 sitter bredvid varandra vid vänstra tinningen)
Dom är lika stora som en liten jordnöt ungefär.
Citera
2007-07-04, 22:42
Bannlyst
Har inte gjort det själv, men har hört av andra att vanliga läkare oftast inte går med på det såvida det inte misstänks hudcancer. Vill man göra det så får man vända sig till en plastikkirurg eller liknande, och då blir det genast ett mycket högre pris.
Citera
2007-07-04, 22:49
Medlem
Krafses avatar
Gör det själv! Nej men det är förjävligt att man blir nekad för att man inte har cancer eller nåt, man kan ju lida enormt psykiskt. Har själv fått en pytteliten som jag är livrädd för att den ska bli större. Ingen ide att åka och gnälla då de inte kommer göra något åt det. Får göra själv. Hur vetefan men..
Citera
2007-07-04, 22:53
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Gör det själv! Nej men det är förjävligt att man blir nekad för att man inte har cancer eller nåt, man kan ju lida enormt psykiskt. Har själv fått en pytteliten som jag är livrädd för att den ska bli större. Ingen ide att åka och gnälla då de inte kommer göra något åt det. Får göra själv. Hur vetefan men..

Göra det själv tänker jag absolut inte göra.
Får väl dra till med att jag är rädd för cancer och att dom är störande, hos en plastikkirurg som Roxic föreslog.
Har för övrigt tagit bort en vid pubiskanten, som var utstående och lite annorlunda formad, men det var ingen fara med den.
Jag är inte rädd för att det ska vara cancer, är det det cancer så är det. :/
Har stört mig på dom länge bara, känns som det blir någon fokuspunkt för folk som man träffar, och att många tycker det är fult (även hört väldigt många tycka att det är en del utav mig och att dom är fina) men jag vet själv hur det är med folk som har någon leverfläck i ansiktet, stör mig lite på det.
Så man kan väl säga att jag lider lite psykiskt utav det.
Citera
2007-07-04, 23:00
Medlem
Krafses avatar
Jag förstår, så jävla störande.. Om du gör detta på en plastkirurgklinik så glöm injte att skriva vad du fick punga ut med, skulle gärna vilja veta från en säkrare källa än det vanliga "jag har hört si och så".
Citera
2007-07-04, 23:06
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Jag förstår, så jävla störande.. Om du gör detta på en plastkirurgklinik så glöm injte att skriva vad du fick punga ut med, skulle gärna vilja veta från en säkrare källa än det vanliga "jag har hört si och så".

Är du också sugen på att ta bort eller?
Har en klinik här som jag är nästan säker på att gör sådant, vet dock inte när det gäller i ansiktet.
Återkommer givetvis, om jag nu får någon tid överhuvudtaget osv.
Citera
2009-01-07, 07:35
Medlem
adduss avatar
nu har det gått över 1 år och du har inte kommit med priset.
du kanske inte gjorde det?

går i samma tankar då kommunalt vägrar dom ta bort mina.

vet inte vart jag ska vända mig bara
Citera
2009-01-07, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Göra det själv tänker jag absolut inte göra.
Får väl dra till med att jag är rädd för cancer och att dom är störande, hos en plastikkirurg som Roxic föreslog.
Har för övrigt tagit bort en vid pubiskanten, som var utstående och lite annorlunda formad, men det var ingen fara med den.
Jag är inte rädd för att det ska vara cancer, är det det cancer så är det. :/
Har stört mig på dom länge bara, känns som det blir någon fokuspunkt för folk som man träffar, och att många tycker det är fult (även hört väldigt många tycka att det är en del utav mig och att dom är fina) men jag vet själv hur det är med folk som har någon leverfläck i ansiktet, stör mig lite på det.
Så man kan väl säga att jag lider lite psykiskt utav det.

Precis, samma sak om någon fått en stor finne i ansiktet. Det är det enda man kollarp å när man pratar med personen, lol.
Citera
2009-01-08, 15:06
Medlem
Jackan08s avatar
Min egen erfarenhet när det gäller det här ämnet är något annorlunda mot de som beskrivs här.

Jag hade en växande leverfläck för några år sedan, inte så stor men den var utåt växande. Min mor hade tjatat i flera år om att ta bort den. Och genom goda kontakter blev vi tipsade om laser kirurgi.

Så det bokades en tid på en lokal laserklinink, det brände till lite lätt och sedan var det klart!

Det blev ett litet sår som var kvar i ca 3-5 dagar (minns ej exakt) och nu syns det knappt. Grymt nöjd!

Så varför inte kolla upp med något liknande?
Citera
2009-01-08, 15:28
Medlem
Citat:

Sax?
Känner en som gjorde det och det blev ärr. Man känner det genom en t-shirt, men det syns knappt.
Citera
2009-01-08, 18:26
Medlem
Dr Zlatans avatar
Önskar man ta bort leverfläckar av estetiska skäl får man pröjsa det själv. Ring en privatptaktiserande plastikkirurg.
Citera
2009-01-08, 18:59
Medlem
Eliza CTs avatar
Om man har födelsemärken som har benägenhet att bli större så borde man få hjälp inom vår allmänna sjukförsäkring - alltså samma pris som för andra sjukdomar. Faktum är ju att födelsemärken kan övergå till att bli problematiska för hälsan.
Jag tycker man kan kräva att få remiss till Plastikkirurg. På vissa ställen sköter Öron-näs o. hals kliniken sådana här operationer. Men det är långa väntetider för sådana här mindre problem.
Även privata plastikkirurger kan vara anslutna till försäkringskassan.
Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in