2007-07-03, 17:31
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=20-NEgXUk5o&NR=1
Är det så på era med?
Citera
2007-07-04, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cilere
http://www.youtube.com/watch?v=20-NEgXUk5o&NR=1
Är det så på era med?

Testade att ställa ner ljusstyrkan nu och såg inget flimmer alls. Så svaret är nej.
Citera
2007-07-04, 13:23
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Inget flimmer på min MacBook heller med en relativt mörk skrivbordsbakgrund. Testade att dra upp Dock också eftersom att jag såg att han hade det på burken som flimrade i filmen. Det gjorde dock, som väntat, heller inte någon skillnad.
Citera
2007-07-04, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Inget flimmer på min MacBook heller med en relativt mörk skrivbordsbakgrund. Testade att dra upp Dock också eftersom att jag såg att han hade det på burken som flimrade i filmen. Det gjorde dock, som väntat, heller inte någon skillnad.

Kanske borde ha frågat i Windows delen...någon där kanske har en macbook liggandes....
Ne skojar, trodde först att ni var i förnekelse för att ni har betalat dyra pengar för era books men aja om ni säger det så
lås tråd
Citera
2007-07-04, 15:12
Medlem
Pallemans avatar
Min har inget flimmer, nej. Hade aldrig accepterat det.
Citera
2007-07-04, 17:57
Medlem
datajesuss avatar
min har flimmer kan jag tillägga, kanske inte så extremt som den på filmen.. men det som är ännumer irriterande är det pipande ljudet som nån komponent ger ifrån sej beroende på ljusstyrkan.

för er som tillber allsmäktige steve, så kan ni kanske ta o dra mössan över öronen eftersom här kommer det kritik igen
Citera
2007-07-04, 22:16
Medlem
boo!s avatar
Min MB flimrar inte heller. Jag har dock en teori om varför de flimrar.

Som de flesta redan vet så har Apple snålat när de inhandlat lcd-paneler till vissa MB och MBP. Det har visat sig att många har skärmar med 6bit (256K) färgdjup istället för 8bit (16.8M) som Apple anger i specifikationen för en MB/MBP.

Beroende på tillverkare så emulerar dessa 6bit skärmar ett färgdjup på 8bitar genom "dithering" eller snabb alternering mellan två färger för att lura ögat. Förmodligen är det dessa skärmar som växlar mellan två färger snabbt som uppfattas som flimmer.

Men det är som sagt bara mina teorier..
Citera
2007-07-04, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boo!
Min MB flimrar inte heller. Jag har dock en teori om varför de flimrar.

Som de flesta redan vet så har Apple snålat när de inhandlat lcd-paneler till vissa MB och MBP. Det har visat sig att många har skärmar med 6bit (256K) färgdjup istället för 8bit (16.8M) som Apple anger i specifikationen för en MB/MBP.

Beroende på tillverkare så emulerar dessa 6bit skärmar ett färgdjup på 8bitar genom "dithering" eller snabb alternering mellan två färger för att lura ögat. Förmodligen är det dessa skärmar som växlar mellan två färger snabbt som uppfattas som flimmer.

Men det är som sagt bara mina teorier..
Ja så är det...Apple har olika skärmar till vissa datorer.

Citera
2007-07-05, 00:15
Medlem
boo!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo Marsei
Ja så är det...Apple har olika skärmar till vissa datorer.

Ehh.. ja? Om du tror att de har samma leverantör av paneler till alla sina maskiner så tror du fel. De tar givetvis in från olika tillverkare beroende på tillgång och pris.

Hittade en utmärkt artikel om det hela på Apple Insider
Citera
2007-07-05, 19:17
Medlem
datajesuss avatar
inga pm eller liknande har dykt upp. ringde mest för det roliga av det hela till apples support och han ville absolut inte hjälpa till om man inte kunde uppge ett kreditkorts nummer eller apple care kontrakts id. redan det är skrattretande.

bör kanske påpeka att jag är extremt lyhörd och petig. jag tvekar på att mer änn 1% eller kanske rent av promille av användarna på forumet skulle notera dom defekter jag skulle se och höra långa vägar ifrån.

ang filmen på youtube så går det enkelt att "simulera" en påstådd defekt igenom att man syncar kameran med den ena skärmen först och sen filmar båda. kan göras med lite dyrare kameror tex panasonic och canons hdv kameror. bara en tanke att filmen kan vara fake, men problemet kvarstår tveklöst.
Citera
2007-07-05, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av datajesus
inga pm eller liknande har dykt upp. ringde mest för det roliga av det hela till apples support och han ville absolut inte hjälpa till om man inte kunde uppge ett kreditkorts nummer eller apple care kontrakts id. redan det är skrattretande.
Varför? Om du inte har betalt för teknisk support ska du väl inte ha det heller?
Citera
2007-07-05, 22:48
Medlem
miklons avatar
Nu har jag raderat en massa inlägg som var OT i den här tråden. Jag låter den vara öppen utifall någon vill diskutera skärmproblemet vidare, men ser jag någon knysta om prisjämförelser med Zepto eller någon annan dator igen så åker hänglåset på direkt.

Cilere får en tillsägelse för upprepat OT:ande och jag tycker att h*n ska ta det som en seriös uppmaning att hålla sig till topic hädanefter, både i sina egna och andras trådar.

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in