2007-07-04, 08:54
Medlem
Igår var jag sugen på kycklingvingar, men inte samma gamla tråkiga med någon barbecue- eller honungssås, så jag gjorde på ett nytt sätt. Jag stekte kycklingvingarna tills de var färdiga, ställde dem i ugnen under grillelementet en kort stund så att skinnet blev knaprigt, hällde över min demiglace och ställde in pannan i ugnen igen, och höll noga koll på den. När demiglacen nästan började bli bränd (det är ju mycket socker i den) så tog jag ut stekpannan.

Mango- och chilidemiglace

1 portion (räcker till 5-6 kycklingvingar)

Hönsbuljong
Mango
Tomat
Chilipeppar
Grönpeppar
Dragon
Äppelcidervinäger
Socker
Paprikapulver
Kinesisk soja
Salt

Värm 5-6 dl vatten i en liten kastrull, lägg i två hönsbuljongtärningar. Jag vet att det står att "12 tärningar ger 6 liter buljong", men det stämmer banne mig aldrig. Så om du inte har en superkoncentrerad buljongtärning, använd två. Jag använde Knorrs hönsbuljong, och då behövs det två. Låt det hela koka på hög värme, för meningen är ju att koka ner det till en demiglace, så det är ingen vits att fjanta runt med att sjuda - låt det koka.

Skär en halv mango (möjligen en fjärdedels; min mango var ganska liten) i mindre bitar, ner med den i buljongen. Samma sak med en plommontomat. Skvätt i någon matsked äppelcidervinäger och tillsätt några nypor socker. Tillsätt även runt 10 grönpepparkorn, en nypa dragon, någon tesked chilipepparpulver, lika mycket paprika, en skvätt soja och om så behövs lite salt.

Låt det nu koka, vispa då och då, och smaka av. Beroende på hur söt mangon är kan du behöva tillsätta mer socker, saltmängden kommer du också att få hålla koll på. När buljongen reducerats till en demiglace så silar du av den och häller den över kycklingvingarna som nu skall vara färdiga att gå in i ungen för den sista avbränningen.
Citera
2007-07-04, 16:47
Medlem
Boobie Gibsons avatar
Jag tror att det blir till att testa receptet då kycklingvingar alltid uppskattas av sambon. Så det tackar vi för.

Den lilla pettimetern i mig vill påpeka att det du ger recept på inte är en demi-glace öht. Det är en reduktion.
Citera
2007-07-05, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boobie Gibson
Jag tror att det blir till att testa receptet då kycklingvingar alltid uppskattas av sambon. Så det tackar vi för.

Den lilla pettimetern i mig vill påpeka att det du ger recept på inte är en demi-glace öht. Det är en reduktion.
Okej då, men jag tyckte att med mangon och tomaten så blev det ju nästan en espagnole, fast på kycklingbuljong och inte kalv.

Nästa gång ska jag börja med en mirepoix och kycklingben, okej?
Citera
2007-07-05, 12:31
Medlem
Vad kännetecknar en demiglace och vad är skillnaden mellan det och en reduktion?

Ser ut som ett trevligt recept förresten.
Citera
2007-07-05, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kenneth_k
Vad kännetecknar en demiglace och vad är skillnaden mellan det och en reduktion?

Ser ut som ett trevligt recept förresten.
En demiglace görs på lika delar kalvfond och espagnole. Espagnole är en tjock reduktion på kalvbuljong, frästa kalvben, kött och massor av grönsaker. Det kokar ner under många timmar, då tillsätter man tomater eller tomatjuice och reducerar ytterligare.
Citera
2007-07-05, 13:13
Medlem
Boobie Gibsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Okej då, men jag tyckte att med mangon och tomaten så blev det ju nästan en espagnole, fast på kycklingbuljong och inte kalv.

Mja, okej då. Poäng för ett tilltänkt resonemang. Men jag vill nog ändå påstå att demi-glace är så speciell och inte minst så klassisk att man inte ska svänga sig med det i första stund.

Jag får helt sonika testa receptet och se.
Citera
2007-07-05, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boobie Gibson
Mja, okej då. Poäng för ett tilltänkt resonemang. Men jag vill nog ändå påstå att demi-glace är så speciell och inte minst så klassisk att man inte ska svänga sig med det i första stund.
Jovisst, du har helt rätt!
Citat:
Jag får helt sonika testa receptet och se.
Återkom gärna med synpunkter.
Citera
2007-07-05, 20:51
Medlem
Boobie Gibsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Jovisst, du har helt rätt!
Återkom gärna med synpunkter.

Detta kommer tillagas efter semestern, så jag får leta reda på tråden då.
Citera
2007-07-11, 21:41
Medlem
TiniZs avatar
Gjorde denna med kycklingbröst istället. Så gott det var! Annorlunda smak, men ack så god!

Mer sådant här till folket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in