2007-07-03, 20:44
Medlem
Akademikerns avatar
Hej!
Har precis köpt mig en beggad iMag G5 från blocket och den funkar enormt bra. Dock så är den lite väl slö, så jag tänkte uppgradera med lite minne.

Då undrar jag först. Är det lätt att byta minne? eller finns det risk för att förstöra datorn om man inte är van?

Fråga nummer två om minne. Vilket minne är det egentligen som passar till min mac (modellen http://www.apple-history.com/?page=g...date&order=ASC)
Om ni kunde hitta ett 1Gb eller möjligtvis ett billigt 2Gb (max för modellen) och länka så vore jag ytterst tacksam!

Sen har jag några nybörjarfrågor.

1.När man öppnar en mapp (låt oss säga från spotligt). finns det då något sätt för mig att se sökvägen för mappen som i Windows? alltså ett adressfält.

2. Vad betyder den lilla triangeln(pilen) under ikonerna i docken. Är det att programmet i fråga körs?

3. Vart hamnar program som installerats?

4. Hur bör jag gå till väga för att avinstallera ett program i os x?
Citera
2007-07-03, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademikern
Hej!
Har precis köpt mig en beggad iMag G5 från blocket och den funkar enormt bra. Dock så är den lite väl slö, så jag tänkte uppgradera med lite minne.

Då undrar jag först. Är det lätt att byta minne? eller finns det risk för att förstöra datorn om man inte är van?

Fråga nummer två om minne. Vilket minne är det egentligen som passar till min mac (modellen http://www.apple-history.com/?page=g...date&order=ASC)
Om ni kunde hitta ett 1Gb eller möjligtvis ett billigt 2Gb (max för modellen) och länka så vore jag ytterst tacksam!

Sen har jag några nybörjarfrågor.

1.När man öppnar en mapp (låt oss säga från spotligt). finns det då något sätt för mig att se sökvägen för mappen som i Windows? alltså ett adressfält.

2. Vad betyder den lilla triangeln(pilen) under ikonerna i docken. Är det att programmet i fråga körs?

3. Vart hamnar program som installerats?

4. Hur bör jag gå till väga för att avinstallera ett program i os x?

MYCKET FINA FRÅGOR

1 och 4:an är viktiga för mig.
Sen undrar jag, har Mac OSX register som Windows (vilket suger)?
eller är det som linux att inställningar sparas i en dold mapp t.ex /.bög ?
Citera
2007-07-03, 21:04
Medlem
pythonxs avatar
2. Ja
3. /Program (/Applications)
Om du installerar dom korrekt alltså, antingen via installationsprogram eller att dra det dit från DMG-filen när den monterats.
4. Dra dom från /Program till din papperskorg, töm papperskorgen

Programmets inställningsfiler sparas oftast i Bibliotek/Application Support i din hemmapp, ta bort programmets mapp där också för en mer komplett avinstallation.
Citera
2007-07-03, 21:21
Medlem
Akademikerns avatar
Två frågor till.

1. När jag startar VLC från dock och trycker kryss(röd) så stängs programmet ner. men det är fortfarande en pil vid ikonen på docken. så programmet är fortfarande igång? Och när jag sen vill ha upp VLC igen så går det inte. utan jag måste stänga programmet för att sedan öppna det igen.

2. Finns det något sätt att maximera fönster? Är så van vid att sitta med maximerade fönster i Windows.
Citera
2007-07-03, 21:23
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
3. /Program (/Applications)
Om du installerar dom korrekt alltså, antingen via installationsprogram eller att dra det dit från DMG-filen när den monterats.
4. Dra dom från /Program till din papperskorg, töm papperskorgen

Programmets inställningsfiler sparas oftast i Bibliotek/Application Support i din hemmapp, ta bort programmets mapp där också för en mer komplett avinstallation.

Det smidiga programmet AppZapper gör det väldigt smidigt att avinstallera program om man inte orkar leta efter dem själv. Dock brukar det inte vara svårare än att man söker i Spotlight efter programmets namn för att hitta filerna i Library/Application Support
Citera
2007-07-03, 21:52
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Två frågor till.

1. När jag startar VLC från dock och trycker kryss(röd) så stängs programmet ner. men det är fortfarande en pil vid ikonen på docken. så programmet är fortfarande igång? Och när jag sen vill ha upp VLC igen så går det inte. utan jag måste stänga programmet för att sedan öppna det igen.

2. Finns det något sätt att maximera fönster? Är så van vid att sitta med maximerade fönster i Windows.

1. Klicka på VLC, sen i menyn väljer du Fönster/kontroller

Så får du upp fönstret med play och så igen

Eller så klickar du på VLC, sen i menyn VLC/Öppna fil

Inte så svårt egentligen

2. Nja, Zoom är ju det närmsta, men inte alltid programmen tar upp hela skärmen för det. (Grön knapp alltså)
Citera
2007-07-03, 21:52
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Det smidiga programmet AppZapper gör det väldigt smidigt att avinstallera program om man inte orkar leta efter dem själv. Dock brukar det inte vara svårare än att man söker i Spotlight efter programmets namn för att hitta filerna i Library/Application Support

Japp, Appzapper är väldigt smidigt och fint
Citera
2007-07-04, 11:29
Medlem
Akademikerns avatar
Ingern som kan hjälpa mig med vilket minne jag ska ha?
Citera
2007-07-04, 13:03
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ingern som kan hjälpa mig med vilket minne jag ska ha?

Nej, av den enkla anledningen att vi inte vet vilken iMac G5 du har...

De med Geforce 5200 och Radeon 9600 ska ha DDR400/Pc3200-minne

De med ATI X600 grafik ska använda DDR2 4200
Citera
2007-07-04, 13:13
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
Nej, av den enkla anledningen att vi inte vet vilken iMac G5 du har...

Länkat i första inlägget.
Citera
2007-07-04, 13:32
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Det står ju på sidan och precis som pythonx sa.
PC3200 DDR, >400 MHz
Citera
2007-07-04, 13:35
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Länkat i första inlägget.

Sorry

DDR400
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera