Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
OMFG (oh my fucking god för er som inte är ungdomar längre). Aftonbladets vinkling är bland det värsta jag läst från den skittidningen, och då producerar de ändå dynga 24/7.

Exakt vad i sak är det som inte stämmer (möjligen för en gångs skull avseende AB..)
-
SC 305 hade antastat en konvoj, 1942 var det stora flertalet konvojer í passagen mellan Åland - Sverige just malmkonvojer på väg till/eller från Tyskland.
-
Konvojfartygen var ofta Svenska handelsfartyg, vilket sänkningsstatistiken för dessa vatten tydligt visar
-
Dramatisk sjöstrid, åjo nog får det väl betecknas som det, med torpedskott, artilleribeskjutning och ramning som även skadade den rammande
Visst flaggar man hårt i AB för "det nazistiska Tyskland" i artikeln men??
Hittar inget i den snabbt ihoprafsade litteraturhög jag brötat mig igenom som motsäger ovanstående, möjligen har jag lite oklart om den antastade konvojens destination och huvudsakliga last, MEN den generella Sovjetiska operationsordern under denna tid var att störa Tysk fartygstrafik på Östersjön, till vilken även räknades malmtrafik, oavsett nationalitet på handelsfartygen.
/Primigenia