2007-07-03, 23:40
Medlem
Pandemoniums avatar
Dock sänkte den svenska flottan ubåten Ulven.
Citera
2007-07-04, 07:42
Medlem
OMFG (oh my fucking god för er som inte är ungdomar längre). Aftonbladets vinkling är bland det värsta jag läst från den skittidningen, och då producerar de ändå dynga 24/7.

Citat:
Den sovjetiska ubåten sänktes i ett dramatiskt sjöslag.
38 man följde den i djupet – när de försökte förhindra svenska transporter till nazityskland.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...111257,00.html

Citera
2007-07-04, 08:13
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
OMFG (oh my fucking god för er som inte är ungdomar längre). Aftonbladets vinkling är bland det värsta jag läst från den skittidningen, och då producerar de ändå dynga 24/7.

Helt otroligt, dom tycks glömma att u-båtar från Sovjet (i likhet med
Tyskarna) sänkte svenska civila fartyg och dödade många svenskar.
Citera
2007-07-04, 09:42
Medlem
Citat:
Du får det att låta som om Tyskland bekostade det hela av egenintresse och som om Finland inte hade någon ambition att ha en egen flotta. Tvärtom hade Finland ett väldigt ambitiöst långsiktigt program för en stark flotta, och den flotta som mötte verkligheten och kriget 1939 var bara en bråkdel av vad man hade planerat före kriget. Anledningen till att det aldrig blev mer var givetvis den magra försvarsbudgeten. Bara bygget av kustpansarskeppen Ilmarinen och Väinämöinen hade varit kostsamma projekt som dränerat en stor del av flottans budget (fin bild apropå dessa två).

U-båtar hade ingått i planeringen sedan 1919 och 1922 - 1923 lade Kustförsvarskommitén fram förslag för en framtida flotta, vilken i sin mest ambitiösa form innebar sexton u-båtar (varav tolv stora). När pengar väl fanns tillgängliga 1925 och ett anbudsförfarande hölls var det ett stort antal varv från ett stort antal länder (däribland Sverige med Kockums) som ville vara med och bygga u-båtarna. Kustförsvarskommitén rekommenderade efter att ha granskat förslagen från varven att de största u-båtarna skulle byggas av Kockums och de mindre av Hietalahden Laivatelakka.

Att det till slut blev Crichton-Vulcan i Åbo ändå (med tyska ingenjörer) som fick bygga de större u-båtarna berodde på att de dels skulle byggas i Finland, men samtidigt att de tyska ingenjörerna i företaget hade erfarenhet av att bygga u-båtar. Visst drog Tyskland nytta av erfarenheterna, men att den tyska staten skulle ha varit aktivt inblandat i det val man gjorde beträffande varv är en relativt långsökt förklaring.

Självklart hade finnarna ett egenintresse i att bygga ut sin flotta, men detta intresse passade som hand i handske för tyskarna som ju var förbjudna att ha ubåtar. De letade aktivt för att hitta länder där de kunde tillverka vapen som de var förbjudna att ha. Finnarna var dessutom en naturlig samarbetspartner med tanke på vapenbrödraskapet 1918.
Citera
2007-07-04, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenerdiod
Den Ryska ubåt som jag tror du avser är Sc 317.
Den blev utsatt för sjunkbombsangrepp av Svenska flottan den 11 Juli 1942.
Den i sin tro trodde att de jagade S7 vilken sänkt bl.a ångaren Luleå.
S7 blev torpederad av "vattenhissen" först i oktober samma år.
Sc 317 är ett av de svåraste nötterna att knäcka då både Svenska sjöstridskrafter hävdar sänkning utanför Västervik samtidigt som Tyska och Finska hävdar samma i Finskavikens utlopp.

Tror även att ubåten S2 sjönk efter att ha gått in i ett svensk minfält i januari 1940 men det räknas väl inte riktigt som en sänkning.
Citera
2007-07-04, 10:27
Medlem
Citat:

Exakt vad i sak är det som inte stämmer (möjligen för en gångs skull avseende AB..)

-SC 305 hade antastat en konvoj, 1942 var det stora flertalet konvojer í passagen mellan Åland - Sverige just malmkonvojer på väg till/eller från Tyskland.
-Konvojfartygen var ofta Svenska handelsfartyg, vilket sänkningsstatistiken för dessa vatten tydligt visar
-Dramatisk sjöstrid, åjo nog får det väl betecknas som det, med torpedskott, artilleribeskjutning och ramning som även skadade den rammande

Visst flaggar man hårt i AB för "det nazistiska Tyskland" i artikeln men??

Hittar inget i den snabbt ihoprafsade litteraturhög jag brötat mig igenom som motsäger ovanstående, möjligen har jag lite oklart om den antastade konvojens destination och huvudsakliga last, MEN den generella Sovjetiska operationsordern under denna tid var att störa Tysk fartygstrafik på Östersjön, till vilken även räknades malmtrafik, oavsett nationalitet på handelsfartygen.
/Primigenia
Citera
2007-07-04, 11:15
Moderator
Oddballs avatar
För den som är intresserad så finns en av de finska ubåtarna (Vesikko CV-707) kvar som utställningsföremål på Sveaborg vid Helsingfors. Man får gå ombord och kika m.m.

För övrigt är hela Sveaborg värt ett besök!!

"Sveaborg (på finska Suomenlinna eller tidigare Viapori) utanför Helsingfors i Finland är en av världens största sjöfästningar. Den omfattar flera öar vid inloppet till Helsingfors, och kallas även "Nordens Gibraltar" . Sveaborg är Sveriges genom tiderna dyraste försvarsprojekt och finns idag på UNESCO:s världsarvslista. På Sveaborg bor idag ca 840 personer. Fästningen är underställd Undervisningsministeriet. Sjökrigsskolan är stationerad på Sveaborg."

Läs mer på:

http://www.suomenlinna.fi/index.php?lang=swe
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveaborg
Citera
2007-07-04, 11:51
Medlem
Baisers avatar
Citat:

Det finns värre, gå in på Henrik Anrstads bögiga Christian Gunther blogg.
Han ifråga sätter om det var ett neutralitets brott av den finska ubåten, men inte av den Sovjetiska som för glatta livet försökte sänka svenska fartyg! Det kalar jag vinkling...
Citera
2007-07-04, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Det finns värre, gå in på Henrik Anrstads bögiga Christian Gunther blogg.
Han ifråga sätter om det var ett neutralitets brott av den finska ubåten, men inte av den Sovjetiska som för glatta livet försökte sänka svenska fartyg! Det kalar jag vinkling...

Fy fan vilken praktidiot. Från blogginlägget;

Citat:
Uppdatering. Efter kontroll med den mycket trevlige reportern Karl Vicktor Olsson på TT har jag fått beskedet att området i fråga inte var svenskt territorialvatten 1942. På den tiden var det internationellt vatten.

Borde inte han som "historiker" ha förstått det utan att först kolla med TT(?!).
Citera
2007-07-04, 18:17
Medlem
Pandemoniums avatar
Citat:

Det där överträffade mina vildaste förväntningar på Aftonbladet. Helt otroligt.

Henrik Arnstad är bara sorglig. En idiot som anser att Sovjet var en god kraft då man "bekämpade nazismen och räddade Europa". Mot sådan tjockskallighet går det inte att diskutera.
Citera
2007-07-05, 15:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
För den som är intresserad så finns en av de finska ubåtarna (Vesikko CV-707) kvar som utställningsföremål på Sveaborg vid Helsingfors. Man får gå ombord och kika m.m.

För övrigt är hela Sveaborg värt ett besök!!

"Sveaborg (på finska Suomenlinna eller tidigare Viapori) utanför Helsingfors i Finland är en av världens största sjöfästningar. Den omfattar flera öar vid inloppet till Helsingfors, och kallas även "Nordens Gibraltar" . Sveaborg är Sveriges genom tiderna dyraste försvarsprojekt och finns idag på UNESCO:s världsarvslista. På Sveaborg bor idag ca 840 personer. Fästningen är underställd Undervisningsministeriet. Sjökrigsskolan är stationerad på Sveaborg."

Läs mer på:

http://www.suomenlinna.fi/index.php?lang=swe
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveaborg

Skön Borg alltså, jag måste besöka det nångång...
Citera
2007-07-05, 15:46
Bannlyst
Citat:

Det är så hemskt! Sveriges regering borde gå ut med en ursäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in