2007-07-03, 00:21
Medlem
apan_olofs avatar
Har principer eller att ha sdana ngot egenvrde i sig.. vad tycker ni?
det jag tnkte p var att vara principfast ofta framstlls som ngot positivt som tyder p karaktr osv.
Jag tycker ialf att principer i sig inte betyder ngonting om man inte kan tnka sig att omvrdera dom men andra sidan s betyder dom ju inte heller ngonting om man r villig att ndra dom titt som ttt
Citera
2007-07-03, 00:36
Medlem
mbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apan_olof
Har principer eller att ha sdana ngot egenvrde i sig.. vad tycker ni?
det jag tnkte p var att vara principfast ofta framstlls som ngot positivt som tyder p karaktr osv.
Jag tycker ialf att principer i sig inte betyder ngonting om man inte kan tnka sig att omvrdera dom men andra sidan s betyder dom ju inte heller ngonting om man r villig att ndra dom titt som ttt

Principer "betyder" ngot ven om man r beredd att omvrdera. Dremot r man inte principfast om man bara ndrar principerna lite hur som helst nr man fr lust eller fr att det passar bttre fr stunden.

Principer skall omvrderas nr man upptcker att de man haft r felaktiga. Det krver att man testar principerna i verkligheten fr att se hur de fungerar. Fungerar de inte skall man ifrgastta hur man kommit fram till principerna. Ska grundorsaken till felet, rtta till det och eventuellt komma fram till nya principer (eller bara skippa de som var felaktiga).

PS. Att bestmma sig fr att leva utan principer r ocks en princip.
Citera
2007-07-03, 17:52
Medlem
NickeHorrors avatar
Att ha fasta principer innebr att man har tnkt till. Om man sedan vgrar frndra dessa principer innbr det att man har slutat tnka.

Att inte ha ngra priciper r just att inte ha ngra principer. Om man dremot vill ta varje situation ut efter hur den ser ut kan man ha en sdan konsekvensetisk princip.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in