2007-07-03, 00:21
Medlem
apan_olofs avatar
Har principer eller att ha sådana något egenvärde i sig.. vad tycker ni?
det jag tänkte på var att vara principfast ofta framställs som något positivt som tyder på karaktär osv.
Jag tycker ialf att principer i sig inte betyder någonting om man inte kan tänka sig att omvärdera dom men å andra sidan så betyder dom ju inte heller någonting om man är villig att ändra dom titt som tätt
Citera
2007-07-03, 00:36
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apan_olof
Har principer eller att ha sådana något egenvärde i sig.. vad tycker ni?
det jag tänkte på var att vara principfast ofta framställs som något positivt som tyder på karaktär osv.
Jag tycker ialf att principer i sig inte betyder någonting om man inte kan tänka sig att omvärdera dom men å andra sidan så betyder dom ju inte heller någonting om man är villig att ändra dom titt som tätt

Principer "betyder" något även om man är beredd att omvärdera. Däremot är man inte principfast om man bara ändrar principerna lite hur som helst när man får lust eller för att det passar bättre för stunden.

Principer skall omvärderas när man upptäcker att de man haft är felaktiga. Det kräver att man testar principerna i verkligheten för att se hur de fungerar. Fungerar de inte skall man ifrågasätta hur man kommit fram till principerna. Söka grundorsaken till felet, rätta till det och eventuellt komma fram till nya principer (eller bara skippa de som var felaktiga).

PS. Att bestämma sig för att leva utan principer är också en princip.
Citera
2007-07-03, 17:52
Medlem
NickeHorrors avatar
Att ha fasta principer innebär att man har tänkt till. Om man sedan vägrar förändra dessa principer innbär det att man har slutat tänka.

Att inte ha några priciper är just att inte ha några principer. Om man däremot vill ta varje situation ut efter hur den ser ut kan man ha en sådan konsekvensetisk princip.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in