Citat:
Ursprungligen postat av maximtsigalko
Har Cambiasso verkligen psyket för att vara en av världens bästa? Svårt att dra en parallell till maradona eftersom han är the greatest of them all lixom

Men däremot är ju Gattuso verkligen en spelare av yttersta världsklass
Om man efterlyser en riktigt, riktigt destruktiv fotbollsspelare så Cambiasso inte svaret. Men likväl är han en defensiv mittfältare vars huvuduppgift är att hindra motståndarlaget från att bryta sig igenom mittfältet. Men Cambiasso är unik på det sättet att han verkligen är en fotbollstalang, det vill säga - han är spelskicklig. Han gör mål, han passar fram till mål, han kan till och med dribbla. Faktum är att han påminner lite om sin landsman och lagkamrat Javier Zanetti. En brunkig stil som ändå är väldigt vacker att se på, istället för att skjuta bollen åt helvete så tar han den med sig och driver den framåt.
Psyket? Jag har än så länge inte märkt tendenser till att El Cuchu skulle ha ett bristande psyke. Däremot är det ett faktum att Cambiasso, precis som sin lagkamrat och landsman Javier "Il Trattore" Zanetti är lite för snäll i vissa avseenden. Jag menar inte att han är en mes, kolla bara på Valencia-bråket, där han står med nävarna i höjd i spelargången, trots att han inte ens spelade matchen, men på planen kan han ibland le lite snett, om man säger så. "Oj, vad det här gick tokigt, vad gör vi nu grabbar?", en lite mer bestämd och argare Cuchu saknar motstycke i fotbollsvärlden enligt mig. Det är en av mina absoluta favoritspelare och han förtjänar mer uppmärksamhet än vad han får. Min åsikt.
Ang. Gattuso - jag kanske kastar sten i glashus här, men jag kan inte gilla honom även om han bevisligen är en spelare av mycket hög klass. Hans moral utanför planen är obefintlig och därför är han inte värd smicker enligt mig. Sen kan ju Cambiassos moral diskuteras när han står och vevar med armarna i Mestallas spelartunnel, men hans beteende är genom mina interögon sett ändå begripligt, med tanke på situationens bakgrund.