2007-07-03, 19:31
Medlem
Petros_As avatar
Jag ska undersöka lite om Korrosion, genom att ha en järnbit och droppa Fe²+, NaOH och en Ferroxylindikator på den, och skriva ner vilka observationer jag gjorde, samt förklara dem.

Förklara de observationer du gjort efter tillsats av jonerna Fe2+ och OH−:
Det som hände var att blandningen med Fe²+ blev mörkblå

Förklaring??....

Och med OH- blev blandningen genomskinlig... varför?

Vad observerades i droppen som inte hade någon tillsats av joner:
Den blev grön/svagt ljusblå på en del ställen ( Ferroxylindikator var grönaktig från början)

Nu kommer det riktigt svåra för mig.. nämligen :

Förklara gjorda observationer med hjälp av kemiska formler:

Vilken del av reaktionerna ovan är + respektive –pol?
Fe²+

Ange även vid vilken pol som oxidation respektive reduktion sker för de olika reaktionerna.
Vid minuspolen sker en oxidation, och vid pluspolen en reduktion <- stämmer detta?
Citera
2007-07-03, 19:54
Medlem
wääuus avatar
När OH- tillsäts fäller väl järnet ut och finns därför inte kvar i lösning?
Citera
2007-07-03, 20:50
Medlem
Petros_As avatar
glömde nämna tillväga gångsättet..
Man ska droppa 3 skilda droppar Ferroxylindikator på järnbiten...
På en droppe ska man sedan tillsätta en droppe Fe²+,
och på den andra droppen ska NaOH droppas..
Den tredje och sista droppen ska inte droppas med nåt, dvs den ska bara bestå av Ferroxylindikator

Wääuu: ja jag antar att det bildas järnoxid eller järnhydroxid..
Citera
2007-07-03, 23:16
Medlem
Se...

här:
http://64.233.183.104/search?q=cache...lnk&cd=1&gl=se

"Ferroxyl indicator is a mixture of Phenolphthalein in a sodium chloride solution and potassium hexacyanoferrate(III). It produces a blue colour with Fe3+ ions and a pink colour with hydroxide ions. "

Det som reagerar med Fe2+ är hexacyanoferrat(III)-jonen, dvs komplexjonen [Fe(CN)6]3-.
Med Fe2+ ger den ett mycket starkt blåfärgat komplex med sammansättning motsvarande den ungefärliga formeln KFeFe(CN)6.

Ämnets intensiva färg beror på att Fe förekommer i 2 olika oxidationsstadier i samma komplexjon, här +II och +II. Den elektron som skiljer oxidationsstadierna i resp metallatom är någorlunda fritt utbytbar, med energiskillnad motsvararande ungefär vågängden för synligt ljus. Detta medför absorption av synligt ljus, och därmed färg, i detta fall mörkblå färg.
Citera
2008-02-12, 17:17
Medlem
Jag livar upp tråden lite....

Citat:
Ursprungligen postat av Petros_A
Jag ska undersöka lite om Korrosion, genom att ha en järnbit och droppa Fe²+, NaOH och en Ferroxylindikator på den, och skriva ner vilka observationer jag gjorde, samt förklara dem.

Förklara de observationer du gjort efter tillsats av jonerna Fe2+ och OH−:
Det som hände var att blandningen med Fe²+ blev mörkblå

Förklaring??....

Och med OH- blev blandningen genomskinlig... varför?

Vad observerades i droppen som inte hade någon tillsats av joner:
Den blev grön/svagt ljusblå på en del ställen ( Ferroxylindikator var grönaktig från början)

Nu kommer det riktigt svåra för mig.. nämligen :

Förklara gjorda observationer med hjälp av kemiska formler:

Vilken del av reaktionerna ovan är + respektive –pol?
Fe²+

Ange även vid vilken pol som oxidation respektive reduktion sker för de olika reaktionerna.
Vid minuspolen sker en oxidation, och vid pluspolen en reduktion <- stämmer detta?

Jag sitter nämlgen med samma uppgift och vore kul om nån kunde hälpa till och lösa ovanstående frågor.
Citera
2008-02-12, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punkt
Jag sitter nämlgen med samma uppgift och vore kul om nån kunde hälpa till och lösa ovanstående frågor.

Nån???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in